Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Lördag 20 December 2008 - Salzburg

Vidare mot Salzburgs gamla stad

Idag skulle vi inleda del två av våran semester. Del två bestod av julweekend i Salzburgs gamla stad.

hotellet så hittade vi jättefina julkulor i lila och grön färg som jag gärna ville ha med hem och ge min syster i julklapp. Vi pratade med receptionen om vart man kunde hitta sådana kulor och fick veta att de var specialbeställda av hotellägarens fru eller mor. Vi kunde dock lämna ett meddelande till henne och be om hjälp att hitta dessa kulor någonstans. Vi lämnade ett meddelande på fredagen om att vi ville ha ett antal kulor och under lördagen så fick vi beskedet att de hade packat ner ett gäng kulor och lagt på vårat rum. Vi fick betala dessa vid utcheckningen. Mycket vänligt och uppskattat!

Våran transfer tog oss till flygplatsen i Salzburg därifrån vi tog en taxi till vårat hotell i staden. Taxiresan tog ca 15 minuter och kostade 100 kr. Framme vid hotellet så checkade vi in och fick en kupong för varsitt glas champagne i hotellets bar. Hotellet och rummet var inte i klass med Steiner i Obertauern men vi var helt klart nöjda.

Jag hade lite svårt att förstå våran plats i staden från den karta jag hade sett tidigare. Enligt kartan skulle det vara ett par minuters promenad till gamla staden men utanför hotellet så såg vi inte något som kunde liknas denna plats. Det visade sig att vi behövde passera genom en tunnel i det närliggande berget och mycket väl, ett par minuter senare, så var vi i en helt annan del av staden. Salzburg skiner med känslan av mysiga små gränder och gamla butiker. Snön var frånvarande och utbytt av det mindre mysiga lättsamma regnet men i Salzburgs gamla stad så fanns ändå julkänslan. Överallt var små butiker öppna och dekorerade med jul i all form. Själva marknaden var uppdelad på ett antal torg och med marknadskartan i handen så förstod man plötsligt hur de kan skryta fritt om sin berömda julmarknad i Salzburg.

Mot kvällen hade vi införskaffat ett mat- och konsertpaket vid Mirabell palats. Vi inledde våran middag det närliggande Sheraton hotell vilket var överraskande fint och välplanerat. Därefter gick vi den korta promenaden till Mirabell palats där vi fick vandra uppför en enorm trapp dekorerad med statyer och gyllene dekorer. På en övre våning står marmorsalen, en sal där Mozart själv uppträdde en gång i tiden. Salen var helt otrolig och vi satte oss på våran rad och inväntade konserten. Något oförberedd på vad som väntade så fick vi ett program över konserten som bestod av fyra musikstycken framträdda i olika taktformer. Konserten var riktigt häftig och då jag aldrig riktigt fallit för klassisk musik så var det något visst med att höra det i denna sal utfört av riktigt duktiga musiker. Akustiken i salen var imponerande och hela föreställningen pågick i lite över en timme. Rekommenderas varmt...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet