Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 22 Januari 2012 - Johannesburg

Helikopter, vattenfall och Lejon

Tillbringade tva natter i Vic falls dar tiden fordrevs med nagra tittar pa de beromda fallen. Blev totalt drankt nar man gick runt dar och tittade.. Hur som helst var dom valdigt maktiga o riktigt skoj att ha sett dom. Raknar man ihop hojd, bredd och vattenmangd sa ar det ett av varldens storsta vattenfall.. Inte hogst, inte varst men valdigt grannt att titta pa:)

Gav mig sjalv en liten fodelsedagspresent nar jag fyllde ar, hade aldrig flugit helikopter sa tyckde det var passande att gora det over fallen nar jag anda var har.. Jag och Thomas slantade upp lite kosing o hoppade in i helikoptern som genast lyfte, vilken kansla! hur skoj som helst att bara kunna lyfta i stort sett ratt upp.
Jag fick chansen att sitta fram jamte piloten sa det var x-tra lyckat. Var i luften ca en kvart och hann med att cirkla runt fallen flera ganger, tyckte dom var stora nar man var nere pa marken men sett ur en fagels ogon var dom gigantiska. Blev en lyckat tur o minnena vager upp halet i planboken sa som sa manga andra grejer gor nar man ar ute och reser...

Nasta dag blev det upp med tuppen, packa ihop taltet o kaka frukost sen skulle vi rulla ivag. Hade bokat in oss pa en tur med intepid skulle tillsammans med ett gang ta oss fran Victoria falls till Johanesburg under en dryg veckas tid. Korde nagra timmar innan vi nadde gransen till Botswana, fixade tullen utan bekymmer och kunde glida vidare i varan buss/lastbil eller vad man nu ska kalla den. Ful var den men den funkade for andamalet att transportera nyfikna turister langs vagar i Afrika. Slog lager vid Chobe river i norra Botswana. Under eftermiddagen och kvallen akte vi runt pa floden i en pramliknande bat och spanade efter djur. Fick se mangder av elefanter, flodhastar och olika faglar. Dagen efter var det aterigen dags for vagen denna dag skulle vi ploja mer an 60 mil soderut innan vi skulle satta upp talten igen, borjar fa in rutin pa de grejerna nu ..
Efter nagra snabba dagar i landet var det aterigen dags att korsa en landgrans denna gang in i Sydafrika.
Siktet var installt pa Krugerparken dar resans hojdpunkt skulle ske namligen att forsoka se alla big 5 djur. Elefanter har jag ju sett och sag en skymt av vattenbufflar fran helikoptern vid Vic falls men saknade ju bade lejon, leopard och noshorning. Vadret vile dock inte att vi skulle dit, pga av haftiga regn som orskade oversvammningar i och runt Kruger blev vi fast uppe bland bergen en bra bit darifran. Regnet vrakte ner sa det kandes skont nar beslutet att ta in pa hotell kom. Gott att slippa taltet en natt som denna :)

Pga omstandigheterna fick vi lagga om planerna en hel del och aterigen dra oss norrut dar vadret var stabilare, med siktet installt pa solsken nadde vi senare under dagen Mapungubwe national park inklamd precis vid Sydarika, Zimbawe och Botswanas grans. Hann med en aktur i parken under em/kvallen sag lite vartsvin, zebror och massa olika antiloper. efterfoljande dag blev det mer rundor i parken som senare pa kvallen avslutades med en natttur for att ha en chans att se lejonen. Till skillnad fran kruger som ar en gigantisk park med massor av djur som ar mer eller mindre vana vid manniskor var denna park ganska liten och relativt nyoppnad. Djuren var valdigt skygga av sig och det var svart att komma dom nara. Fick dock se lejon under kvallen o da kandes allt lite battre..
Morgonen darpa lamnade vi efter tva natter parken med bara ytterligare en big five avkryssad, var en besvikelse trots att parken i sig var bra med fin natur och en hel del djur men vad ska man gora vadret kan man ju inte paverka..

Sista ihoprullningen av taltet o sen ivag soderut. Blev ganska manga mil under dagen o vadret holl i sig sa nar vi kom fram till Johannesburg sken solen fortfarande. Sa hej o tack till en del av folket som inte skulle bo pa samma stalle som vi o hoppade in pa varat vandrarhem. Motte dock upp en del under kvallen for kak och lite drinkar som visade sig bli sen da en mindre palitlig taxichaffis irrat runt oss i stan under en timme eller sa nar han inte hittade.. Kom till slut hem och somnade gott nagra timmar innan det var dags att vakna for en ny dag och nya saker att hitta pa..

//Anders
Dela med andra:    

Kommentarer
Cickie säger:
Det där med helikopter låter häftigt! Hoppas att vädret stabiliseras, Afrikas vägar blir ju inte direkt bättre av regn! Vi hade sol under hela vår vistelse i Sierra Leone, och väldigt varmt. Ha det gott. Cickie.
Postat 2012-01-27 18:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet