Stöd Ukraina

Maremas blogg

Torsdag 25 November 2010 - Cusco

Sista veckan med Peru's Challenge

Är tillbaka i Sverige igen sen nästan en vecka tillbaka men vill ändå berätta om min sista tid i Peru.

Så kom då till slut veckan som jag fasat inför dom senaste tre månaderna, min sista vecka med Peru's Challenge. Helt galet vad fort tiden har gått sen jag satte min fot i Cusco första gången i början av september!!

Veckan började med att vi i måndags hade vårt officiella farväl till barnen och lärarna uppe i Pumamarca. Två andra volontärer, Meredith och Rosie, skulle åka vidare på tisdagen och jag på torsdagen så vi valde att slå ihop våra avsked till ett även om jag hade två dagar kvar på skolan efter det. Efter en något splittrad dag med bland annat traditionsenligt(?) bärande av "mudbricks" och gympalektion med treorna och fyrorna så var det dags för avskedet. Avskedet bestod av tal från rektorn, volontärmanagern och från några av barnen innan det var dags för det stora kramkalaset. Klassvis ställer alla barnen upp sig på led och går en och en fram för att krama Meredith, Rosie och mig, en känslosam och härlig upplevelse. Speciellt jobbigt blev det när barnen viskade "kom tillbaka" i örat på en, jag är väldigt glad över att jag hade solglasögonen lättillgängliga!! Hoppas dessutom att jag nångång kommer tillbaka till Pumamarca!

Jag bestämde mig för att den sista veckan skulle bestå av så många klasser och så mycket tid med barnen som möjligt så tisdagen bestod, förutom lite byggande på det andra växthuset, av min första och enda bildklass, och onsdagen bestod av dagisklass, engelska med klass 6 och gympa med klass 1 och 2. Barnen var medvetna om att det var min sista dag på plats så kramkalaset från måndagen fortsatte även den här dagen. Speciellt klass 1 och 2 fick mig att nästan bryta ihop då dom efter gympaklassen alla omringade mig och överöste mig med kramar! Fick dessutom en överraskning när några barn från klasserna 4,5 och 6 kom fram till mig strax innan det var dags att lämna skolan och lämnade ytterligare blombuketter, och ännu fler kramar :-) Om jag var någorlunda förberedd på avskedet under måndagen så kom det här helt oväntat och kändes oerhört starkt!

Jag kommer sakna dom här barnen som i princip inte har nånting men som ändå visar en oerhörd glädje och värme nåt oerhört. Är så glad för att jag fick uppleva dom här månaderna i Peru, något jag kommer bära med mig resten av livet, tack link url=http://www.edb.comEDB/link för att jag efter 6 års sökande till den här platsen äntligen blev dragen :D
  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet