Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Torsdag 3 Juni 2004 - Adelaide

Pa rals vasterut..

Sista dagen i Adelaide idag.. Sitter aterigen pa biblioteket dar jag upptackt att de har gratis internet. Dock bara i en halvtimme sa det hinns inte med sa mkt...

De senaste dagarna har jag mest vandrat runt.. med lite buss emellanat. Hittade en gratis turistbuss som aker runt hela stan. Himla kackt! :-) Speciellt nar det sporegnar som det gor idag.. och gjorde igar. Igar blev det en museum-dag. Var en svang pa konstmuseet.. inte sa varst intressant egentligen men en del fina tavlor och dar var ju torrt och varmt (och gratis intrade..). Vandrade runt lite pa University of Adelaide och latsades som om jag var pa vag nagonstans for en viktig tenta.. Student Union salde ut affischer sa jag gick runt dar lite och funderade pa vilken jag skulle valt om jag gatt dar och haft ett studentrum att hanga den pa.. 'Pirates of the Carribean' med Depp i piratmundering lag ratt langt fram pa listan.. ;-) Efter universitetet ramlade jag pa Museum of Migration. Intressant & gripande om folk som for alltid lamnat tryggheten i hemlandet och korsat de stora haven for att flytta till Australien. Fanns en dator med lite information om svenskar ocksa (+ alla andra nationaliteter..), hur manga som invandrat till South Australia, och om svenska foreningen har. De brukar visst fira lucia den 10 december... ?!? Det maste val vara galet.. eller har jag varit borta sa lange att datumet har andrats? ;-) Under tiden jag var pa migrationsmuseet beslot sig tydligen mitt paraply sig for att emigrera.. for det var sparlost forsvunnit da jag kom ut.. Antagligen hade en skolklass fatt det med sig.. sa den rara tanten pa museet lovade ringa skolan sa forhoppningsvis kan jag hamta det idag..

Veckans tuffa beslut var vad jag skulle ta vagen nu... Stanna, vanta, aka.. Tanias moster i Esperance (halvvags mellan Adelaide och Perth), dar jag ev. skulle tillbringa nagra dagar pa deras wwoof-farm, ar for tillfallet i Melbourne for obestamd framtid.. och att sta och stampa i Adelaide kanns inte alltfor lockande.. Nastan en
vecka har kants mer an tillrackligt. Funderade lite pa att hitta ett jobb har i Adelaide men Work & Travel hade inget pa gang.. blev visserligen erbjuden att bo gratis pa ett vandrarhem om jag stadade dar.. Nja.. Inte latt att vara ambivalent. Med lite tips fran coachen (las: mamma.. :-) beslot jag mig for att dra vasterut. Sa ikvall klockan 18:40 bar det av mot Perth med Indian-Pacific taget. Har aldrig akt tag 40 timmar i streck innan sa det blir nog spannande.. speciellt i sittvagn. I Perth traffar jag min slakting Mariette (om vi nu hittar varandra dar pa tagstationen.. har aldrig traffat henne innan.. :-) ett par dagar och sedan aker jag med en 3-dgr rundtur soderut med Redback Safaris. Darefter far det nog bli lite wwoofing (willing workers on organic farms) av.. Vare sig det blir i Esperance eller nagon annanstans.

Go west, tralalalala... go west, tralalalalaa.. Kanns harligt att vara pa vag.. erh rals.. igen! Speciellt som jag har hunnit med att se det mesta av Adelaide nu. Har varit en svang pa Central Market - en marknad med mest frukt, gront och sant men ocksa lite allmant krafs. Lyckades hitta en ny klocka.. Blev en lyxvariant for 2 dollar (ca 12 kronor).. Vilket markesfreak jag ar! ;-) Har jag tur haller den anda tills jag aker hem till Sverige. Kande plotsligt en enorm langtan efter rokt lax.. ville dock inte kopa en hel fisk.. sa det fick bli en liten rokt makrill istallet.. Pumparisotton ur pase som jag senare at till middag pa vandrarhemmet blev festlig varre nar den fick fisksallskap. For att inte tala om bunten persilja jag ocksa inhandlade pa marknaden (jarnbrist?).

Dagen fore blev det annu en vandrarhemsmiddag - pasta med tomatsas och tonfisk.. och efter att ha varit sa duktig tva dagar i rad festade jag till det med en fika pa det dar vegetariska kafeet jag sag. Klibbig dadelpudding med karamellsas och gradde.. Mums! Himla trevliga var de ocksa pa kafeet. Hade langa sjalar sa de tillhorde nog nagon buddistisk gren. Lyckades hitta en godisaffar med saltlakrits igen.. Forsokte bjuda de som var kvar fran Alice-Adelaide turen, skotten George och engelsmannen med cowboy-hatten, men de spottade ut det.. ska nog ge upp mina forsoka att sprida saltlakrits over varlden.. Tog forresten en promenad med George haromdagen bort till nagon racerbana.. hamnade vilse och fragade en liten gubbe om vagen.. och dagen efter forsvann George (aven om det kan ha nagot samband med lakritsen och vilse-promenaden tror jag mer det berodde pa att han tog flyget till Brisbane :-).

Sedan traffade jag ju Gemma fran NZ-turen i sondags. Vi akte ivag ut till Glenalg - en forort vid stranden med massa butiker, kafeer och restauranger. Mysigt stalle! At sushilunch och sedan tog hon med mig till ett supermarket sa att jag kunde bunkra upp lite.

Har bott kvar pa Cannon St, vandrarhemmet som Adventure Tours guiden Andrew bokade in oss pa. Det var val inte direkt det mysigaste vandrarhemmet jag bott pa men helt ok. Malat i pastellfarger.. gratis frukost och annu battre; applepaj med gradde varje kvall klockan 20! Hade man varit riktigt inbiten (snal) backpacker hade man val svultit hela dagarna och levt pa gratispajen.. Istallet har jag faktiskt bara atit det en av kvallarna.. men lite festligt kandes det allt.. Har finns en billig 'restaurang' ocksa dar en av mina rumskompisar jobbar.. tror jag iallafall.. Har inte sett honom i dagsljus pa rummet annu.. och inte sagt mer till honom an 'hello' och 'vegetarian nachos, please..'..

Fast jag flyttade ut darifran igar och tillbringade sista natten hemma hos Gemma och hennes mamma, katt Sully, hund Bella och skoldpadda Terence (som jag nu kan lagga till listan av 'Australiensiska mammor & husdjur jag mott...' ;-). Var inbjuden 'for tea' som knepigt nog inte har nagot overhuvudtaget att gora med varm dryck och sma pasar, utan kort och gott betyder middag. Efter en mumsig vegetarisk lasagne, sallad, vitloksbrod och rodvin var det dags att kika pa korten fran NZ. Markligt att jag annu inte kommit hem efter den semestern medan Gemma jobbat i over tva manader.. Akte med Gemma in till stan idag sa det blev en tidig morgon. Har varit i stan sedan 8 och vandrat runt bland morgontrotta adelaide-bor med takeaway-kaffet i naven och portfoljen under armen. Men ratt intressant att se staden vakna. Idag tankte jag avverka Museum of Southern Australia samt tillbringa ett par timmar pa Woolworth for att handla mat till den langa tagresan. Go west..

Mariette: Tackar for tipset! Har var dock sant trist vader att jag nog sparar Kangeroo Island till nasta gang jag kommer tilll AUstralien.. som forhoppningsvis inte blir alltfor langt in i framtiden.. :-) Ska bli skoj att traffas!
Judy: Valkommen! Du har en hel del att ta igen och lasa.. :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet