Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Lördag 13 Oktober 2018 - Dubai International Airport

Världens största tvåmotoriga flygplan

Copyright © Bejjan888™

En av de mest spännande och längsta resorna (hittills) i mitt liv, var på väg att påbörjas. Jag tog mig ut till Stockholm Arlanda Airport till strax före 11.00. Trots att det är lördag, så var det relativt lugnt på flygplatsen. Jag ville vara tidigt på Arlanda eftersom jag inte kunnat checka in hemifrån. Inte ens Emirates telefonsupport kunde checka in mig, så jag var nervös att det var något fel. ”Du får checka in på Arlanda”, var det enda dom sa. Så jag trodde att JAG skulle var tidig till incheckningen, men icke! Det hade redan formats en kö innan jag kom dit. När det väl blev min tur vid incheckningsdisken, visade det sig att tjejen inte heller kunde checka in mig. Hon fick i sin tur ringa någon support och efter mycket om och men var både jag och väskan incheckade till Christchurch, Nya Zeeland. Passerade säkerhetskontrollen och började gå mot gaten. Jag gick och gick, fick visa passet X antal gånger för att ta mig till en av Arlandas mest ödsliga gater, F69.
För det mesta så brukar det pirra lite i magen såhär innan man ska borda ett flygplan, men den här gången var det inte samma pirr. Jag visste ju att jag hade en total flygtid på ca. 24 timmar under kommande dagarna innan jag skulle befinna mig på nyzeeländsk mark.

Planets avgångstid var 15.05 med Emirates, med kurs mot Dubai, Förenade Arabemiraten. Planet lyfte dock ca. 20 minuter senare än planerat. Den dryga 6 timmar långa flygresan ner till Dubai trafikerades av en Boeing 777-300ER, vilket är det största tvåmotoriga flygplanet i världen. Modellen, mer känd som trippel-7:an, kostar runt 320 miljoner dollar (2,8 miljarder SEK) och är en av Boeings bästsäljande flygplansmodeller. Beteckningen ER står för Extended Range vilket innebär att planet kan flyga lite längre och ta ännu fler passagerare än Boeing 777-300.

En Boeing 777-300ER väger in på ”nätta” 300 ton har utrustats med den största diameter i världen på sina två turbofläktmotorer. Emirates anses av många vara ett av världens bästa flygbolag. Högklassig kvalitet på service, nya flygplan, underhållning och valbara måltidsmenyer ombord även för ekonomiklass gör Emirates högt rankade på många listor världen över. Emirates har den största flottan av Boeing 777 i världen med över 150 exemplar i bruk, och ytterligare plan är beställda.

Om ni ska flyga en B777-300ER och vill ha mer space och sitta lite ”inkognito”, rekommenderar jag en plats på någon av de sista fyra raderna. Istället för 3+4+3 är raderna 2+4+2 eller bara 2+(förråd)+2. Fönsterplatserna där har bra med utrymme till själva väggen.

När planet väl nått Dubai fick det cirkulera i luften innan det fick tillstånd att landa, vilket gjorde det ännu mer försenat. Efter landning kände jag mig ändå relativt pigg för att vara en 6-timmarsflight, vilket är samma tid som det tar att flyga till New York från Stockholm. Eftersom bagageväskan var incheckad ända till Christchurch, Nya Zeeland, så behövde jag inte stå och vänta vid något bagageband. Som tur var, hade hotellrum bokats inne i själva flygplatsterminalen. MEN nu visade det sig att planet landade vid Concourse C och hotellet som jag skulle till låg vid Concourse A. För er som varit på flygplatsen i Dubai vet hur stora terminalerna är, men för er som inte vet… Dubai International Airport har några av världens största terminaler till ytan sett, och en terminal kan vara upp till 160 fotbollsplaner stor. Enligt skyltarna skulle det ta ca 25 minuter med buss att ta sig till Concourse C, och att hitta till bussen var inte så lätt eftersom det var ombyggnationer på gång. Men efter mycket om och men hittade jag fram till mitt hotell, men vid det här laget var man ganska pigg och bara vetskapen om att man skulle upp tidigt igen gjorde ju inte saken bättre.


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan