Backpacking i Indonesien - vart åker vi?

10 nov. 2011 21:29
Visningar: 10150
Hej!

Vi funderar på att förlägga en del av vår kommande halvårsresa (Sydostasien) i Indonesien. Har aldrig varit där och har ingen koll!

Vart är det enkelt att ta runt?
Platser vi absolut inte får missa?
Hur reser man inom Indonesien? Mycket båt, eller flyger man.
Prisnivåer?

Tar gärna emot era spontana tips på ämnet Indonesien.
Allt är av intresse!

Kommer inrikta oss framför allt på strandliv och mindre orter/byar att upptäcka. Inte så mycket storstadsliv.

Hälsningar Ida
Av Macho
11 nov. 2011 14:06
Hej.
Gili Trawangan får ni inte missa.
Ni tar er dit antingen med flyg till Lombok och sedan en kort båtresa eller med båt från Bali.
Sen tyckte vi att Ubud på Bali var okej.

MVh Macho
Av Fredros
11 nov. 2011 22:24
Ang spontana tips om Indonesien.
Skall själv åka dit om någon månad och förbereder mig mentalt för att bättre förstå en för en svensk så gigantisk och okänd miljö , mycket lite av vårt tidigare kunnande gäller där, går att använda för att där förstå.....
Visst kan en modell vara att bara förflytta kroppen dit och låta en happening ta form, njuta av Balis stränder....

Om Du vill läsa på innan kanske ett biblitek har något av detta:

Pramoedya Ananta Toer, Indonesiens nobelprisandidat i litteratur, tyvärr dog han 2006,så något pris blev det aldrig..

Erik Lundqvist, jägmästare och författare, yrkeskarriären kröntes med en professur vid landets Skogshögskola,

Agneta Pleijel fick stora romanpriset 1988 för självbiografiska "Vindspejare".
Agnetas mamma, Sonja, är född i Surabaja på Java:
http://www.oversattarlexikon.se/artiklar/Sonja_Berg_Pleijel

eller reportageboken "Diplomatdottern i Jakarta" av David Hulth-Wallgren
Av Mariab
13 nov. 2011 11:53
Hejsan Ida,

Förra âret var vi i Indonesien. Vi gjorde en rundtur pà 4 öar, och jag lovar dig ...det är helt underbart.
Vi âkte med Thai airways fràn Madrid till Denpasar (Bali)via Bangkok.Vid ankomst i Bali mâste man betala sitt visum 25usd.Och sen med Garuda till Yogyakarta. Hotell är enkelt att hitta för ett bra pris.
Vi bodde pâ Hotel Phoenix(engelsk kolonial stil)5*, ca.10minuter frân centrum/huvudgatan Maliboro Street. Vid Sultans Palace kan ni hitta personer som erbjuder er utflykter...pruta! Vi var till Prabanam och Borobudur, heldag för totalt 550,000IDR. Firman heter Bellongg Independent Tour, http://bellom¡ngg.blogspot.com eller mail; (Logga in för att se e-postadress) Ta en trehjuling som kör er till "birdmarket", passa även pâ att titta eller köpa batik. Pà högsta vâningen pâ shoppingcentrat Matahari har ni en kanon billig restaurang "Teppanyaki Express".
Frân Yogjakarta âkte vi med flyg till Makassar(ön sulawesi). Här väntar guide och chaufför, beställt hemifràn av Nuansabali 300usd / person för 5dagar / 4 nätter, hotell+mat och utflykter. Här fâr vi se Toraja landskapet och var med pâ en begravningscermoni. Ja det är verkligen värt att se och uppleva.Vi bodde pâ Toraja Misiliana.Fint och ernt ingen lyx.
Sen flyger vi mot Lombok via Bali med Garuda/ Merpati.En underbar ö med massor att se. vi var bara 5 dagar men hade gärna stannat längre. Ett besök pâ Gili island fâr ni inte glömma. Den största Trawangan är lite för turistig men helt ok. Jag tyckte mer om Gili Meno. liten plutt ö. Man gâr runt pà 40minuter. Här finns smâ bungalows för 10usd/natt.Ni mâste prova Nasigoreng, ris rätt och sâ god...
Vi fortsätter sen mot Bali, och vàrt hotell Discovery kartika Plaza 5*, är urk....fy vilken massa mánniskor, stress överallt och i restaurangen, nej fyyy..Vi letar upp ett annat hotell, och flyttar 2:a dagen till Satriya Cottage, mindre, söt anläggning i balinesisk stil. kanon. Passa pâ att se Ubud, handarbets by, och ris odlingar. även inre delarna av Bali är värt nâgra besök som tex.Kintamani, TanahLot, bergsbyar och vattenfall.
Hoppas ni fâr en skön resa.
Maria
13 nov. 2011 12:17
ÅÅÅH! Underbart. Jag vill tipsa om Sulawesi, helt underbar plats. Bunaken och Togeanöarna (Kadidiri) är riktiga paradisöar.
Hade jag haft tid när jag var där hade jag åkt ännu mer österut till Moluckerna som verkar vara mest paradis i hela Indonesien. Köp en Lonely Planet och bli inspirerade.

Det är enkelt att flyga och köpa flygbiljetter över nätet. Dom har många billiga bolag. Båtresor och bussresor kan bli ganska långa. Ska man till Togeanöarna måste man åka båt från Gorontalo, 12 timmar nattbåt. Väldigt enkel båt men en upplevelse.

Ett annat roligt ställe är Pulau Weh som ligger utanför Banda Aceh, Iboih är en strand som är lite mer alternativ och extremt billig att bo på, men ganska spartansk.

Indonesien är bäst, det finns massor av underbara öar och människor.
15 nov. 2011 22:32
Hej!

Jag vill verkligen tacka er som tagit er tid att svara. Mycket inspirerande tips som sparas direkt!

Och självklart tar jag gärna emot ännu fler tips om någon mer tittar förbi här.

TACK!

/ida