Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Måndag 27 Juni 2011 - Greve in Chianti

Vintur i Chianti området med Donatella

Det är måndag och en av våra större aktiviteter på resan ligger framför oss. Vi skall på vintur med Donatella. Efter ett års konversationer med Donatella så skall det bli trevligt att faktiskt träffas och få ett ansikte till samtalen.
Donatella hittade jag via ett boende som jag ursprungligen funderade på när jag började titta på resan, för 18 månader sedan. Hon driver en hemsida vid namn http://www.winetourintuscany.com där hon hjälper till med att erbjuda olika guidade utflykter i Toscana.
Vi möter upp henne på en parkeringsplats 5 minuter ifrån vårt boende. Hon har en minibuss med två andra par som väntar på oss.
Väl i bussen så presenterar hon oss alla och berättar om de övriga som redan sitter i fordonet. Därefter bär det av mot Chianti regionen. Donatella kör hejdlöst fram på vägarna och kommenterar snabbt andras trafikvanor så fort hon får chansen. Under resan till första vinproducenten så berättar hon om området som vi skall besöka - Chianti Classico. Hon passar även på att ställa frågor kring våra vinvanor och vilka favoriter vi har.
De två andra paren är ett amerikanskt samt ett brittiskt par.

Vinturen tar oss inledningsvis till två mindre vinproducenter i Chianti Classico området. På varje ställe får vi en liten vandringstur genom lokalerna och en översikt av vingården. Varje tur avslutas med en vinprovning där vi testar 2-3 olika viner tillsammans med lite olika tilltugg.
Vi välkomnas mycket trevligt av våra värdar och det går lättsamt att ställa frågor kring produktionen och de olika vinerna.

Efter de två vinprovningarna så åker vi vidare för att äta lunch på ett bestämt ställe. Lite osäker kring vart lunchen utspelar sig så var jag förberedd på att det skulle vara antingen hemma hos någon producent eller hos någon lantgård. Vi stannar till hemma hos en familj som utan tvekan bjuder in oss till sitt gigantiska runda bord i matsalen. Familjen har fem hundar varav fyra vandrar glatt fram och tillbaka mellan oss gäster.
Vi får här ta del av en hemlagad lunchbuffé som består av bruschetta med olika tillbehör. Huvudrätten är lasagne som smakar gott men rätt olik andra lasagne jag ätit. Avslutningsvis får vi en efterrätt i form av en stor tårtliknande bakelse.
Mycket mätta och belåtna lämnar vi familjens hem och beger oss till den tredje och sista vinproducenten.
Han möter oss i infarten och är snabb med att informera om sina ägodelar och deras producerade vin.
Mannen är lite speciell men rätt kul och påminner lite om en typisk galen lantman.

Vi tränger in oss i deras lilla avsmakingsbyggnad som ligger precis utanför huvudvillan. Här får vi smaka av 6 olika viner som produceras på gården. Den ena godare än den andra, men i ärlighetens namn så smakar det mesta gott efter så här många glas vin.
När vi smakat klart får vi påfyllning av det vin vi gillar mest, därefter tar vi chansen att köpa några produkter från mannen.
Donatella tar oss tillbaka till Siena och släpper av oss vid vår parkering där vår hyrbil väntar oss.
Klockan är över 18 när vi återvänder hem och vi beslutar oss för att hoppa över middagen för kvällen då vi ännu är väl mätta från vår sena lunch.

Lite bad i poolen och någon kaka från kakbordet, sen är även denna kväll över.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet