4 veckor i Thailand, input på resrutt?

8 sep. 2009 22:02
Visningar: 5070
Hej på er alla glada resenärer!

Efter 3 år tillsammans ska jag och min kära pojkvän åka iväg på vår första resa och har bestämt oss för att slå på stort. Därför bär det av till Thailand i 4 veckor och avresan närmar sig med stormsteg!

Planet lyfter den 22 november och tar oss till Phuket, hemresan blir från Bangkok den 21 december. Där bör vi nog spendera våra sista dagar.

Vi funderar på att kanske bli kvar i Phuket någon dag eller två för att sedan åka vidare.

Vi har några platser vi vill besöka och våra väldigt lösa tankar ser i dagsläget ut som så:

Phuket -> Phi Phi -> Ko Lanta (dock inget måste) -> Krabi

Sedan vill vi även besöka Ko Samui och Ko Phangan, men däremellan (mellan Krabi och dessa öar alltså) vet vi inte alls vad vi inte får missa, det är ju en bra bit land emellan. Är det dumt att resa nonstop?

Mitt största huvudbry är att vi har en kompis som kommer vara på Ko Chang 24 nov - 8 dec. Det vore ju jättekul att hinna träffa henne också, men hur jag än vrider och vänder på det känns det som en omväg, det hade ju varit perfekt att ta det på vår väg mot Bangkok när vi ska åka hem, men det är ju långt senare... Det skulle också kännas bra att inte behöva flänga omkring allt för mycket på semestern. Vi vill ju inte uppleva Thailand inifrån ett tåg eller buss ;)

Sammanfattningsvis, hur väver vi ihop detta? Vad kan vi hoppa över? Vad får vi inte missa? I vilken ordning bör vi resa?

• Vi flyger till Phuket och vill besöka
• Phi Phi
• Ko Lanta (ej ett måste)
• Krabi
• Ko Samui
• Ko Phangan
• Ko Chang
• Avsluta i Bangkok

Tack!

Varma hälsningar från Kim & Mathias.
Av Sugus
9 sep. 2009 09:36
Hej,

Tycker att du redan beskrivit i vilken ordning ni ska resa.

Båt Phuket -Phi Phi - Lanta
Landvägen till Krabi
Flyg Krabi - Samui
Båt till Phangan
Flyg - Krabi - Bangkok

Som du själv skriver ska ni inte flänga runt för mycket, 4 veckor går fort så jag hade skippat Ko Chang.
Som det är nu får ni bara 4-5 dar i snitt per ort vilket inte är mycket.

Trevlig Resa!
Av Macho
9 sep. 2009 11:30
Hej.
När vi åkte ifrån Koh Panghan till Bangkok för 2 års sedan så tog vi nattåget ifrån Sura tani
till Bangkok.
Det kostade 400-500 kr för 2 pers.
Det innebär ju också att man spara in en natt på hotell.
Tåget var framme i Bangkok ca:06.30, vilket innebar att vi hade hela dagen på oss i Bangkok.

Du kan ju kolla om det finns någon färjelinje mellan Koh Panghan/Koh Samui och Koh Chang.
MVh Magnus
10 sep. 2009 21:22
Tack ska ni ha för era kommentarer! :) Jag ska ta dem i beaktning när vi sätter vår rutt.
Av Tubbe
10 sep. 2009 22:41
Så här tycker jag ,

Hej, att besöka alla platserna på 1 månad innebär ett väldigt högt tempo.

Nu har jag såklart inte varit på alla dessa platser.
Phi Phi tyckte jag inte var speciellt bra, men jag hade kanske för höga förväntningar.

Phuket och Samui är ganska lika,
Lanta och Krabi är nog nästan samma typ av semesterort . ( men har inte varit där)

Jag ska till Chang i november så vi kanske ses där.
Hoppas att det är till någon hjälp

/ Tubbe
12 sep. 2009 17:02
Svart lista lanta
Och vet inte om någon skrivit det men missa inte Red Onion i phuket karon Bästa stället att äta thai på i thailand enligt mig.
Och hmm 4 veckor kanske skippa koh chang dyrt ändå =) plus inte skoj sitta i transporter hela resan heller
Av Karten
14 sep. 2009 16:06
Hej, ja det är inte lätt att proritera platser för första resan men jag hade i alla fall skippat Koh Chang pga restid och Koh Samui pga av att det är för exploterat. Som någon annan skriver så kommer ni ju att vara på Phuket och då lär ni få uppleva exploteringen så att ni blir nöjda.
Men om ni skippar Samui så hamnar ju också Ko Phangan lite utanför rutten. Själv har jag inte varit på Ko Phangan så jag akn tyvärr inte uttala mig om hur det är där men det verkar faktiskt som att det finns en skopa idyll där.

Men börjar ni på Phuket så kan ni sedan ta er till Phi-Phi. Har man inte varit på Phi-Phi före Tsunamin så blir man nog inte besviken. Prova boende på Long Beach. Sedan är det ju enkelt att ta sig till Krabi. Där ska ni försöka få boende på Railey Beach. Ao Nang har ingen trevlig starnd så slopa det.
Sedan går det ju enkelt att ta sig bilvägen (minibuss) till Koh Lanta. Där skulle jag rekommendera boende söder ut på Long Beach (2:a stranden). Kolla in Gooddays eller Castaway.,
Sedan skulle jag nog satsa på Lipe. Det går speedboats från Lanta. Från Lipe tar ni er med båt till Pakabara (fastlandet) och tar er med taxi till Hat Yai för flyg upp till Bangkok.
Phuket, Phi-Phi, Krabi/Railey Beach, Lanta, Lipe och Bangkok räcker gott för fyra veckor.
Lipe går också att kombinera med Koh Bulone som också ligger i Tarutao Nation Park. Bulone är en lite mysig ö med i princip en starnd. Pansand resort är att rekommendera.

I vintras var vi på Koh Phayam som ligger 20 mil norr om Khaolak. Ön är som Lanta för 15 år sedan och är helt klart värt ett besök. Tyvärr så ligger den lite avsides er planerade rutt men med lite vilja så går det att klämma in. Vi bodde på Buffalo Bay Vaccation Club och var helnöjda. Det finns inga bilar på ön utan det är moped som gäller. Det bästa är att hyra en moped för hela vistelsen.

lycka till med planerna
//joakim
Av Loho
10 okt. 2009 17:20
Hej på er. Om ni hoppar över Koh Lanta så finns det en mkt trevlig ö mellan Krabi och Koh Lanta som heter Koh Jum. Det är en mkt lugn ö med riktig thaikänsla, många återkommande "longstayers" från alla delar av jorden återvänder till detta paradis. Vi brukar bo på Joy Bungalows som ligger vid den bästa stranden. Dagarna tillbringas på stranden eller på moppetur runt ön. På eftermiddagen tar man sig kanske en tur genom jungeln in till "byn" Jum village där det finns ett internetcafe bla. De flesta resorter har ingen el i bungalowen så det är fotogenlampa eller ficklampa som gäller. På kvällen finns det ett par barer på stranden där turister och thailändare samlas. Det finns en bra hemsida (som tyvärr inte uppdateras längre) med allt man kan önska sig. www.Kohjumonline.com. Ha en underbar resa! // Lotta
Av Marilcj
14 okt. 2009 13:26
Det är lätt att sitta hemma o planera för allt vad man vill se och samtidigt tycka att 4 v är lång tid men väl på plats är risken stor att planerna spricker ganska snabbt med så många förslag som ni har.
3-4 dagar på ett ställe kan va lite i minsta laget om man verkligen vill ha en avkopplande semester & både hinna med strandlivet och ut o se lite!

Att avsluta i Bangkok är klokt för där kan ni göra de riktiga shoppingfynden bland marknaderna och på MBK och ni lär ju vara där under helgen så då är ju helgmarknaden ett givet måste.
Tänk dock på att inte låta er lockas med av Tucktuckförarnas "fina erbjudande" & betala inga 100-tals bath för en tucktuckresa!
SkyTrain är perfekt att ta sig fram och smidigt så länge man ska till ställen utmed linjerna!

Ha en trevlig semester
16 okt. 2009 04:07
Hej Kim och Mathias,

Blir ni sugna på lite svenskt eller vi få kontakt med svenskar i Thailand under eran tid här i paradiset kan ni söka på http://www.ithailand.se där allt från bubgalows, resebåråer och snusförsäljare finns listade!
18 okt. 2009 20:44
Jag är jätteglad att så många tagit sig tid att skriva till oss, stort TACK ska ni ha! :D

Som det ser ut nu kommer vi att stryka en del och ändra lite i vår resa för att inte behöva flänga omkring allt för mycket. Vi kommer till exempel inte att åka till Koh Chang och funderar även på att skippa både Ko Samui och Koh Phangan (vi kommer missa full moon party om vi inte vill stressa dit och är hur som helst inte så sugna på en massa dunka dunka).

Som det hela ser ut nu blir resan i stil med detta, lämna gärna ytterligare input om ni vill:

23/11: Tidigt på morgonen anländer vi till Phuket. Efter en så pass lång resa vill vi inte stressa iväg till nästa ställe utan kommer stanna där ett par dagar då vi förhoppningsvis kommer hinna med en dags djuphavsfiske. Vi kommer förmodligen nappa på tipset om att äta på Red Onion och funderar fortfarande var vi ska bo. Vi vill inte ha neon och nattklubbar. Tips?

26/11: Vi tar den tidiga färjan till Phi Phi. Behöver man boka boende där i förväg tro? Det slapp man sist jag var där (2003), men det kanske har ändrat sig... Vi har knappt några krav när det gäller komforten, bara det är relativt fräscht. Vi skippar gärna både AC och TV.

2/11: Nu bär det alltså av till Koh Lanta, Koh Jum eller Koh Lipe - detta har vi inte satt än och det kan hända att vi bestämmer oss samma dag. Antingen åker vi till en ö och stannar där eller så ö-hoppar vi lite smått.

8/11: Vi rör oss mot Krabi där min pojkväns kusin med familj kommer hålla hus. Vi hänger med dem ett par dagar.

12/12 - 18/12 har vi inte riktigt funderat på. Kanske återvänder vi till något ställe vi förälskat oss i eller så provar vi något nytt. Tips?

Det vi vet är att vi ska ta nattåget till Bangkok från Sura Thani. Det blir antingen den 18/12 eller 19/12 så att vi får ett par dagars shopping i storstaden. Kanske ska man ta resans enda lyxboende på hotell när man är här? En vän pratade om ett hotell som låg i MBK-center och som skulle vara finfint. Någon som testat detta? Är det värt pengarna?

21/12 runt kl. 21 åker vi till flygplatsen. 00.40, natten mot 22/12 lyfter planet hemåt.

Tack igen för att ni underbara människor är så hjälpsamma! <3

19 okt. 2009 02:48
Kanske ska man ta resans enda lyxboende på hotell när man är här? En vän pratade om ett hotell som låg i MBK-center och som skulle vara finfint. Någon som testat detta? Är det värt pengarna?
Svar: Jag tror du menar Pathumwan Princess Hotel som ligger i direkt anslutning till MBK. Kolla på www.hotels.com eller www.agoda.com för priser.
www.bangkok.com har bra hotellrekommendationer.
Själv har jag bott på Centara Grand Central World som ligger nära MKB. Detta hotell ligger i anslutning till Central Plaza. Helt klart det bästa hotellet jag bott på. Har sett bra "late stay priser" för 700kr. 1 år gammalt hotell med grymt fina rum med panoramafönster. Hade ett fönster i badrummet som var utrustat med ett runt stort badkar. Swimmingpool och tennisbana på vån 26 imponenerar. Skybaren Red Sky/Fifty five ger en fantastisk vy över BKK.

Trevlig resa!
Av Marilcj
19 okt. 2009 09:20
Hotellet som ligger i anslutning är fint, har aldrig bott där själv men varit där på besök!
Men ni kan bo billiagare på andra hotell runt om som standardmässigt oxå är väldigt bra!
(känns tjatigt men Asia är ca halva priset & stora delar är nyrenoverade nu i sommar & det tar 5-10 min att gå till MBK samt skytrain station direkt vid hotellet)

Mari
19 okt. 2009 11:24
Billigt enkelt boende ( fast med både air kylskåp å tv) å nära till stranden..i Phuket Karon Beach är little mermaid danskt ägd typ 895thb frukost buffe typ 100thb
Tycker detta boende funkar utmärkt för det priset... om vi skulle hamna i Phuket i år igen tar vi helt klart detta ställe..(har bott på ytterligare 2 ställen på Karon bl.a Hilton som inte går att mäta..*ler* helt annan pris skillnad

Ha en bra resa..

ps kanske hamnar vipå samma natt tåg till Bangkok då vi planerar att åka från surathani till bangkok den 18dec för att kunna på lördagen gå på Chatuchak (helgmarknaden)

kram// S
20 okt. 2009 17:59
Okej, nu har vi bokat boende för de första och sista nätterna, resten tänkte vi nog ta som det kommer.

Första nätterna kommer bli på Karon Living Room:
http://www.karonlivingroom.com/room_facilities.htm

Och de sista på Siam @ Siam Design Hotel & Spa i Bangkok (det ligger nära MBK och dessutom såg det ju så mysigt ut!):
http://www.siamatsiam.com/at_glance.html

Jag måste medge att jag är lite sugen på att boka boende på Phi Phi i alla fall den första natten för att inte behöva gå omkring och svettkånka ryggan runt hela ön i jakt på något ledigt rum till okej pris (typ 700-800 Bht). Men min kille vill leva farligt och vill skippa övrig bokning helt ;) Hehe, vi får se hur vi gör... Någon som varit på Phi Phi i nov/dec-skiftet och som vet om det är svårt att fixa boende där då?

Tack igen för all hjälp! :D
Av Lovis
20 okt. 2009 20:30
Hej, nyss hemkommen från Thailand läser jag alla inlägg och förslag här. Ni verkar som sagt ha fått tillräckligt att välja mellan!
Därför skippar jag att babbla om våra hotellerfarenheter i Bangkok (goda! på Bossotel, vid floden)

När du sa att du "inte vill ha nattklubbar och neon" och nu har tänkt bo på Karon Beach...undrar jag lite... vi var iofs där bara över dan, men mitt intryck av just Karon var att det är VÄLDIGT exploaterat, mycket neon, kommers och inte särskilt vackert (Kata kändes lite bättre i det avseendet)

Vi bodde istället i ett mindre samhälle, på udden rakt söder om Phuket stad - Cape Panwa, där det var jättelugnt och inget "gechäft". Hotellet vi bodde på heter Kantary Bay Hotel, som har trevliga rum, bra frukost och hotellets gäster delar en liten skyddad, lugn strand med det lyxigare Cape Panwa Hotel. Från hotellet går shuttlebussar in till Phuket stad flera gånger om dagen, för en spottstyver. I Phuket finns mycket att se, inte bara turistfällor utan t.ex. flera marknader och platser där lokalbefolkningen håller till.

Ha det så bra och lycklig resa!
21 okt. 2009 08:45
Hej Lovis,

Vi läste på lite om Karon Living Room och det ska tydligen inte ligga precis i smeten, utan lite längre bort. I gästrecensionerna stod det bland annat att det var lugnt och skönt där, så vi hoppas på att det stämmer :) Men tack för att du noterade det! Jag kan noll om Phuket eftersom jag har hört halvtrista saker om det stället och därför inte stannade mer än en natt sist vi var där. Jag hade egentligen kanske velat åka till Phi Phi eller någon annan ö redan samma dag vi anlände, men det är ju inte bara jag som reser, så jag får lyssna lite på killen också ;) Om hotellet inte känns allt för bra så kommer vi att röra oss till något ställe som gör det - jag tror inte vi kommer vara hemma på rummet så mycket mer än när vi ska sova ändå. Ååååh! Jag har redan resnerver! Hur ska detta gå?! :D

Hoppas att ni hade en skön resa! Hur länge var ni borta och reste ni omkring en del eller höll ni er till något specifikt område?

//Kim
21 okt. 2009 09:16
Hej
vi var på Phi -Phi rint den 5 dec 2008.
t.om vi som va 7 personer alltså behövde 2 eller 3 rum bungalows hade inga större problem att hitta boende..visst va det nästan fullt på många ställen, men ni som bara är 2 tror jag det inte ska vara några som helst problem att hitta boende.
Och håll er lugna båt turen öve,r där är det många som går omkring med sina boende pärmar å vill boka upp...så vänta tills ni kommit i land att där kolla boende mer på plats..
Lycka till
å ha en underbar resa

kram// S
21 okt. 2009 14:55
Hej!

Hm... jag vet inte hur det är på Koh Chang nu, men 2006 var det toppen tycker jag... Dit går det ju annars flyg direkt från Koh Samui,
så skulle ni ändra er kan ni ju flyga från koh samui till Koh Chang och sedan ta bussen til Bangkok därifrån...

Jag skulle iaf inte missa ett besök till Similiqan Island. Har inte hunnit vara där själv än- det får bli på nästa resa i april,
men det har jag ångrat att vi missat än så länge.

Hoppas ni får en toppen resa! Ser fram emot att följa här på RG. :-)
Av Joakimn
21 okt. 2009 15:27
Många bra tankar har redan levererats..hoppa över kho chang o lanta. ( från koh pangang tycker jag att ni skall ta en seconclass sleeper Tåg från surathani till bbk.) resan blir nog mycket intensiv men fan så fin/lycka till
Av Lovis
21 okt. 2009 17:32
Hej Lillillern!

vi var på resa i 15 dagar totalt. Började i Bangkok, där vi bodde en natt (vilket var för lite förstås...) fortsatte med tidigare boka inrikesflyg till Phuket, där vi bodde på östra sidan (som jag redan berättat) dagsturer i omgivningarna. Sedan tog vi färjan från Phuket till Phi Phi - en pärla faktiskt - om man drar sig undan de utbredda turistfällorna / stånden / försäljarna på Phi Phi Don's smala "midja". Dessvärre blåste det så när vi var där (monsunperiden) så vi kunde inte tura runt öarna med longtailbåt, vilket vi hade tänkt, för att upptäcka mer avlägsna stränder/öar.
Men vi promenerade i.a.f. bl.a. bort till Long Beach, och bara på vägen hann vi se ett annat Phi Phi! Vi bodde längst bort vid öns skola (Andaman Beach Hotel) det ligger lite högre i pris än den kategori som ni visst var ute efter, men det var jättemysigt och familjärt, lugnt och tyst, trots att det bara är en kort promenad till där "allt händer". Flera promenader i "jungeln", bl.a. till the Viewpoint (brant stigning, men väl värt mödan när man kom upp!!!) och snorkling + besök på Phi Phi Ley hann vi med!
Fortsatt resa till Krabi /Ao Nang. Om jag åker dit igen så vill jag absolut bo på Railey Beach - dit man endast tar sig med båt. Det är ett underbart ställe. Nu bodde vi lite ovanför stranden på Blue Village - en fantastisk trädgård med bambuhyddor, små gångar, bananpalmer och en övertrevlig värdinna/ägare. Vi var vid tillfället en av två(!) gäster cå vi blev så "curlade"!!! Ao Nang som plats tyckte jag inte så jättemycket om, läget på stränderna är lite för "mitt i stan" för min smak.

Nu i efterhand har jag hört mycket om området s-o om Bangkok, nedanför Pattaya - Rayong, Koh Samet m.m., som verkar ha kvar mer av ursprunglighet och inte är så turistifierat som alla ställen vi var på ... så - Nästa gång!!!

ha en underbar resa!
Kram,
Lovis

Ha de jättebra
24 okt. 2009 13:12
Hej!

Jag & min familj har varit på Koh Chang två ggr under jul & nyår, 2007 samt 2008, och det har varit kanonbra. Jag lyssnade på en god vän som besökte ön före mig och han hade även varit i Phuket-området och rekommenderade mig verkligen att åka till Koh Chang som ännu inte är så exploaterat. hela ön är en nationalpark vilket borgar för en fantastisk vegetation.

Vi besökte öven Koh Mak & Koh Kood som var underbara platser att se. Inte en säljare så långt ögat kunde nå, stränder som var tagna ur paradiset och oftast var man själv. Kanon!!! Vår nästa resa kommer troligen att bli till Phuket-delen av Thailand, men det är bara för att vi vill se hur stor skillnaden är jämfört med Koh Chang.

Kika mina bilder, dom e väl värda det.

mvh / Örje
Av Chilli
24 okt. 2009 17:55
Hej Kim o Mathias, har varit i Karon o Kata 4ggr dom senaste 6 åren o upplever det Karon som ligger närmst Kata är mkt lungnare än Kata, det finns t ex inte alls lika många barer med prost.. .Annars är det lika trevligt var som, du går mellan dom olika ställena på 5-10 min. Om tid finns ta en dags tur till Raya Island, en helt underbar ö som ligger strax söder om Phuket. Kan varmt rek en liten resebyrå i Karon som heter ICE FAMILY o som ligger i Karon.

Ha en trevlig semester.
Hälsn Chilli
Av Colraw
26 okt. 2009 14:31
Sawatdii khráp

Ja, läste lite här men jag bor för 300-400bath/natt i Kata/Karon. Men nu i år blir det en lägenhet lite utanför som jag tänkt jag skall softa i 3mån,... så ger 6000baht/mån. kanske avslutar med Chang Mai,..

Mvh Putte
28 okt. 2009 20:32
Hejsan

Jag avråder å det starkaste från Karon som i mitt tycke är den absolut tristaste byn på hela Phuket. Jag har varit där varje år sedan 2003 och åker runt ön varenda gång för att se nya saker. Min absoluta pärla är Surin Beach som ligger norr om Kamala som i sin tur ligger norr om Patong. Kamala är också trevligt men har vuxit enormt på bara 2 år. Fortfarande mycket trevligare än svenskinvaderade Kata och Karon, och väldigt nära in till Patong om man nu skulle vilja få en rejäl dos shopping, varuhus, ombyggda pojkflickor (s k katoyer) och high life. Vackra Surin är magiskt. Många nationaliteter, massor av restauranger i en lång rad direkt på stranden och allt ifrån helt okej 1000 Baht-hotell till superlyxiga och svenskägda Twin Palms där normalpriset ligger på 5000 KRONOR per natt.

Men om ni redan nu vet att ni inte vill ha en massa neon, så ska ni absolut undvika Karon. Visst är Red Onion bra, men inte bäst på hela ön, liksom. Karon är komplett ocharmigt och där blev man i vattnet biten av strandloppor i vintras. Kata äger iaf en viss charm, både i södra delen (mot Kata Noi) där det finns kanonbra o superbilliga restauranger (Kata Mama bl a som serverar fried rice med kyckling o cashews for typ 12-15 kronor), och i norra delen där det ligger en makalöst härlig trädkojerestaurang för härliga luncher. Både Karon och Patong Beach är blaha-blaha i jämförelse.

Men inget är alltså som Surin. Aaahhhh. Massagedamer, fint badvatten och INTE en massa störiga strandförsäljare.
Men på kvällarna är det mycket lugnt. Ingenting är öppet efter kl 23. Å andra sidan kan man ta en tuktuk till Kamala i så fall, bara 5 minuter bort.

För ö-hoppning har jag lärt mig genom egna erfarenheter - krävs (även om man är rastlös som jag) minst 3-4 dagar utan resa på varje ställe om det ska bli nån avkoppling alls. Men jag gillar t ex Phi Phi och tyckte Railey Beach var trist (det byggdes överallt och dånade dygnet runt) med sina typ 4-5 restauranger som verkligen inte var nåt att hänga i granen. Jag gillar att ha folk och lite shopping omkring mig men undviker gärna rejvparty jämt. Men är man ute efter en helt öde strand och autentisk thaiby, då ska man inte vara på Phuket alls, tror jag.

Dessutom: Boka inga hotell nu. Gå in på Latestays.com el. liknande typ 14 dagar innan så får ni fantastiska priser. Där bokade vi Twin Palms för 800 kr natten istället för 5000 kr. November är ju lågsäsong. Kul att skämma bort sig med en lyxnatt eller två. Och packa i ryggsäck - inte i resväska. Longtails och andra båtar är jätteknöliga att åka med om man har klumpiga resväskor. Man behöver nästan inga kläder. 2 baddräkter, några t-shirts/toppar o shorts o ett par tunna klänningar/byxor. Det är jättebilligt att lämna in tvätt o man får den snabbt tillbaka. Så släpa inte!

Vi åker i år den 15 december i en månad och ska bl a ta oss ut till Similan Islands som är ett av världens bästa dykparadis med jättemantor och stora havsköldpaddor. Ligger utanför Khao Lak.

Bangkok: Absolut inte taxi. Ta Sky Train eller flodbåtarna.

Lycka till!

MONKAN
Av Pigpig
29 okt. 2009 12:41
Hej..Kim&Mathias
så här tycker jag... men först ville jag berätta att mitt svenska språk är inte så perfekt eftersom jag är från Thailand och jag kommer från Chumphon som är nära till Koh Tao , Koh Phangan och Koh Nangyuang.

Jag hade resan så många stället i en månad men det var i 6 år sedan innan jag hade barn. Jag och min man vi tycker mycket om äventry och lite spännande saker och vi rest ganska ofta till Koh Tao eftersom jag jobbade där i förut. så tycker att priset var inte så farlig och det var inte så stor ön så det var lätt att åka fram och tillbak. Jag rekommenderar Intouch Bar till sist i Sairee beach , där finns mat och drick och rum ( priset är från 100-500kr per rum) men det är ganska normal. Det beror på eran ekonomi.

Jag tycker att du skulle veta själv att vad vill du se. Om du är ung så tror jag att ni ska inte missa full moon party , 25/11, 2/12, 10/12 och 16/12.
-Phuket
- Phi Phi
-Krabi
-Rai Lay beach i Krabi
- fly till Samui
( där har vi bott i Chaweang Garden , mitt i Chaweang )
- båt till Koh Phangan ( du kan ta speed båt och det tar cirka 1,5 timmar)
( full moon party i Had Rin )
- båt till Koh Tao och du kan ta vanlig båt eftersom det var inte så lång.
( Sairee beach är finnaste strand , lång vit sand strand)
- köp biljett båt + buss till Bangkok och du kan fråga de i receptionen om buss till Koh Chang. , buss åka från Chumphon och det åka på kvällen så kan ni sova hela natten och bussen kommer fram till Bangkok tidig på morgonen och du bara fortsätta åka vidare till Trad , Koh Chang ( Bussen parkera nära Koasaan Road.)

Jag vill rekomendera ni att ni skull göra budget för hela resan först och räknas som ungefär så ni kan ha lite pengar kvar till shopping i Bangkok. ( MBK, Patinuam center , Weekend market.)
Vi ska åka nästa juni också.
Trevlig resa
Sai
Av Yeahmon
29 okt. 2009 14:04
Hej

Har läst alla inlägg och håller med om att ta det lugnt och satsa på en ö-luff söderut, efter Lipe rekommenderar jag en tur till Langkawi (1h resa bara med speedboat) och stanna några dagar, boende på Cenang beach fixas lätt på plats!! Try it, en skön stämning på stranden med livemusic på kvällen och senare om man vill party på Reggae-bar! Har varit där 7-8 ggr nu och åker igen i vinter!! Yeahmon.
19 nov. 2009 16:40
Bra information för en oerfaren öluffare. Jag skulle ha er som reskompisar.