Är det OK att ha shorts i Dubai?

Av Annl
26 mars 2012 19:11
Visningar: 25506
Hej.

Jag har en fråga om klädsel i Dubai och det jag undrar är om det är OK att ha shorts och pikétröja om man som västerländsk kvinna skall röra sig i "stan" och på soukerna och mallen?

Skälet till att jag undrar är att jag hörde om en person som hade på sig shorts och henne spottade de efter/på.

Någon resvan medlem som vet besked?
Av Van
26 mars 2012 22:08
Ja, dagtid på "stan", köpcentret och food courten är det ok så länge det inte är typ badshorts, väldigt korta och onödigt utmanande kläder osv. Kvällstid på "mer riktiga" restauranger är det inte ok, vare sig man är man eller kvinna.
Sen finns det naturligtvis någon enstaka "urinvånare" som kanske tycker att det inte ska vara så, men dem träffar man sällan på

Tycker det låter konstigt att någon blivit spottad på av den anledningen??
Ni kommer att se både kvinnor och män som utmanar "ödet" väl mycket med allt för utmanande kläder än vad som är brukligt i landet, men inte ens dom blir spottade på.
.

Skillnad är om man besöker grann emiratet Sharja där reglerna är hårdare.
26 mars 2012 22:14
Jag o min familj var i Dubai för ca 2 år sen o jag klädde mig precis som hemma, shorts, kjol o barärmat precis som de flesta andra turister o jag upplevde inte alls något sådant. Hoppas du får en härlig semester i Dubai för det är fantastiskt på många sätt o vis!
Av Annl
26 mars 2012 22:15
OK och tack för ditt svar. Låter bra och förstår dig som att det är OK att ha pikétröja och shorts av modell som slutar strax ovanför knät.

Visst är det förskräckligt att bli spottad på men jag vet inte de närmare omständigheterna och klädseln- det var sonen som berättade att mamman till en av hans klasskompisar råkat ut för detta.
Citerat från van:
Ja, dagtid på "stan", köpcentret och food courten är det ok så länge det inte är typ badshorts, väldigt korta och onödigt utmanande kläder osv. Kvällstid på "mer riktiga" restauranger är det inte ok, vare sig man är man eller kvinna.
Sen finns det naturligtvis någon enstaka "urinvånare" som kanske tycker att det inte ska vara så, men dem träffar man sällan på

Tycker det låter konstigt att någon blivit spottad på av den anledningen??
Ni kommer att se både kvinnor och män som utmanar "ödet" väl mycket med allt för utmanande kläder än vad som är brukligt i landet, men inte ens dom blir spottade på.
.

Skillnad är om man besöker grann emiratet Sharja där reglerna är hårdare.
Av Zahide
26 mars 2012 22:41
Köpcentren, metron och på stan såg jag väldigt få kvinnor i shorts.
Själv tycker jag om att använda shorts men i Dubai kände mig ganska obekväm i dem så jag använde mest klänning.
Men som Van säger är det väl ok så länge det inte är för kort och utmanande.
Kan man inte respektera deras kultur tycker jag inte heller man har något där att göra och det gäller ju var man än befinner sig.
27 mars 2012 14:16
Ja shorts som slutar strax ovanför knät är helt ok. Annars så är kjol, klänning eller halv-långa byxor som går över knät bättre och du kommer nog att känna dig mer "rätt kläd" i dessa plagg.
Av Tima
27 mars 2012 16:01
Hej, ja som andra skriver här - du kommer nog känna dig mer bekväm i inte allt för korta shorts.

Mvh,
Tima
Av Annl
27 mars 2012 22:40
Tack för era svar och jag hade som sagt tänkt att ha rätt långa shorts och det verkar ju kunna funka.
Citerat från tima:
Hej, ja som andra skriver här - du kommer nog känna dig mer bekväm i inte allt för korta shorts.

Mvh,
Tima
Av Hathor
28 mars 2012 15:41
Varför ska man ha de??de är ju ett muslimskt land,så mest bekväm är man i påklätt överallt...
Av Gevalia
28 mars 2012 20:10
Hej! Shorts som slutar nedanför knäna och kortärmad piké är helt ok.
Axlar och knän bör täckas vid vistelse i muslimska länder, utom på stränderna förstås.
Varför är det så svårt att acceptera för många svenskar? Gå in på vilket "köpcentrum" som helst i Dubai och du ser på klädseln att det är svenskar. Linnen med smala axelband, korta eller mycket korta shorts/kjolar.
Du blir bättre bemött var du än kommer om du klär dig med respekt.
Konstigt nog har jag vid mina tre besök i Dubai aldrig sett någon bli utsatt för mer än bara blickar. Om man nu vill vara mycket lättklädd så finns ju andra resmål där det är ok med det mesta.
Av Annl
1 apr. 2012 08:27
Tack alla för era svar - då tror jag att jag vet vad som gäller.

Det är ju lite lurigt med muslimska länder kan jag tycka eftersom det skiljer sig åt. Jag tänker på att i Egypten är det ju inga problem att ha shorts.
Av Tima
2 apr. 2012 11:07
Håller med dig, det kan skilja sig åt.

I Egypten med shorts - beror på i vilken stad/ort du befinner dig i. Åka runt i Kairo i shorts känns inte rätt, Hurgada och andra badorter funkar att vara mer avklädd men helst endast nere vid stranden/resorten, tar man sig in i staden tycker jag man kan tänka sig för vad man har på sig.

Dubai är en lite klurigare stad, många som reser dit ser det som en badort men man får inte glömma att det är en gigantisk business-stad med affärsfolk (påklädda) så det ser lite märkligt ut när en turist kommer gående mitt i stan med sina strandkläder/korta shorts mm.

Verkligen super att ta reda på vad som gäller dit man far.

/TIma
Citerat från annl:
Tack alla för era svar - då tror jag att jag vet vad som gäller.

Det är ju lite lurigt med muslimska länder kan jag tycka eftersom det skiljer sig åt. Jag tänker på att i Egypten är det ju inga problem att ha shorts.
Av Annl
2 apr. 2012 19:13
Tack för värdefull input och det är ju lätt att förstå att det kan se knepigt ut om man kommer som badturist mellan en massa affärsresenärer. Och det är ju som du skriver lätt att tänka på Dubai som ett badresmål.

I Kairo hade vi inte shorts men däremot var det inga som helst problem i Sharm och då även när vi gick till huvudgatan för att käka på restaurangerna (men å andra sidan var det ju i princip bara turister där).

Innebär det att det inte är några ryska turister i Dubai? De var nämligen rejält avklädda i Egypten....
Citerat från tima:
Håller med dig, det kan skilja sig åt.

I Egypten med shorts - beror på i vilken stad/ort du befinner dig i. Åka runt i Kairo i shorts känns inte rätt, Hurgada och andra badorter funkar att vara mer avklädd men helst endast nere vid stranden/resorten, tar man sig in i staden tycker jag man kan tänka sig för vad man har på sig.

Dubai är en lite klurigare stad, många som reser dit ser det som en badort men man får inte glömma att det är en gigantisk business-stad med affärsfolk (påklädda) så det ser lite märkligt ut när en turist kommer gående mitt i stan med sina strandkläder/korta shorts mm.

Verkligen super att ta reda på vad som gäller dit man far.

/TIma
Citerat från annl:
Tack alla för era svar - då tror jag att jag vet vad som gäller.

Det är ju lite lurigt med muslimska länder kan jag tycka eftersom det skiljer sig åt. Jag tänker på att i Egypten är det ju inga problem att ha shorts.
Av Tima
2 apr. 2012 19:51
Hehe faktiskt lite kul att du nämner det. På vår resa genom Indien 2009 var det rätt underhållande att se vad som pågick i Goa (Palolem), vi såg några ryska turister dyka upp i byarna utanför beach-remsan eller på shopping-gatorna endast i bikiniöverdel och kortkort, eller badshort. Vi skrattade då åt det och läste även att ryska turister numera toppar just Goa i antal besökare, slagit gamla britternas rekord som varat i tiotal år - kul tänkte vi. Väl hemma några månader senare läste jag en nyhetsartikel om att Goa har fört in en ny lag som säger att det numera är förbjudet att vistas med badkläder och bar överkropp på gågatorna mm. Ja förutom stranden då.

/tima
Citerat från annl:
Innebär det att det inte är några ryska turister i Dubai? De var nämligen rejält avklädda i Egypten....