Stöd Ukraina

Ellismellis blogg

Onsdag 28 December 2011 - Tranås

Tararamtamtam taaa.....idag är det en 5-årsdag! Hipp hipp hurra!

Precis som 4 år tidigare ska jag nu ge er min årsblogg. I dag är det 5 år sedan jag blev medlem här på RG. Mina första 3 år tycker jag var de bästa här på RG. Vad det beror på är egentligen 2 orsaker. En är jag själv och den andra är atmosfären här på RG som har förändrats. När jag klev in i detta forum så upptäckte jag en stor gemenskap mellan medlemmarna, livliga diskussioner och en helt annan närvaro än vad det är i dag.

Kanske har jag växt i från det hela eller så är det jag som står kvar i det gamla?

Jag har tidigare tagit upp ämnet Thailand som alltid är aktuellt här men i denna blogg blir det inget. Det har hänt något annat här på forumet..... Ett par andra frågor cirkulerar här i olika format. Den första handlar om reskamrater, den andra om att jobba utomlands.
Båda dessa frågor ställs (oftast) av unga människor, på jakt efter äventyr och upplevelser. Jag tycker i alla fall att dessa frågor ständigt dyker upp. Jag tycker inte på något sätt att dessa frågor är fel eller på något sätt inte har här att göra.
Jag har bara en fundering på detta med att hitta en reskamrat. Hur vågar man ge sig iväg med en helt okänd person i dagens samhälle? Är det bara jag som är tråkig och konservativ?

Vad har då hänt under mitt reseår? Ja, sedan ett par år har resandet inte fått tagit så stor plats i mitt liv. Det har funnits annat att fokusera på här hemma. Vi har i alla fall varit en sväng i Sälen och åkt skidor. I maj gjorde vi en resa från Köpenhamn-London-Paris under en långhelg. Under vår sommarsemester så åkte vi till Gotland och fick mersmak. Dit skulle jag vilja återvända för cykelsemester.

Jag är mäkta imponerad, undrande och frågande hur det kommer sig att väldigt många andra kan göra korta, långa och många resor under ett och samma år? Är det bara jag som bara har 5 veckor semester att utnyttja? När många fler kan vara borta i månader eller vid väldigt många tillfällen? Hur i hela fridens går ekonomin ihop? Jag anser att jag är väldigt duktig på att spara till resor men ändå.

Nu tillbaka till RG. Emellanåt tittar jag till min vänlista och ser att många av de tidigare aktiva medlemmarna nu har gett upp RG. Jag brukar till och med plocka bort de som inte har varit aktiva på några månader. Kanske har de bara tröttnat? Kanske har RG blivit mindre intressant? Har RG fått en annan publik?
Jag har också lagt märke till en annan förändring. Jag ger gärna kommentarer till härliga bilder som fångar mitt intresse av olika slag. Det jag har märkt är att det är inte lika ofta jag får ett tack tillbaka, en egen kommentar etc. Det upplevde jag aldrig tidigare, då var det knappt att jag hann skicka kommentaren så kom svar tillbaka. Detta skapade ofta en dialog och ibland ökades vänlistan på. Det var helt enkel mer liv och glöd här på RG.

Ja, det här är min sammanfattning/uppfattning/tankar för det här året.

Hoppas att ni har haft ett bra 2011 och att 2012 blir lika bra.

Gott Nytt År till Er alla!//Ellismellis
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Så sant, så sant.
Jag saknar liksom du det småskaliga, personliga, gemytliga med långa intressanta diskussioner, ibland fulla av glöd men även de som var fulla av påhopp tyvärr. Vi är alla olika även i vårt resande.
Detta förändras inte för att medlemsantalet växer.

Fast jag tycker som du - det var bättre förr :)
Jag minns Reseguidens tidning i pappersformat där jag medverkade i ett stort flersidigt reportage och var så stolt.
Nu försvinner mina resealbum som en i mängden utan kommentarer eller tecken på uppskattning så intresset svalnar för min del att dela med mig. Varför, om ingen verkar intresserad?

Jag minns bilder som laddades upp och då det var ett fåtal mot dagens så visades de i block om 6-8 st på varje sida medan man nu måste klämma in 16-18 st för att trycket ökat.
Bilderna blir små och ointressanta så jag har slutat att titta.

Förändringens vindar blåser för RG och för oss medlemmar.
RG vill naturligtvis tjäna pengar. Forumet och medlemmarna hamnar i skymundan och byts ut mot annonsörer.
Till RG vill jag säga att det inte sålts in till mig alls eller påverkat mitt resande.
Jag letar fortfarande självständigt och bokar mina resor helt utan påverkan av RG's alla annonsörer.
Så mig har RG inte förändrat.

För mig är medlemmarna och deras erfarenheter det viktigaste. Fortsätt dela med er men sålla gärna i urvalet av bilder.
Hang in there Ellismellis
/Gerd
Postat 2012-01-13 19:08  Anmäl
Laplander säger:
Jo nog kan jag som många andra här hålla med dig om att det var mer engagemang glöd och bredd i diskussionerna på forumet tidigare, åtminstone så tycker jag så om jag ser tillbaks på de första åren här.

Tyvärr måste jag nog erkänna att jag personligen har blivit litet "trött" själv och inte direkt bidrar med så mycket heller så nog skulle det väl behöva komma in litet ny energi i mina inlägg också.

Jag ska försöka lova mig själv att göra bättre ifrån mig under 2012 och personligen blir nog 2012 ett bra år vad gäller resandet både inom Sverige och utomlands,tyvärr är det en del tråkigheter i släkten just nu men livet lär ju gå vidare ändå och ingen blir lyckligare för att man gräver ner sig i eländet.

Ska försöka bli duktigare att leva efter måttot att det gäller att göra det bästa av livet för det är allt för kort för att kastas bort på på sorg o elände, det är bara att köra på så länge lampan lyser och hoppas att det ska göra att mitt engagemang på forumet blir litet mer helhjärtat även om jag är av den inställningen att livet ska levas in the real life och inte framför datorn eller tv´n.

Hoppas ni får ett riktigt gott 2012 för det ska jag försöka fixa åt mig själv och alla vänner omkring mig.
mvh. Bosse.
Postat 2012-01-11 21:54  Anmäl
Christian70 säger:
Hej! Intressant att läsa ditt blogginlägg och alla kommentarer. Det ligger förmodligen mycket i det du säger, även om jag inte har varit med här så länge att jag kan jämföra med hur det var förr. Tycker nog ändå att sidan har försämrat sig något på den relativt korta tid jag har "varit här". Tycker det ofta saknas ett brinnande intresse och jag håller fullständigt med dig om att man ofta får väldigt lite respons när man kommenterar ett foto eller liknande. Jag kan erkänna att jag inte är här på sidan speciellt ofta längre. Trist och jag hoppas att jag hittar tillbaks. God fortsättning på det nya året!
Postat 2012-01-03 21:23  Anmäl
Stiib säger:
Gott Nytt hälsar Lovisa och Stefan från soliga Kalifornien !

http://resaiusa.blogspot.com/
Postat 2012-01-02 09:17  Anmäl
Trollebo säger:
Och nedan!!
Postat 2012-01-01 12:55  Anmäl
Trollebo säger:
Det ligger mycket i det som sagts ovan.
Ha det gott...
Krippa
Postat 2012-01-01 12:54  Anmäl
Ynnej1976 säger:
Intressant läsning :-) Jag använder RG då och då för att söka bilder eller på forum. Har tex haft stor hjälp av gamla foruminlägg inför min resa till Florida (finns ju hur mycket inlägg som helst om just Florida).

Bloggar gör jag numera på min egna Wordpress sida och även om jag kommer hålla min resehistorik uppdaterad härinne så satsar jag mer på min egna blogg framöver.

Du ställer dig frågan hur folk har råd och tid att resa så mycket. Själv har jag utöver semestern en generös flexbank där jag kan ligga 100 timmar minus och 200 timmar plus. Det ger mig extra utrymme att resa iväg. Hade aldrig klarat mig på bara fem veckor...bortskämd kanske.

Mina resor är mina investeringar. Har ingen bil och fortfarande tjock TV, helt OK med mig så länge jag för göra det jag brinner för mest så ofta jag bara kan....

Kram och Gott Nytt :-)
Postat 2011-12-29 12:15  Anmäl
Tj säger:
Gott nytt år själv!!!!
Har märkt själv att man knappt aldrig får svar om frågan gäller annat än just transport till o från olika öar i Thailändska skärgården...

//Tobbe
Postat 2011-12-29 08:00  Anmäl
Ingridhell säger:
Hej!
Håller med! De första åren var bäst. Då kändes det som att man hade kompisar och RG blev ett behov.
Nu är det bara samma frågor och som du skrev så får man aldrig en dialog med nya medlemmar som man kommenterat bilder till.
Själv har jag varit dålig på att vara inloggad det senaste året. Och som jag skrev i min blogg så har det div orsaker som jag inte går in närmare på.
Jag tycker att RGs utformning kändes bättre förut också men jag har väl inte vant mej än.
2012 ska förhoppningsvis bli ett bättre år för mej och mina vänner på RG.
Gott slut och Gott Nytt År!
Ingrid
Postat 2011-12-28 19:52  Anmäl
Hakanmag säger:
Hej!
Håller med dig till viss del men samtidig är RG en väldigt bra sökmotor för resor som jag använder ofta.
De som jag håller med i är vad du skriver med att ens vänner inte är så aktiva längre och så gäller även mig. Har blivit lite mer anonymt sedan RG gjordes om samt att det är kanske som du säger att gamla vänner slutat och nya kommer till som man inte har den gemenskapen med som man hade då RG inte var så stort.

Men resa skall vi och läsa om resor är mitt stora intresse och det skall så förbli även 2012.

Hoppas på ett bra kommande rese-år och God fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År till dej oxå!
Håkan
Postat 2011-12-28 19:25  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet