Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 28 Maj 2004 - Adelaide

These boots were made for walking..

Efter ytterligare nagra dagar i outbacken, totalt avskarmad fran verkligheten (mobil och internet), har jag nu kommit till ett hostregnigt Adelaide. Typiskt Goteborgs-ratt och kallt ar har ocksa... Brr... Om en liten stund ar det avskedsmiddag med folket fran turen har pa restaurangen pa Cannon St Backpackers - mitt nya hem. Atminstone i tre natter framover.. sen ar tanken att det ska bara av mot vast.. Maste bara planera hur..

Sista dagen i Alice Springs innan turen borjade, dvs i lordags, vandrade jag mest runt pa stan.. Besokte Womans Pioneering Museum. Det handlade dock inte sa mkt om de forsta kvinnorna i outbacken som jag trodde.. utan mer personportratt av kvinnor som varit forst inom allt mojligt.. De hade satt ihop ett lapptacke ocksa med autografer, talesatt och tygbitar.. Fint! Jag tog med mig talesattet: 'Better to burn out than dust away..'

Val tillbaka pa mysiga vandrarhemmet Alice Lodge (mysigaste hittills..) lagade jag till middag alltmedan gardsplanen oversvammades av det skyfall som borjat.. En sadan bra borjan pa min rundtur.. fruktade foton med ett ayers rock i dimma.. Vackning dagen efter var alldeles for tidiga 4:15 for en timma senare skulle jag bli hamtad av Adventure Tours. De andra atta passagerarna var fran England, Skottland och USA.. Trevligt med en liten grupp! Andrew - var guide - var en skojig prick med stort skagg..

Vi lamnade Alice Springs och korde ut i morgonmorkret, soderut mot Kings Canyon. Har var det dags for en 6.5 km lang hike.. kandes ratt rejalt eftersom jag inte vandrat sen.. erh.. pa lange.. Fick nojet att aterigen anvanda mina "cowboy-boots".. som jag egentligen tagit med mig enbart for cowboykursen och sedan tankt slanga.. Det blidde dock inte sa.. istallet passade de alldeles utmarkt pa Thanes foraldrars farm.. for att inte tala om pa roadtripen i outbacken.. For att inte se ut som varsta lantlollan tog jag dock av mig dem da jag kom till Melbourne.. men som sagt, i Kings Canyon kom de pa igen.. :-) Jattefin vandring med segmenterade berg.. roda saklart.. Andrew larde oss att det berodde pa oxideringen. De har helt enkelt rostat! Som tur var, var det nu uppehall och den bla himlen skymtade fram.. Dock en hel del vattenpolar har och var.. 1/5 av arets hela nederbord kom visst under gardagen.. dar ser man.. Dock gjorde det att en massa grona vaxter spirade som legat och vantat pa regn i ar och dar! Vi fick lara oss lite om 'bush tucker' ocksa.. vad man kan ata i bushen.. och inte ata.. Sasom 'ippi yippi' (eller liknande), som ger en extremt orolig mage.. men de kan aven anvandas till plaster eller gora folk blinda.

Pa kvallen campade vi vid Ayers Rock.. Eller Uluru (som aboriginerna kallat den i 20.000 ar.. och darfor ar det riktiga namnet)! Eftersom vi var en sa liten grupp fick jag mitt eget talt.. (och mina egna smakryp att oroa mig for.. Na.. sag faktiskt inte en enda..) Lite tomt (insag jag nar jag forsokte prata med honom mitt i natten i somnens forvirring..) och kallt utan Thane men jag hade iallafall madrass och swag-filt. Efter att ha sett soluppgangen over Uluru (mest moln) gick vi en 2 timmar lang base-walk runt stenen. Vackert! Atminstone de forsta 20 minutrarna.. Den stora stenen ser ju ratt likadan ut fran alla vinklar.. Har sett den fran alla utom mojligtvis uppifran och underifran.. Sparar det till nasta gang. ;-) Vi stannade ocksa vid en mysig, stilla damm i en ingropning i stenen.. och vid aboriginmalningar i en grotta.

Efter att ha besokt en infocenter om aboriginkultur akte vi vidare om Kata Tjuta (eller The Olgas) - ytterligare roda stenar men betydligare bulligare an Uluru. Eftersom jag kande mig lite dalig skippade jag langhiken och la mig istallet i skuggan och vilade i vantan pa de andra. Tappade helt greppet om tiden (klockarmbandet gick av och jag tappade klockan dar nagonstans..). Sedan var det dags for solnedgang vid Uluru i sallskap med kex, dip och champagne.

Ytterligare en natt i talt och sedan fortsatte bussen vidare mot Coober Pedy. Ca 5 mil darifran plockade vi upp en vandrande aborigin. Stackaren hade vandrat i sex timmar efter att hans bil gatt sonder. Vi var den forsta som stannade.

Men nu borjar tiden rinna ivag.. sista middagen om nagra minuter. Far fortsatta att beratta om resten av turen en annan dag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet