Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 25 April 2004 - Byron Bay

Strandliv & hippieflum

Har precis aterigen vandrat in till sjalva stan utmed havet efter att ha tillbringat en lat dag pa stranden. Bengolil Beachhouse ligger ca 20 minuter fran stan men bara nagra minuter fran stranden.. En nackdel dock nar det blir kolsvart redan klockan halv sex.. och att vandra ensam i morkret pa stranden ar nog ingen bra ide. Tur att vandrarhemmet har en gratis shuttlebuss! :-)

Naval.. en lat dag pa stranden som sagt i sallskap med den bok jag bytte min sista svenska pocket mot pa hostellet i Sydney. Hann antligen borja lasa den.. Sol, ljummet i vattnet, svalkande bris.. fick antligen tagit nagra dopp (med mina hostellnycklar krampaktigt i ena handen..en av nackdelarna med att resa ensam..)! Lite daligt att jag bara badat 2 ggr innan nar jag varit 2 manader i Australien..

Turen igar till Nimbin med 'Jims Alternative Tours' var skoj! Nar jag satt och vantade pa att bli upphamtad visade det sig att en annan tjej fran Belongil ocksa skulle med pa turen. Himla krangligt namn hade hon sa aven om jag fragade 5 ggr minns jag det inte.. var fran Canberra och i Byron for att mala och 'finna den perfekta platsen i tillvaron'.. Ratt marklig tjej. Efter lite snack om stjarntecken, kinesiska ar och choklad kom bussen. Guiden var en flintskallig man i 40arsaldern som accompagnerade hela turen med diverse musik.

Forsta stoppet var hos hippien Paul, som flyttat fran usa till australien for ca 30 ar sedan och skaffat mark i de australiensiska skogarna. Var guide beskrev Paul som en man med passion for det han pysslade med.. var det var verkade dock variera ratt ordentligt.. Nagot som resulterat i en enorm myntsamling, regnskog som blivit klassificerad som botanisk tradgard, mangder av kaktusar, konstverk (smurfar pa en gren, blandad skrot i en hog och en Barbie som rider en drake pa motorhuven till en Holden..) Nu var han visst inne i en ny period: konstbevattning. Guiden var tvungen att forvarna Paul innan vi kom sa han fick pa sig lite klader. Hade visst vanan att springa runt naken.. Nar vi kort in i hans regnskog kom han vandrande barfota genom skogen.. langharig givetvis och ikladd ett par nagot skitiga byxor.. Tog oss pa en liten promenad bland palmer och blommor och sedan kom vi fram till hans sommarhus vid en liten damm. Luftigt stalle med julgransbelysning i taket och konstigt nog bade splitterny tv, video och dator. Innan vi gick pa bussen igen gav oss Paul radet att gora vad vi ville i livet.. vare sig det var att folja nagon konstnarlig adra eller var intelligens inom nagot omrade... Sa man inte angrar sig om 40 ar.. Sa sant, sa sant.

Tankte pa Pauls ord da bussen fortsatte mot Nimbin med hippiemusik i hogtalarna. Sagt och gjort. Val framme i Nimbin salde jag allt jag hade med mig och pa mig. Kopte en sarong, en hog med nimbin-kakor och borjade dansa runt barfota pa gatorna i Nimbin.. come on everybody! Join me to the rainbow! "Age of aquarius...."

Nah.. for det var inte sant, for det var inte sant.. for darimellan kommer fastan.. fastan fran knepiga cookies och annat skumt alltsa.. Visserligen verkade det som om resten av folket pa bussen kopte.. och ratt billigt var det ocksa. 3 stycken for 10 dollar (57 kr).. men det ar ju billigt att kasta sig framfor en bil ocksa..
Istallet vandrade jag runt i Nimbin.. byn som bildats pa 70-talet da massa alternativa manniskor flyttat dit. Bestar av en gata med massa fargglada butiker, joint-cafeer och folk som sitter och trummar.. Husfasader med peace-tecken, regnbagar, marijuana-lov, drogpropaganda.. Och 'museum of nimbin' med historien om hippieeran.. eller egentligen mest en massa prylar och talesatt. I dorren stod en skaggig man och fragade om jag ville kopa 'weed'. Na tack. Da hade redan halva gruppen fran bussen gatt in i en grand efter att en tant utanfor Rainbow Cafe fragat dem om de ville kopa cookies.. Antar att det inte var mariekex hon menade..

Jag at lunch i form av linsdhal m yoghurt och pappadam pa ovan namnda cafe.. var dock tvungen att fraga sa att inte maten inneholl droger, for sakerhets skull. Med tanke pa den blick servitrisen gav mig var det nog inte sa vanligt att blanda droger i linsgrytor.. Efter att for tredje gangen ha blivit erbjuden marijuana var det dags att aka darifran. Pa vagen genom regnskogen till Minyon Falls korde bussen emot en stolpe.. sa vi fick stanna sa att stankskarmen (eller vad det heter) kring ena hjulet kunde bojas tillbaka.. Ocksa en del av aventyret. (fick ol och cider som plaster pa saren av guiden senare sa det gick ingen nod pa oss..). Vattenfallet var 100 meter hogt och fran den uppbyggda platan sag man bade de 100 metrarna ned till marken och bort mot den fina skymningen i horisonten. Synd att sant aldrig kan fastna pa kort!

Nar jag kom tillbaks till vandrarhemmet tog jag shuttlebussen in till stan for att kopa lite frukost pa Woolworths till dagen efter samt middag. Blev tofukebab som jag at i sallskap med Adam Sandler (pa vandrarhemmets tv.. filmen 'waterboy'). Nu ska jag aterigen ga till Woolworths.. Tankte vara duktig idag och laga lite mat sjalv! Imorgon klockan 14 bar det av mot Surfers Paradise. Tack och hej Byron!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet