Stöd Ukraina

Greklands blogg

Tre veckors öluff i Grekland

Förutom mina enkla bloggar och uppladdade bilder under resans gång tänkte jag sammanfatta vår öluff och lägga till ytterligare några bilder.
Vi startade från Arlanda med Sterling till Aten. Sen tog vi Olympic ut till Milos.
Mycket enkelt att leta efter flygrutter på Atens internationella flygplats hemsida, se länk
http://www.aia.gr/flight_schedule/domestic_en.htm
Rör pekaren till resp ö och du ser vilka flygbolag som trafikerar rutten. Klicka på ön och du får upp tidtabell.
Jätteenkelt! Sen är det bara att boka biljetten via Olympic eller Aegean vilket du nu väljer, på deras resp hemsida.
http://www.olympicairlines.com/
eller
http://www.aegeanair.com/aegeanen/home/index.asp
Resan Aten-Milos kostade knappt 400 kr/person och var mycket tidsbesparande och framför allt mycket trevligare att göra övärlden från ovan på nära håll.

Under vår resa hann vi besöka Milos, Sifnos, Folegandros, Naxos samt dagsbesök på Paros och Kimolos.
Milos blev vår favoritö kan jag säga så här i efterhand.
En mycket spännande ö med så många olika bergsarter och klippformationer, klart och blått vatten på underbara, spännande stränder. Vi bodde i hamnbyn Adamas.
Dessutom var Plaka en underbar by att äta middag i och senare vandra upp till Kastro för att beskåda solnedgången.
Klima med sina båthus i vackra färger och Papafragas varma källor.
Sarakiniko med sitt månliknande landskap fick mig att tro att jag befann mig på en annan planet.
Vi hyrde naturligtvis moppe och besökte andra byar.
Så här vackert var det i byarna på Milos...
Firopotamos
Pollonia
Mandrakia

Ett måste är båtturen som går runt hela ön och stannar till på grannön Kimolos för lunch.
Piratnästet Kleftiko kan enbart nås med båt och där är alldeles blått vatten så långt ögat kan nå.
Bara se vattnet vid häftiga stranden Tsigrado
Nästa ö vi besökte var Sifnos.
Mycket vacker ö som i våra ögon, just där och då, kom lite i skymundan just för den häftiga upplevelsen vi hade på Milos. Sifnos var en sevärd ö och vi bör ge den en chans till.
Uppe vid Faros fanns detta fina kloster med klippbad (utan nudister...för man bör inte bada naken vid ett grekiskt kloster. Märks det att jag har lite svårt för nakenfisarna?)
Så här vackert var klostret som heter Chrisopigi
Här är en annan fin bild från Sifnos tagen i byn Faros.
Vi lämnade Sifnos för några dagar på Folegandros, en bedårande vacker ö.
Liten till sin storlek, karg och bergig.
Lämpligen tar man badbåtarna till stränderna som finns flera riktigt bra runt ön.
Vi valde en dagstur (på midsommaraftonen) som gick runt hela ön för 25 €. Då ingick lunch på båten som dukades fram. Trevligt! Stopp gjordes med jämna mellanrum för dopp i det blå.
En dag hyrde vi moppe. Det finns bara en väg från norr till syd på ön så det var snart gjort. Men se så vackert det är över Chora på Folegandros.
Lugnet på ön var ljuvligt. Denna man mötte vi på vägen.
Efter tre dagar for vi till Naxos.
Där finns flygplats också som ni ser. Vaktas av en åsna.
Efter en dagstur till Paros åkte vi med Blue Star Paros till Aten och Pireus hamn.
I Aten övernattade vi två nätter för att kunna besöka Plaka, den gamla delen i Aten, åka upp och titta på utsikten på Lyckabettos Hill och naturligtvis besöka Akropolis.
Vi hade förbokat hotellrum i Aten. Det bör man göra för det är ju en storstad som vilken som helst.
Ute på öarna går det alldeles utmärkt att leta rum när du kommer till ön.
Vi behövde inte ens leta länge och behövde inte känna oss missnöjda någonstans.
Kanske hade vi kunnat kommit billigare undan men jag KAN inte pruta! (Är det en samvetsfråga, eller?)

Båtresorna gick bra. Meltemin kan blåsa upp under juli och augusti men i juni brukar det vara lugnt och det var det.
Highspeed båtarna tar dig fram dubbelt så fort men är dubbelt så dyra. Värt att tänka på.
Dessutom blir du sittande inomhus.
Jag trivs med färjorna som man kan bre ut sig på däck med sin bok i solskenet. (Glöm inte solskyddet bara)

Nu är det hela över för denna gång och jag längtar redan till nästa greklandsresa.
Slutligen vill jag visa min bästa vy som gör att jag längtar till Grekland:
Tänk er, att med doften av timjan i fartvinden, på en moppe närmar dig en strand ifrån ovan som på denna bild. Det blå vattnet blir ännu blåare från ovan, stranden är inte knökfylld med folk, parasoller och solstolar ....härligt med katamaranen ute på havet. Det är så vackert!
Dela med andra:    

Kommentarer
Tj säger:
Verkar vara trevligt det ni har gjort!!!
Har inte själv varit i Grekland,men nu är man lite sugen!!
Postat 2007-07-07 18:11  Anmäl
Keju säger:
Ja, jag instämmer! Tack för tipsen och länkarna i början av bloggen. Ska komma ihåg dessa till nästa sommar då det är dags att planera för Grekland.
Postat 2007-07-07 12:20  Anmäl
Ivan säger:
Vad finns att tillägga!
Postat 2007-07-07 01:23  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Tubbe
Tubbe säger om Greklands bild "Åsna vid landningsbanan på Naxos":
Ja trodde det var flygkaptenen ;O))
5 april 2013 15:32
Sirapp
Sirapp säger om Greklands bild "Faros":
Så duktig du är på att fota. Ny favorit! Jag har nästan en likadan bild, men när vi var där blommade inte någon Hibusc...
27 januari 2009 14:10
Ingridhell
Ingridhell säger om Greklands bild "Hasse badar i Kleftiko":
En underbar färg på vattnet!
28 oktober 2008 12:47