Backpackerproblem - Visum till Vietnam Kambodja och Thailand

Av Nte
5 okt. 2011 17:21
Visningar: 9961
Jag skall resa till vietnam > kambodja > thailand

När jag reser dit har jag bara 1 inresebiljett till vietnam och ingenting till dem andra länderna.

Jag har tänkt att ta mig landvägen mellan länderna och undrar hur man löser visumproblemet man får utan att ha biljetter för in och utresa i dessa länder.
Av Sierra
5 okt. 2011 18:58
Jag har inte koll på visumfrågan till Kambodja.

När du kommer till Thailand från Kambodja får du 15 dagars visum som svensk medborgare. Du behöver inte visa några biljetter vid den gränspassagen.
6 okt. 2011 19:42
när du kommer från vietnam och ska in till kambodja får du en månad. Alltså åker du in den 10 okt har du visum till 10 nov. och när du kommer från kambodja och skain i thailand får du 15 dagar. Kommer du med flyg in i thailand får du 30 dagar.

MVH Jennifer
Av Dino_81
25 dec. 2011 10:58
Hur fungerar det i Vietnam om man ska vidare till Kambodja och alltså inte har utresebiljetten från Vietnam klar vid inresan?
Av Nte
25 dec. 2011 12:03
Jag ska dit om några dagar.

Jag har sökt ett 30 dagarsvisum på ambassaden. Jag fyllde i ankomstdatum, du ska även fylla i "lenght of stay" på det pappret. fyll i hur länge du planerar att vara där, jag peta i 20 dagar (ska vara där 15 så jag har några till godo) men när passet kom tillbaka med visum hade jag fått för 30 dagar.

Jag bifogade ingen utresebiljett då jag inte hade någon. Skickade med en inresebiljett dock.
Av Nte
25 dec. 2011 12:06
För kambodja har jag ett E-Visa

det gör man själv hemma via internet och det e inga problem det heller. (jag har en bokad inresa i kambodja) annars är det väl bara att fixa ett visa vid gränsövergången men det är inget jag kommer göra då jag ska flyga.

E-visa funkar vid vissa övergångar via landvägen så man kan ju ansöka om ett sånt via internet någon dag innan om jag inte har fel för att slippa mecka vid övergången.
Av Darleen
26 dec. 2011 10:11
Vissa länder kräver att du har papper på att du ska resa ut ur landet. Och det vill de även se redan i check-in på din flygplats i Sverige. Så det bästa är att du bokar en utresa också, med buss eller båt går också bra. För om du inte har det och flygpersonalen i Vietnam kollar det så kan du bli nekad att komna in i landet, då blir det hemfärd istället.
Kolla med varje lands ambassad för mer info. Eller googla efter timatic. Där hittar du landsregler.
Av Dino_81
26 dec. 2011 18:46
Jag har varit i kontkat med både Kambodjas och Vietnams ambasad och svaren är inte helt tydliga.

Det är framförllt det här med att man måste ha en utresebiljet ur länderna som ställer till det lite - spontaniteten försvinner lite.

Men som jag har förstått det kräver Kambodja utresebiljett (för visum) och även Vietnam (visumfritt för vistelse under 15 dagar).

Har jag förstått detta riktigt?

Vi hade tänkt följande resplan: Bangkok-Kambodja (flyg), sedan Kambodja-Vietnam (overland) och åter Vietman-Bangkok (flyg). Är det någon som har gjort denna resväg och kan berätta hur ni har gjort med visum etc. Samt om det är lätt/möjligt att orda buss/båtbiljett mellan Kambodja och Vietnam i Bangkok?

Tacksam för svar! :-)
Av Nte
26 dec. 2011 19:23
Jag fick mitt visum till Vietnam UTAN att bifoga en utresebiljett. Ringde och frågade på ambassaden. Dem sa inget om det.

Jag råkar dock ha en utresebiljett nu som jag kan visa upp om dem oggar sig :P men det va inget jag visade för att få visumet.

Exakt samma sak med mitt e-visum till kambodja, samma sak där. Har en utresa nu i efterhand om det blir problem.

Läser man alla regler kring detta så står det att man ska ha utresebiljett. De jag har pratat med har aldrig vart tvungna att visa nåt, men så har man läst att en del har varit det.

Inge kul att chansa, och inte få sätta sig på flyget.
Av Darleen
26 dec. 2011 19:26
Det är inte Ambassaderna som kollar om ni har utresebiljetter utan tullpoliserna i de länder som kräver det och i check in på avreseflygplatserna.
Av Dino_81
26 dec. 2011 20:39
Nte:

Tack! Åker du landvägen mellan Kambodja och Vietnam? Isf hur har du köpt denna resa i förväg? På plats i Sydostasien (om du redan har rest) eller hemmifrån? Du kanske flyger?

Upplever just flygresor mellan Kambodja och Vietnam som anmärkningsvärt dyra i förhållande till liknande resor i Asien. Kanske är dyra flygplatsavgifter som orsakar detta. Eller brist på Air Asia? :-)
Av Nte
26 dec. 2011 21:47
Ska sticka om 2 dagar. Nej jag har bokat flyg, har köpt dem i förväg hemifrån.
Ja det va faktikt lite dyrare att flyga mellan Saigon till Siem Reap (vietnam airlines), men flyget mellan Siem Reap och Chiang mai ska vi inte prata om då bangkok airways verkar ha monopol på flighterna till thailand iallfall om man ser till priset på den rutten. (Strax över 2000 spänn för en enkel där)
Dock så inrikes i vietnam så va det fina priser.