2v på Bali i Juli - Ubud, Kuta & Seminyak

Av Vilhem
5 juni 2018 13:42
Visningar: 1939
Tjena,

Jag har tänkt åka till Bali under perioden 10-24/7 2018. Jag har hittat flygbiljetter, och ska snart även boka hotell så fort jag vet exakt vart och hur länge jag vill bo på de olika platserna.

Ubud är huvuddestinationen, är ute efter att se häftiga ställen, njuta deluxe och även ha jävligt kul och då verkar Ubud passa bäst med sin sjukt häftiga natur. Kuta och Seminyak blir för att bryta av med lite party och feta stränder. Ni som varit på Bali - tänker jag rätt och har jag fått rätt uppfattning?

Jag behöver tips på hur jag ska tänka med boendet, är det lätt att t.ex. ta sig mellan de olika områden när jag ska byta område? Tänker att jag stannar i Ubud de 5-6 första dagarna sen är tanken att ta sig vidare till Kuta & Seminyak. Vilket av områdena är lättast att ta sig till från Ubud och vad får jag inte missa? Är det något område jag hellre borde åka till istället för Kuta eller Seminyak? Kom med era bästa Balitips!

Om du själv ska till Bali under samma tid så är jag helt klart öppen för att mötas upp. Reser ensam och någon/några dagar med sällskap är säkert inte fel!

Stort tack på förhand
Av Vilhem
5 juni 2018 14:09
Ok efter lite läsande i redan existerande trådar här så kom jag fram till att Kuta och Seminyak inte är så lockande längre och det lutar mer åt att som planerat vara största delen av resan i Ubud, och sedan åka till Canggu och Gili. Kanske hinner med Seminyak också. Blev också sugen på Nusa Dua nu! HJÄLP :)
Av Ziesta
5 juni 2018 17:19
Hej,
Jag var i Bali i augusti 2014; övernattade i Kuta, Ubud & Candidasa. Vi hade tyvärr lite ont om tid, annars hade vi besökt några öar utanför också.

När vi landat åkte vi direkt till Kuta och bodde där några dagar . Jag hade hört en del negativt om Kuta, men tyckte att det var över förväntan! Kändes som att det var relativ lågsäsong när vi var där dock.. så kanske är "värre" när det är högsäsong. Vi bodde på Ida Hotel som var centralt och prisvärt med mysig trädgård med pool och goda bananpannkakor till frukost. En dag bokade vi en utflykt till Nusa Dua där de har massor av vattensporter.. fanns olika paket att boka med paragliding, banana boat m.m. Väldigt turistigt & "löpande band" med aktiviteterna men rätt kul ändå. :) Vi var även och besökte Seminyak och Sanur som ligger nära Kuta, vi hade hört att de skulle vara charmigare än Kuta. Nu var vi ju där väldigt kort, några timmar bara, och det beror ju på vad man gillar.. men det kändes som det främst var större resorts etc där så vi var ändå nöjda att vi valde att bo i Kuta. Mer backpacker-känsla där..

För att ta oss mellan Kuta och Ubud hyrde vi sedan en chaufför genom hotellet, vi stannade då även vid tempet Tanah Lot på vägen. Ligger på en ö i havet så lite annorlunda..

Ubud är mysigt. Kan rekommendera att ta en promenad bland risterraserna och äta på restaurangen Sari Organik. Från Ubud gjorde vi en utflykt till Mount Batur där vi besteg berget i mörkret för att se soluppgången. Hade säkert varit jättefint om det inte varit mulet och dimmigt så vi såg inte många meter framför oss ;-) Häftig upplevelse annars! Vi var även på en matlagningskurs https://www.reseguiden.se/bilder/album/matlagningskurs-pa-bali-2014-9256

Vi märkte att det tog mycket längre tid att ta sig runt på Bali än vad vi trott.. avståndsmässigt var det inte så långt mellan platserna men det var mycket småvägar, speciellt i inlandet.
Av Vilhem
5 juni 2018 21:59
Stort tack för ditt svar! Jag tror som du skriver att Kuta kan bli väldigt turistigt på högsäsongen... Men det ska finnas nån nattklubb där som jag gärna besöker. Berg och tempel är absolut saker jag vill se i Ubud, så tack för tipsen! Nusa Dua hade vart fett också men vet inte hur jag ska få in det i min 2 veckors planering nedan haha!

Nu har jag bokat flygbiljetterna och efter närmre research har jag lagt upp detta preliminära "schema":

Canggu alt. Uluwatu (Torsdag 12/7-Söndag 15/7) - Hört mycket gott om båda, kommer förmodligen åka till det som ligger närmst flygplatsen
Ubud
(Söndag 15/7-Fredag 20/7) - Stannar här längst, då det jag främst är ute efter är RELAX
Gili-Öarna (Fredag 20/7-Söndag 22/7) - Ett must see vad jag förstått
Canggu/Uluwatu/Seminyak/Kuta(för att se nån nattklubb som skulle va galen, fyller även år då) (Söndag 22/7-Onsdag 25/7) - Kan bli att åka runt bland dessa allihopa eller bara nån beroende på vart jag åker först när jag landar som skrivet ovan
Dubai
(25/7-26/7) - Mellanlandning ett dygn i Dubai på hemvägen

Tycker ni jag missat något? Någon som är där samtidigt som vill mötas upp?
5 juni 2018 23:47
Min dotter var där i juli förra året (under sin backpackersresa i Asien). Vi själv (två 50-åringar ) var på Bali i mars månad. Min dotter (21 år) gillade Canggu för surfing och stämningen, och Gili öarna, mindre Ubud (i juli där var mycket turister medans i mars var det lugnt). Nere i Kuta var det hysteriskt mycket trafik och mestadels stod det stilla när man ville ta sig någonstans med taxi, sa hon. Vi var aldrig i Kuta -glada att vi undvek det. Vi gillade Ubud och Gili öarna (Gili Air). Ska du dyka eller snorkla, så är det Gili som gäller, Bali har inga superfina stränder som i Thailand.
https://city-lover-reser.blogspot.com/2017/06/gili-air-en-liten-bit-av-paradiset.html
Kolla bloggen 29grader.se - Christine som bott på Bali i perioder ger många tips.