Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Måndag 6 Augusti 2007 - Montevideo

Vattenfall & Frysgrader...

Ja nu var det länge sedan sist igen...måste försöka komma ihåg alltmest vad jag har gjort sedan jag skrev sist...

Jo, jag blev helt sjuk efter lite lyx, flärd och ensamhet. Jag beslutade mig därför att ta in påt riktigt hotell i Cordoba, Argentina och vila upp mig lite. (Som om jag inte gör annat under det här friåret tänker ni...:) I en stad som stänker av gamla jesuit-byar och fästningar och mycket att se tänkte jag att det var en bra ide´. Sagt och gjort. Ett rum med kabel-TV, dubbelsäng, badkar, frukostbuffe´ och vy över central-plazat senare så njöt jag till fullo i tre dagar. Det blev inte såycket gjort i sightseeing-termer, men ooooooo vad det var värt det!!

Efter jag hade flärdat klart i Cordoba tog jag en buss för att se ett av världens mäktigaste vattenfall, i plural. Ungefär 200 vattenfall är lokerade på gränsen mellan Argentina och Brasilien, Iguaçu Falls. Min vana trogen hade jag inte bokat in mig på något hostel när jag kom till byn på den Argentinska sidan. I två timmar gick jag runt och letade efter en säng att sova i, utan lycka. Det visade sig att större delen av Sydamerika hade semester och skol-lov och alla hotell, vandrarhem och andra kryp-in var upptagna. Till slut var det en vänlig själ på turistbyrån som hjälpte mig att ringa runt och jaga fast ett säng åt mig. I tre dagar gick jag runt och imponerades av dessa vattenfall, första dagens kort är räddade men minneskortet jag satte in efter den dagen verkar det som om alla korten har ätits upp. Jag ville skjuta mig när jag insåg det, de innehöll inte bara korten från Iguaçu, men också alla kort ner till Buenos Aires efter det... har sparat minneskortet, men med min tur när det gäller kameror och fotografier är det liten risk att fotografierna går att rädda.

Har, som nämnt ovan, hunnit med att göra Buenos Aires också. Hamnade bredvid en snubbe från Colombia på bussen ner till BA, Oscar. Vi strosade runt bland gatorna i BA i fyra dagar, kollade in gatuföreställningar med tango och annat, dansade lite tango med proffsen :), åt stekar och tittade ut över Rio de la Plata. Ni vet, nästan i kanten av den blåa Atlanten, och med Pampas bakom sig flera hundra gröna mil...osv... Buenos Aires är en helt fantastisk stad! Jag tycker oftast att en stor stad är en stor stad vart i världen man än är, men det här var ett undantag! En härlig rytm är det som ligger och bubblar där! Ett gäng finnar sm bodde på mitt hostel blev rånade med pistol vilket var mindre roligt. Men de hade gått till ett område som de hade blivit avrådda att gå till. Det är nästan så att de får skylla sig själva tycker jag.

När jag kände att jag fått så jag var nöjd i Argentina tog jag båten över till Colonia i Uruguay. En gammal hamnby/samhälle som var väldigt vacker. Tyvärr så var det snorkallt då jag kom dit. +2 grader och vindigt. Samt att det regnade dagen efter och stället jag bodde på lurade av mig mer pengar än jag skulle ha betalat, hade inte kollat upp växelkursen ordentligt... Stannade bara i en natt där för stället hade dåliga vibbar för mig. I stället åkte jag till Montevideo och mötte upp några som jag träffade i Chile min första vecka i Sydamerika. Det var jätteroligt att se dem igen och de visade mig runt i staden. Uruguay är häftigt och inte ett ställe man hör mycket om, men de har otroliga stränder och riktigt trevligt folk. Nu är det ju vinter, temeraturen var inte mycket högre än i Colonia men det gjorde mindre där av någon anledning. Ett av de fåällen jag har sett där de använder häst och vagn mitt i staden. Inte för att frakta människor allena, utan sophämtare och andra transporter sker med häst och vagn! Fler städer skulle anamma det tycker jag!

Nu drar jag upp till Brasilien och värmen i alla fall! Det torde skjuta hål i plånboken min, men det är det värt, vill ha lite värme nu på slutskedet av mitt underbara år!

Fler meningslösa inlägg tack! Du skötte dig snyggt Janne! :)

Ha ett gott sensommarryck och Hasta luego! (Perfekt nu när spanskan funkar ska det bli dags för portugesiska...:/)

P&K,
Cecilia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet