Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 15 Januari 2012 - Victoria Falls

The roof of Africa

Vaknade imorses av regnet mot taltduken o kande att det va inte den mest ultimata starten pa min fodelsedag, men va fan nu tittar solen fram igen sa det badar gott for fortsattningen...

Jag och grabbarna beffiner oss just nu i Zimbawe o i den lilla halan Victoria Falls, kom hit igar efter att passerat landgransen fran Zambia..

Men for att borja i ratt ande sa lamnade jag Sverige o landvetter bakom mig den 28 dec for en fortsatt resa via London, Addis abeba och Mombasa innan jag nadde Kilimanjaros flygplats i Tanzania. Val pa plats stack jag in till Moshi o motte upp grabbarna som hade landat nagra timmar innan mig. Totalt var vi fem st som skulle ge oss i kast med utmaningen att bestiga Afrikas hogsta berg. Blev en del info och forberedelser forsta dagen innan vi dagen darpa rullade mot Machame gate varan start for vandringen. Aven fast vi snackar om ett berg pa nastan 6000m hojd sa ar det inte tal om nagon klattring i den bemarkelsen att man andvander rep och annan utrustning. Helt enkelt en vandring i olika terrang och lanskap som emmelanat var ganska tuff for att inte saga riktigt jobbigt.
Vandringen borjade med regnskog, lera en del regn o valdigt grona omgivningar. Slog lager pa nastan 3000m hojd o satte upp vara talt. Vi hade med oss guider, folk som hjalpte oss att bara talt, mat och en del packning sa det enda vi bar runt pa sjalva var en del klader, mat o grejer som kamera man behovde under dagen vilket resulterade i betydligt mindre vikt an om man skulle kankat pa allt sjalv. Upplagget sag likadant ut for alla oavsett hur man bokat sin resa, kandes ibland lite trakigt konstigt att man hade nan som fixade kak o greja med talten o allt, bara att gilla laget eller saga som guiderna sa till oss "amerikanerna vill ha det sa har " Maten o servicen var iallfall jattebra trots att jag fick hyrt en taskig sovsack som va prcis kass nar det val gallde o blev snorkallt sa ar jag anda valdigt nojd med turen..

Dagarna gick och lanskapen skiftades mer o mer till stenoken o vaxtligheten blev mindre o mindre ju hogre vi kom. Redan forsta dagen tog vi folje med tva skottar som vi umgicks med o spela kort pa kvallarna i vara talt o hade folje med under vandringen. Hade ju bara vart uppe pa ca 3500 m hojd innan denna resa sa visste inte hur man skulle reagera pa hojden. Alla hade vi vara dagar dar vi madde samre o hade ont i huvudet men overlag klarade jag mig med det. Nagra av killarna va illamaende under langre perioder men et slapp jag som tur va. Men satan i gatan vad jobbigt allting blir nar man kommer upp lite har i varlden, varje steg o andetag var anstrangande o gjorde du nagon dum liten spurt eller liknande tog det manga minuter innan man fick ner pulsen igen. Hade ordnat en extra dag pa berget sa man skulle hinna vanja sig lite mer sa en etapp delade vi upp pa tva kortare dagar.
Nar vi nadde Barafu camp som ar sjalva basen for toppbestigningen kandes det som man nastan var vid malet men jag vagade inte ropa hej riktigt an, hojden gjorde sig pamind o varan egna bergsget Thomas var i valdigt daligt skick. Trots att han klarat av mt Blanc under forra aret tog det stopp for honom har.
Nar vi sent pa kvallen runt midnatt borjade varan vandring uppfor lag Thomas kvar i taltet, det kandes inte bra malet var ju givetvis att sta dar uppe allihopa. Men vad ska man gora nar inte kroppen orkar?

Med pannlampor och stjarnor som belysning forstatte vi varan 6 timmars vandring mot toppen en hojdskillnad pa ca 1400m skulle klaras av och det marktes. Da och da hordes "pole pole " ungefar sakta sakta eller ta det lugnt. Nu var varje steg fruktansvart jobbigt o man borjade frysa nar man stannade for att vila. Var inte planerat men efterssom de andra stannade upp lite val manga ganger borjade jag ga mot toppen sjalv tillsammans med en guide o da jag kande mig stark o inte verka ha lika stora problem med hojden kandes det gott att halla sitt eget tempo. Timmarna gick, stegen blev tyngre men toppen narmade sig. Nar jag nadde stella point var det varsta over o da kande jag att jag var i hamn, stannade inte ens for en bild eller paus nu skulle jag langst upp!

Oh dar stod man pa "The roof of Africa" pa 5895m hojd o bara njot. Sjalvklart var jag stolt som en tupp nar jag hade klarat av utmaningen. Sag soluppgangen dar uppe och knappte lite kort innan jag for att inte bli en isbit fortsatta vandringen nerat. Motte grabbarna en bit ner, kandes gott att dom skulle klara det med. Fortsatte en ca tre timmar innan jag var nere och somnade i mitt talt nagra timmar..
Efter lunch och lite sa fortsatte vi ytterligare tre timmar nedat innan vi packade in oss i talten en sista gang. Nu pa lite lagre hojd madde vi alla bra igen o kvallen blev tidig. Jag sov som en gris var totalt slut o valdigt mor i benen, uppfor gar an men nerfor ar valdigt jobbigt...

Sista dagen aterstod och nu var vi ater nere i regnskog igen innan vi nadde malet och fick satta oss i en bil for fortsatt transport tillbaks till hotellet . En dusch satt inte alls fel efter en vecka i talt o en alldeles fantastisk vandring i ryggsacken..
Dagen darpa fixa vi o trixa med att skicka hem en hel del klader som vi inte behover for varan fortsatta resa darefter skaffa vi flygbiljetter till Zanzibar och stack ivag senare under eftermiddagen.
Sa tack o hej till Johan pa flygplatsen da han skulle vidare hemat.
Stannade tva natter i stonetown dar vi gick runt o kikade o hade det allmant bra, stan kandes valdig skum kvallen vi kom dit nastan som en spokstad med alla gamla byggnader, tranga grander o nastan inget folk. Dagen efter var det annorlunda da var det fullt drag med folk at alla hall.. Drog oss norrover pa on och strannade fyra natter dar for lite sol och bad. Stranderna var kantad med massa tjusiga hotell o restuaranger men det kandes lite fejk nar man vet hur det sag ut bara nagra hundra meter bort. Helt klart tva st olika Zanzibar ett turistigt och ett vardagligt afrikanskt som pa sa manga andra stallen..

Tog baten till Dar es salaam dar vi slaggade en natt innan var fortsatta resa skulle ta fart lite soderut. Hoppa pa ett plan som tog oss till Livingstone i Zambia dar vi efter trixat oss igenom tullen da vi glomt ta ut dollar till vara visum skulle stanna en natt. Allt loste sig galant vi fick vara pass stamplade o checka oss sjalva in pa ett backpacker stalle som var riktigt mysigt o trevligt, 4 av 5 flugor ar mitt betyg!
Blev en sunset booze cruise pa zambes floden senare under eftermiddagen o kvallen, dricka grogg glida runt pa en flod o titta pa elefanter samre har man haft det :) Blev dock varsta regnovadret dar ute pa floden sa vi fick vanta med att ga iland men vad gjorde det vi hade det ju skoj pa baten. Kvallen fortsatte senare pa nattclub, riktigt lyckat!

Igar tog vi oss till gransen o stamplade ut oss fran Zambia innan vi akte over bron till Zimbawe for att fortsatta varan resa har.

To be continued..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet