Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Söndag 21 December 2008 - Salzburg

Museum och St Peter restauraung

Vi inledde söndagen med att besöka Leksaksmuseet i Salzburg. Leksaksmuseet var till synes en liten byggnad med några gamla dockor och olika metalleksaker. Allt eftersom så insåg man mer och mer hur stort detta museum verligen är. Hela tiden hittade man ett nytt rum att utforska och i slutänden så var jag väldigt imponerad av denna utställning. Leksaker från alla tider kan man hitta här.

Vi tog sedan en sväng runt på julmarkanden och inhandlade några mindre julklappar. Vi tog oss chansen att avnjuta varsin mugg av glüwein och fick även möjligheten att köpa den störst kringla jag någonsin sett. Vi tittade in på Salzburgs stadsmuseum och Panoramamuseum men vi var ganska uttråkade av dessa utställningar. En avdelning var särskilt framtagen för Salzburgs lilla guldpärla "Stille Nacht" och en utställning av julkrubbor var lite kul att se men i övrigt var det hela rätt stelt och tråkigt.

På kvällen så hade vi bokat bord hos St Peters restaurang. Restaurangen sägs vara en av Europas äldsta och finaste restaurangen. Vi kom dit och bemöttes av en innergård inklädd i tusentals ljus som var mäktande mysigt. Vi blev ombedda att följa våran hovmästare på en resa genom byggnaden som visade sig vara gigantisk i jämförelse med mina förväntningar. Vi blev satta vid ett bord i en av de många matsalarna i byggnaden. Maten var mycket god och personalen väldigt professionell. Vi avnjöt varsitt glas vin till maten och lagom till dess att vi fick in notan så lyckades jag slå sönder mitt vinglas i bordet. Det hela togs med lättnad och något skamsen så lämnade vi restaurangen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet