Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Söndag 14 Oktober 2018 - Sydney

Världens största flygplan, någonsin...

Copyright © Bejjan888™

Upp i tid på morgonen igen, för att hinna med nästa lååånga flyg söderut via Sydney (tekniskt stopp) till Nya Zeeland med en total flygtid på drygt 18 timmar! Såg till belåtenhet att nästa flyg till Christchurch gick från gate A1, d.v.s. precis under mitt hotell.

Sträckan flögs av Emirates och en av deras Airbus 380, världens största passagerarflygplan som kan ta från 525 passagerare och upp till 850 passagerare, beroende på antalet klasser ombord (4/3/2 klasser eller enbart ekonomiklass). Och med tanke på att över 500 personer skulle gå ombord, så började boardingen i god tid före avgången kl. 10.15. Det var första gången jag flög med en A380, så jag var lite taggad. Men så himla flashigt var det ju inte, inte för ekonomiklass i alla fall. Jag hade velat gå upp på övervåningen för att åtminstone se hur det såg ut för business class och förstaklass, men det var inte tillåtet.

Airbus A380 är det största passagerarplanet i världen och har fått smeknamnet Superjumbo. A380 har varit i kommersiell flygtrafik sedan 2007 och Airbus har fått in över 300 beställningar på Superjumbon. Det tog den europeiska flygplanstillverkaren Airbus över 10 år att gå från ritning till färdigt flygplan. Marknaden efterfrågade ett plan som kunde flyga fler passagerare men samtidigt vara mer bränslesnålt. Ingenjörerna designade flera olika typer, bland annat ett plan med två flygkroppar bredvid varandra, men det var designen med fyra motorer och två våningar längs hela flygkroppen som man gick vidare med. I oktober 2007 levererades den första Airbus A380 till Singapore Airlines, vars jungfruresa blev Singapore – Sydney.

Det optimala vingspannet på en A380 är cirka 90 meter, men för att sänka bränsleförbrukningen och bemöta flygplatsernas begränsade utrymmen har vingspannet reducerats till omkring 80 meter. Trots detta väger en fulltankad A380 omkring 600 ton. Stockholm-Arlanda Airport har, cirka 10 år efter den första flygningen med A380, byggt om en terminal för att klara passagerarantalet och de antal bryggor som en A380 kräver. Även Arlandas rullbanor har rustats för att ta emot världens största passagerarflygplan. Men ett av de tänkbara flygbolagen att eventuellt trafikera Arlanda reguljärt med en A380, Emirates, har istället valt att utöka sina avgångar mellan Stockholm-Dubai genom att dubbla antalet avgångar med Boeing 777-300ER.

Den i särklass största operatören av A380 är Emirates, som har över 100 exemplar i bruk och har ytterligare över 50 stycken på beställning. Inget annat flygbolag i världen opererar fler än 20 stycken A380. En anledning till detta kan vara att Emirates ett internationellt flygbolag med endast långdistansflyg, som alla går via Dubai. Till detta behöver Emirates stora flygplan som kan ta många passagerare och flyga långt och då är Airbus A380 perfekt. För de flesta andra flygbolag är Superjumbon för stor, för dyr och ineffektiv. Flygbolaget Qantas VD Alan menar att det är billigare att operera med två Boeing 787 Dreamliners än en enda Airbus A380. Och Airbus A380 blev aldrig den arbetshästen inom flyget som Airbus hoppats på och nya kunder har varit svårt att hitta. Kanske för att prislappen för att tillverka en A380 ligger på nätta 436 miljoner dollar (3,8 miljarder svenska kronor)? För konkurrenten Boeing och dess B747 ser framtiden lika dyster ut, i takt med att flygtrafiken ökar och därmed trängseln flygplatserna.

Så lönar det sig att flyga världens största passagerarflygplan? Jetmotorerna till dagens flygplan blir allt mer bränsleeffektiva och flygplanen mer strömlinjeformade vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning. Boeing 777 har 30% lägre bränsleförbrukning och 40% mindre underhållskostnad än en Boeing 747 (även känd som Queen of the Sky). Vissa uppgifter visar på att ett säte i en Boeing 777 kostar $44 per timme (effektiv flygtid). Hos Boeing 747 kostar ett säte $90 per timme. Tål att jämföras med det, idag, största kommersiella flygplanet som någonsin tillverkats – Airbus 380 – där ett säte kostar $50 per effektiv flygtimme.

Åtta timmar in på flygningen var jag så uttråkad att jag höll på att dö. Och det gick inte att sova eftersom det var mycket folk och ljud/aktiviteter. Väl lagom till dess att frukosten skulle serveras, DÅ var jag supertrött och hade velat sova, men då var det för sent.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan