Stöd Ukraina

Ivans blogg

Tisdag 6 Oktober 2009 - Hoi An
Resealbum: Runt i Vietnam

Vietnam 9. Mera Cham Island.

Jag ar envis. Talat med en batforare idag. Han kan kora ut till Cham Island i morgon om vadret tillater.
Han kommer att ge besked kl. 6 i mogon bitti. I sa fall aker vi 7:30 fran hotellet, Ancient House Resort. Nu med fjarde generatioen i agarfamiljen. Taxin tar oss till Cua Dai Beach, varifan baten skall ga.
Kl. 14 har det hitintills varje dag borjat blasa upp duktigt.

Detta ar sista chansen att komma ut. Tidigt pa torsdag till Da Nang for att flyga upp till Hanoi.
Hoi An har ingen egen flygplats. Da Nang var den amerikanska storsta basen har med en stor flyplats. Fortfarande militarflygplats, men 20% upplaten for komersiellt flyg.

Var pa ZeroSeaMile Beach Club idag. Flott stalle, men pa eftermiddagen blev man sandblastrad.

Om vi kommer till Cham Island kan vi inte ga iland utan maste ankra upp utanfor och hoppa i direkt pa korallreven. Det mesta pa oarna ar forstort. Restaurangen dar vi hade planerat att ata finns inte langre.
Det blir en kort utflykt for att hinna tillbaka innan det blaser upp ordentligt.

Laste i Vietnam News idag att Typhoon Ketsana kravt tot. 157 doda, 15 saknas fortfarande.
50.000 familjer ar hemlosa vilket motsvara 210.000 personer.

De skall fa hjalp med ateruppbyggnad. Vatten och avloppssytemen skall fas att fungera igen.

Varje person i familjerna skall fa 10 kg ris varje manad fram till september nasta ar.
For detta svarar Vietnam Red Cross. Varst drabbat omrade var Da Nang. Det var dar jag sag tre stora lastbatar uppkastade pa stranden.
Elen har blinkat till nagra ganger (hander varje kvall), sa nu bast att spara och skicka.
Hej!

PS. Tillbaka fran middag pa ett av favoritstallena. De flesta ar familjagda.
Pappan 42 aker till markanden varje morgon sedan han satt av de tva skolbarnen, aldsta 9 ar.
Koper det som kommer att behovas under dagen. Hemma skoter mamma koket. Bada hjalps at med att ta upp bestallningar och att servera. Vi ater oftast ganska sent sa da blir vi enda gasterna.
Kl 10 pm ca kor pappa barnen till farmor som ger dem kvallsmat. Sedan hem och nattar dem. Nar sista gasten gatt aterstar for familjen att stada, diska och tvatta. Nasta dag upp kl 6 och barnen till skolan.
Kunde hjalpa flickan med engelska laxan i mandags.
Alla har med ett hus mot gatan har nogon sors verksamket. restaurang, minimarket, tvatteri, lask och vin m.m. Det ar som i Sverige. Asiaterna jobbar, jobbar och jobbar.
Kollade nu vadret i morgon. Verkar inte bli sa blasgt, men kanske gammal sjo ligger kvar.
Vi hoppas.
Dela med andra:    

Kommentarer
Mape säger:
Underbart att följa dina spår,ja så lever de flesta Asiater,så även härnere hos oss,de kämpar och är ändå lyckligare än oss många ggr.
Hoppas vädrets makter är med er,ska tala med Bhudda.....
Postat 2009-10-07 04:11  Anmäl
Haidi säger:
Håller med Myrran, tittar efter om det kommit något nytt när jag loggar in och säger som Sierra take care.
Postat 2009-10-06 21:42  Anmäl
Brjn säger:
Är spännande att följa din resa Ivan. Man känner verkligen att du är långt ifrån trygga Sverige. Hoppas på bättre väder och lycka till i fortsättningen.
Britten
Postat 2009-10-06 21:14  Anmäl
Mariana säger:
Har följt din resa med stort intresse, förstår att man måste ha din resvana för att anpassa sig till situationen ... kan ju vara lite tricky när vädret i den delen av världen är som den är. Think you´re able to take care!
Postat 2009-10-06 21:01  Anmäl
Grekland säger:
Sandblästrade - gratis peeling alltså.
Postat 2009-10-06 20:29  Anmäl
Gullsing säger:
Ha det så bra på resten av resan också. Det verkar ju som om vädrets makter inte var så vänliga mot er. Vi har också har ordentligt blåsigt och eländigt. Men det är ju ingenting mot det som har inträffat hos er.

Gilla
Postat 2009-10-06 19:56  Anmäl
Fagersta säger:
Det är spännande att sitta här hemma i blåsten och läsa om dina äventyr.Hoppas att du kommer ut till öarna och får en bra dag.
Postat 2009-10-06 19:27  Anmäl
Elcanario93 säger:
Snacka om ytterligheter...detta eller ligga vid poolen med "allt inklusive"..ha, ha...ha det!!!
Postat 2009-10-06 19:24  Anmäl
Myrran säger:
Skam den som ger sig, eller hur? Ja du är ju verkligen ute på äventyr och orädd är du också. Så fort det plingar till i datorn om att du har skickat något så formligen kastar jag mig på inkorgen för att fortsätta läsa om din spännande resa. Ja du har nog fått se ganska mycket elände vid det här laget men även träffat underbara människor vilket är väldigt viktigt.

Det där att ni blev "sandblästrade" av blåsten lät inget kul "men sä vädret moster, de rår jag inte på"! Var det inte så han sa....Karlsson i Hemsöborna?

Hoppas ni får bättre väder i morgon!
Kram från
Maggan
Postat 2009-10-06 19:15  Anmäl
Rommetorp säger:
Det skall vare en gamal räv som du och är kreativ som kan resa på dom villkår och envis är du jag önskar också dig lycka till på resan
Postat 2009-10-06 19:12  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan