4 veckor Florida, en del funderingar

Av Mseger
17 dec. 2016 23:20
Visningar: 1245
Hej
Håller på att fila på en 4 veckorsresa till Florida. Vi är 2 vuxna och 2 barn, 11 och 8 år. Vi ska resa delvis med min bror som också har två barn, 11 och 7 år. Så här långt hittills:

Landar i Orlando, 5 dagar. Magic Kingdom och en park till, kanske Sea world eller eventuellt Kennedy space center. Kennedy är ett måste för min familj men inte för min brors.

Vidare till Siesta Village där vi har hyrt hus i en vecka. Tänkt göra dagsutflykter, Anna Maria Island, Venice Beach, Mayakka River State park eventuellt Clearwater aquarium då vi sett a Dolphin tale. Andra tips eller måsten i detta området tas gärna emot.

Därefter har vi inte bokat något men vi vill ut till Key West. Vi tänker att det är för långt att köra dit direkt från Siesta Village, varken barnen eller vi gillar för långa körsträckor. Dessutom är vi intresserade av John Pennekamp coral reef stad park.

En tanke vi har haft är att bo 2-4 nätter i Homestead/Florida city och utgå därifrån till Key Largo och ev. Everglades (om man kan vistas i Everglades pga mygg, Lonely Planet varnar för sjukt mkt mygg på sommaren, tankar kring det?) Homestead tanken är för att få ner boendekostnaden.
När vi är nöjda där drar vi ut till Key West för minst 2 nätter max 3, alla vuxna i sällskapet vill dit.

Sedan vidare mot östkusten och boende någonstans mellan norra Miami och upp mot Palm Beach. Tips på trevliga områden. Min svägerska har bott i West Palm Beach och ska träffa vänner. Här kommer vi att stanna i ca upp till 6 dagar.
När vi är klara här har min brors familj flugit hem och vi har 6 dagar innan vi åker hem från Orlando.

Vad ska vi satsa på? Om vi inte hann med Kennedy SC måste vi ta oss vidare norrut. Vi har kollat upp ett fint strandhotell söder om Cocoa Beach, Tuckaway Shores. Fantastiskt men är det för lite att göra där i 6 dagar. Havet är kul men kanske svårt att bada i för barnen.
Eller är det roligare att avsluta med 2 nätter i Orlando? Jag funderar på vad man hinner med på 1 dag i t.ex. Harry Potter parken? Svårt att förstå hur Harry Potter parkerna är uppbyggda, på hemsidan står det att man måste in i två parker för att se allt med Harry Potter. Hinner man med 2 parker på 1 dag? Eller är det bättre med 1 park, och isåfall vilken av de med Harry Potter-tema?

Jag har kollat in priser för On-sitehotellet Loews Royal Pacific resort med biljetter för 2 parker och 1 dag. Kostnad för vår familj 1610 dollar inkl parkeringsavgift på hotellet. Förstod det som att frukost ska vara mkt dyrt på hotellet. Jag har inte kunnat kolla vad det kostar att köpa dessa biljetter med express kort på våra datum då det är för långt fram i tiden. Är det värt 16000 kr för två dagar??!! Ja, säger vissa nej, säger andra. Vi får fundera, funkar det lika bra att bo billigare och bara köpa vanliga biljetter?

En annan tanke är att dra tillbaka till västkusten? Vilka orter borde vi egentligen besöka där utöver de vi lyckas hinna med i början av resan? Fort Myers?

Öst eller Väst? Skönast hade varit att inte boka upp sig alls förrän vi har sett västkusten, tror ni det skulle fungera? När jag bilade i Kalifornien för 11 år sedan hade vi inget bokat, då ringde vi från det hotellet vi var på till nästa osv. Det var kul! Nu vill man boka upp sig långt i förväg och man känner sig helt stressad när det "bara" är 6 månader kvar!
Det blev ett långt brev, var egentligen inte meningen men det är mkt som snurrar och värre kommer det nog att bli...
Ha det bäst alla härliga människor på detta forum!
Mvh
Magdalena
Av Daytona
18 dec. 2016 09:32
Om ni inte hunnit med KSC så ta det då när din bror åkt hem . Stanna en natt i Cocoa Beach men sedan skulle jag antingen dra upp till Daytona Beach och ha det som hemvist resten av tiden ( Som du kanske förstår så är det vårat favoritställe) Daytona Beach erbjuder en fantastisk strand- barnvänlig sådan, och de flesta hotellen ligger direkt på stranden. Vi hyt alltid lgh, och kan på så sätt hålla nere kostnaden lite för mat samt att eftersom vi åker med barn ( nu är han dock 11 år) så känns det rymligt och skönt med lgh. Vill ni ha tips så hör av er. Från Daytona kan man sedan göra dagsutflykter, finns massor att se.

Annars så skulle jag nog bo i Orlando faktiskt, det finns ju mer än parker där, dock ingen strand ;)

Vi har de senaste åren hyrt via ett företag som heter Vacation Strategy, de köper timesharepoäng av ägarna och hyr ut condos ( lgh) sitället. Top Noch varje gång till bra pris och utmärkt service. De har en massa boenden i bla Florida som passar utmärkt för barnfamiljer.

www.vacationstrategy.com
Av Birgere
18 dec. 2016 10:20
Tycker nog Homestead stoppet känns lite krystat. Södöstra Florida kan ni ju utforska från ert stopp mellan Miami o West Palm Beach.
Sista veckan hade jag valt att återkomma till Orlando och som Daytona skriver, hyr hus eller lägenhet. I Orlando så kan ni ju spontant välja dag för dag vad ni vill göra, shoppa, utflykter, poolslappa, äventyr, KSC, havsbad i Atlanten eller Gulfen osv osv.
Daytona funkar även det men om ni inte främst ska leva strandliv så blir det lite off-side, då ligger Orlando bättre till.
Ang myggen så är det myggmedel som gäller men åtminstone en airboat tur hinner ni ju med på vägen till KW eller under stoppet i SÖ Florida.
Vi föredrar att hyra hus/lägenhet direkt genom ägaren. På VRBO och TripAdvisor finns tiotusentals objekt runt om i Florida. Men kolla även blocket, själva har vi dom senaste gångerna i Orlando hyrt av en svensk familj men där måste man boka tidigt. www.bahamabay.se
Av Mseger
30 dec. 2016 22:06
Tack för er fina svar. Vi har tagit en paus i planeringen men fortsätter snart...Gott Nytt År!
Av Empaem
6 jan. 2017 16:13
Vi var just igår på Islands of Adventures, en av Universals 2parker. Harry Potter world är delad mellan denna och Universal Studios och mellan dem går Hogwartsexpressen. För att åka det tåget måste ni ha biljett som gäller på bägge parkerna samma dag (park to park biljett). Vi var där absolut hela dagen igår (som inte räknas som högsäsong) och besökte då bara ena parken. Mer skulle vi inte hunnit.
Så, vill ni se allt Potter måste ni till bägge, och vill ni åka Hogwarts expressen måste ni ha biljett till bägge samma dag men ni hinner inte båda parkerna på en dag.
Av Mseger
6 jan. 2017 17:21
Tusen tack! Det var vad jag misstänkte. Nu har vi bokat 4 nätter i Orlando innan vi åker hem, så vill vi kan vi lägga två dagar på Harry...
Vad tyckte du Empaem om parken? Mvh Magdalena
Citerat från Empaem:
Vi var just igår på Islands of Adventures, en av Universals 2parker. Harry Potter world är delad mellan denna och Universal Studios och mellan dem går Hogwartsexpressen. För att åka det tåget måste ni ha biljett som gäller på bägge parkerna samma dag (park to park biljett). Vi var där absolut hela dagen igår (som inte räknas som högsäsong) och besökte då bara ena parken. Mer skulle vi inte hunnit.
Så, vill ni se allt Potter måste ni till bägge, och vill ni åka Hogwarts expressen måste ni ha biljett till bägge samma dag men ni hinner inte båda parkerna på en dag.
Av Challen
6 jan. 2017 23:56
Citerat från Mseger:
Vidare till Siesta Village där vi har hyrt hus i en vecka. Tänkt göra dagsutflykter, Anna Maria Island, Venice Beach, Mayakka River State park eventuellt Clearwater aquarium då vi sett a Dolphin tale. Andra tips eller måsten i detta området tas gärna emot.
Hej!

Vi var på Clearwater Aquarium i november, Det kändes slitet och inte värt pengarna. Vill ni gå på ett akvarium, välj då Florida Aquarium i Tampa istället. Jättefint och mycket kul att se på.
Av Birgere
7 jan. 2017 09:23
Citerat från Challen:
Vi var på Clearwater Aquarium i november, Det kändes slitet och inte värt pengarna. Vill ni gå på ett akvarium, välj då Florida Aquarium i Tampa istället. Jättefint och mycket kul att se på.
Men hallå... CW akvariet är ju ett rehabiliteringscenter för marina djur och drivs i non-profit format. Går man dit så stöttar man deras verksamhet med att hjälpa sjuka o skadade djur och kanske får stå ut med att det inte är så super fancy.
Av Challen
7 jan. 2017 09:49
Citerat från Birgere:
Citerat från Challen:
Vi var på Clearwater Aquarium i november, Det kändes slitet och inte värt pengarna. Vill ni gå på ett akvarium, välj då Florida Aquarium i Tampa istället. Jättefint och mycket kul att se på.

Men hallå... CW akvariet är ju ett rehabiliteringscenter för marina djur och drivs i non-profit format. Går man dit så stöttar man deras verksamhet med att hjälpa sjuka o skadade djur och kanske får stå ut med att det inte är så super fancy.
Det är sant och man får gärna gå dit. Men jag gillar Florida Aquarium bättre.
Av Empaem
7 jan. 2017 16:05
Nu är vi ju 2 33-åringar utan barn, men Island of adventure är den bästa parken jag varit på. Mkt påkostade attraktioner och miljöer och HP världen är magisk.
Kolla upp längdrestriktionerna innan ni bestämmer er bara, tror att det mesta kan åkas i vuxens sällskap men kolla hemsidan.

Det finns massor med dyra HP grejer att köpa också (trollstavar som kan användas i parken $40, klädnader $110).

En parentes, men kaffe finns typ bara precis i entren. Som svensk är det svårt att vänja sig vid den amerikanska avsaknaden av kaffekultur. Ett tips är också att ta med frukt/snacks för att slippa köa till allt hela tiden.
Och regnkläder till vatten-åkturerna som bokstavligen dränker en.
Ha så kul!
14 jan. 2017 18:03
Att åka med barn är en helt annan resa än om man åker bara vuxna :o). Det var vår första gång vi var i Florida och under våra tre veckor hann vi bara ett axplock. Vi blandade också dagarna ganska friskt så att vi skulle hinna t igen oss lite mellan nöjesparksdagarna som är mer intensiva.

Vi var i Florida förra våren tillsammans med våra tre barn då 6, 8 och 11 år gamla. Jag har samlat allt vi gjorde och vad vi tyckte om det på bloggen på om du vill ha tips :o) . Här finns massor med bilder och jag har även försökt att skriva lite hur vi upplevde attraktioner och parker. Har du frågor så försöker jag gärna hjälpa. http://frun.se/floridasemester-barn-miami-orlando-skatter-vagtullar-dricks-usa/

Våra och barnens absoluta favoriter under resan var;

- Dolphins Research center på Grassy key. Där fick barnen chans att klappa och träna delfiner. Helt ljuvlig miljö och underbar personal. Riktigt bra priser också. http://frun.se/delfinlek-dolphin-research-center/

- Islands of adventure och Universal. Som du själv är inne på hinner man inte båda parkerna på en dag. Men med barn i era åldrar kommer detta att bli en favorit! Våra barn tyckte detta var helt galet bra. http://frun.se/en-dag-pa-universal-studios-i-orlando-2/ och http://frun.se/en-dag-pa-islands-of-adventures/

- Vi åkte till Everglade och besökte Captain Jacks där vi fick åka airboat, grassboat, swampboogie och hålla i alligatorungar. Detta var en helmysig dag. Avslutade dagen med att äta på en väldigt lokal restaurang och det var så gott. http://frun.se/florida/airboattour-och-alligatorshow-pa-captain-jacks-everglades/

- Som avslutning på vår resa gick vi på rodeo på West gate river ranch. Detta var väldigt amerikansk och en riktig folkfest som började med nationalsång och patriotism. Efter rodeon fortsatte kvällen med linedance och pubkväll. http://frun.se/rodeo-pa-westgate-river-ranch-orlando-florida/
Av Mseger
21 jan. 2017 21:23
Tusen tack för era svar! Nu längtar vi verkligen när den skånska "vintern" är i sitt esse... Fin blogg Turetott!

Vi har 4 nätter kvar att boka in på östkusten. Svårt att veta var man ska satsa på. Vill inte betala mer än ca 2000 kr natten. Underbart hade varit att ha nära stand och restauranger...Vet inte vilket område som passar en barnfamilj som inte är intresserad av lyx.
Mvh Magdalena
Av Fambo
25 jan. 2017 23:18
Vänta med att boka tills ni är på plats i Florida!
Vi var där nu i jul/nyår och hade då bokat ungefär hälften av boendet innan. Det finns ALLTID boende! Vi reser alltid med en "platta", wifi finns "överallt" och så är det bara att hålla koll på bokningssidornas sistaminuten-tips. Perfekt att kunna vara flexibel! :-)

Vi var bland annat på Anna Maria Island och gillade det verkligen! Kommer definitivt att åka tillbaka dit, så lugnt och trevligt, inget uppstyltat lyx. Vi var även till Siesta Beach, och där var det verkligen turistiskt, fin strand med oj vad proppfullt med folk!

Såg att ni även planerar för Venice Beach, åk dit! Gissar att ni läst att en kan hitta fossilerade hajtänder där? Se till att ni har någon slags "sil" med er, duger gott med en vanligt kökssil eller sandlåde-sil. Vi fick låna av några på stranden och hittade ett antal små fina hajtänder, kul både för kidsen och oss! :-) Stranden är grövre än AMI och Siesta, men trevlig. Det ligger även stenar i vattnet där många snorklade.

Have fun! :-)