Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 30 Maj 2004 - Adelaide

Pa tidsjakt i Adelaide

Sondag idag.. Ska traffa Gemma alldeles strax.. en tjej fran NZ-turen som bor i Adelaide. Forhoppningsvis blir det lunch och lite sightseeing.

Tankte passa pa att skriva om resten av turen forst.. Vart var jag.. Jo, efter att ha passerat varldens langsta staket (5000 km!) kom vi fram till gruvstaden Coober Pedy. Eftersom har ar upp till 40 grader pa sommaren bor de flesta under jorden i vantan pa att finna den stora rikedomen.. sa aven vi den natten. Antligen varmt och gott! Pa eftermiddag gjorde vi en gruvtur for att se hur de graver efter opaler samt kikade in i en lagenhet under jorden. Och sa gjorde jag ett besok pa Coober Pedys sjukhus eftersom magvarken inte ville ge med sig. Lakaren misstankte blindtarmsinfektion.. och gav mig radet att dagen efter aka till sjukhuset i den mer 'civiliserade' staden Port Augusta om det blev varre. Turen skulle ju fortsatta till det mer ode Flinders Range. Nu blev det dock inte varre utan jag fortsatte med de andra som planerat . Och guiden fick nojet att beratta om Royal Flying Doctor Service.. som jobbar helt ideellt och att vi darfor bor skanka en slant eller tva da vi ser deras bossa pa pubarna.. 'speciellt som vi har en med blindtarmsinfektion ombord pa bussen'.. (Tack for den Andrew.. nu blev jag mycket lugnare.. not..)

Sa vi fortsatte mot Flinders Range.. en slags lag bergskedja.. (aven om jag funderade ett kort ogonblick pa att stanna i Coober Pedy och bli opalgravare.. soka den stora rikedomen.. beslutet var dock inte sa svart..) Tittade pa nagra ruiner fran 1850 pa vagen. Jattegamla.. atminstone med australiensiska matt matt. Har fanns aven en dadelpalm planterad.. for att de afghanska kamelskotarna skulle kanna sig hemma. Darav mangden av vilda kameler i Australien.. (ja inte pga palmen utan for att de importerade kameler for att kunna utforska kontinenten..) Omradet kring Flinders Range visade sig vara jattevackert! Vyer med berg, kullar, trad (visst later det vackert.. ;-) .. sag over 100 kangurus pa ett falt som hoppade ivag i grupp da de fick syn pa oss. En maktig syn! Fast kangurur borjar ju nastan bli vardagsmat nu.. (bildligt talat..).

Sista natten tillbringade vi i metropolen Parachilna - en stad med fyra invanare! Verkligen mitt i ingenstans. Kvallens tva hojdpunkter var solnedgangen over det vidstrackta landskapet utan slut samt nar varldens langsta tag med 200 vagnar passerade. Blev varsta uppstandelsen da vi rusade ut.. 'nu kommer taget! nu kommer taget!' Ingen risk att missa det dock eftersom det tog ett bra tag for det att passera. :-) Puben i Parachilna sokte faktiskt folk.. men jag kande inte for att bli den femte invanaren dar, aven om det sakert hade varit en upplevelse att jobba i en outback-pub en vecka eller tva.

Sista dagen passerade vi ytterligare metropoler i samma stil som Parachilna.. exempelvis Cradock med ett hus, tva kyrkor och en pub.. Bodde det manne ett par i huset som inte kunde enas om en religion? ;-) Hann med att prova lite vin ocksa pa tva vingardar i Clare Valley (Neagles Rock och Taylors) innan vi som sagt kom fram till ett regnigt Adelaide.

Igar promenerade jag runt lite i centrum. Som tur var battre vader med bla himmel! Kikade mest i klockaffarer for att forsoka hitta en ny klocka (dock utan resultat) samt undersokte hur den australiensiska sjukvarden ar i Adelaide. Kanon visade det sig! Snabb och annu battre, gratis! :-) Efter bara fem minuter i vantrummet fick jag traffa en lakare/sjukskotare (eller vad han nu var.. mojligtvis praoelev.. for han var kladd i jeans och sweatshirt..), ta lite prover som visserligen tog ett tag att fa resultaten pa.. Men sedan fick jag diagnosen urinvagsinfektion och ett par tabletter. Later ju lite snallare an blindtarmsinfektion..
Hittills verkar Adelaide vara en trevlig stad! En lang gagata med massa affarer som fortsatter in i en gata med mer 'alternativa' affarer & cafeer.. sag ett vegetariskt kafe som nog far testas i dagarna. :-) Och runtom hela stadskarnan ligger parker. Igarkvall motte jag upp med George - en skotte fran turen fran Alice Springs, och gick pa bio. Visserligen var sin film men skont att slippa ga 'hem' sjalv i morkret. Sag det kulturella masterverket 'The day after tomorrow'. Typisk amerikansk katastroffilm med storslagna scener.. men ratt bra och skrammande!

Anni: Kul att hora fran dig! Har skickat dig ett mail! :-) Tyvarr hinner jag nog inte komma till Sydney innan du har akt darifran..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet