Stöd Ukraina

Marilcjs blogg

Fredag 25 April 2008

Sverigerunt

Tillhör den kategorin svenskar som varje vinterhalvår beger mig iväg söderut till värmen, men somrarna i Norden skulle jag aldrig byta mot något annat!

Som barn/tonåring fick man snällt kuska runt i Norden, då främst Sverige, på tält- husvagn & stugsemester, riktigt liten så var semestern att komma ut till mor- & farföräldrarna på landet, köra hö, plocka potatis & mjölka kor, inte jag kanske men jag var med, eller när man en gång per sommar åkte Vättern Runt m bil med mormor & morfar.

Sen när syrran fick några år på nacken bar det iväg, tältsemestrar på Öland, ÖstraStranden i Halmstad, Gränna inkl cykeltur på Öa, ja Visingsö mm!
Hur många har stått & kastat snöbollar i Storlien dagen innan midsommar som 7-åring, jag har & den sommaren var semestern en höjdpunkt, vi skulle inte tälta utan bo i stugor & vi skulle utomlands - till Norge.
Man fick tom se något så exotiskt som renar, trodde man ju bara fanns på Nordpolen hos tomten inte i Sverige.

Sen kom lillebror & då kunde man ju inte tälta längre, det fick bli husvagn & första riktiga semestern i den fick bli Vänern runt, man kan ju inte åka för långt hemifrån ifall det inte fungerar med husvagn & humör.
Helt plötsligt började man åka på semester såväl vinter som sommar - till Härjedalen, skidor på vintern & vandra på sommaren, ibland fick det räcka med Dalarna, fast då blev det oftast lite Bohuslän & Halland oxå.
Stockholm & Göteborg var ju bara måsten, slott, museér, nöjesparker mm

Sen började man bli vuxen nog, sa man själv i alla fall, kunde minsann åka själv med kompisarna & var hamnade man då?
Halmstad, Smögen, Halmstad, Smögen osv tills vi kom på att Gränna var mysigt på sommaren & Göteborg ska vi inte prata om.

Helt plötsligt stod man där med egen familj & skulle på semester, under ett par somrar blev det stugan i Haverdal tills någon skarp stjärna kom på att vi hyr husvagn, kan inte ha varit jag (dessvärre jo), blev bara en sommar & när vi väl fått husvagnen på plats i Varberg fick den stå där i 2 v.
Stugsemestrar blev bättre, StAnnas skärgård, Kolmården, Lysekil, Strömstad mm

Numera är ungarna så stora att de avgör själva om de vill med eller inte, en av fördelen med att va skild, finns alltid en förälder till som de kan va hos när den andre ska iväg, men de blir tydligen aldrig för gamla för att inte vilja med över till Danmark, eller fira midsommar i Smålands mörka skogar eller några dagar i Göteborgs skärgårdoch tur är väl det!

Själva åker vi några veckor söderut i mars & sedan tar man några veckors sommarsemester som det kommer, lite dagsutflykter, några dagar i stuga, våldgästar familj & vänner runt om i landet och bara njuter av den svenska sommaren.

Är det soligt & varmt är ändå den Svenska sommaren bäst!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet