Maremas blogg

Onsdag 28 September 2011 - Göteborg
Så kom det då äntligen!! Avsnittet av det australiensiska reseprogrammet Getaway från Cusco och link url=http://www.peruschallenge.comPeru's Challenge/link som jag hade förmånen att vara med om att spela in i slutet av förra året! Var meningen att det skulle sänts i början av året men som dom säger, när man väntar på nåt gott :-)

Om ni missat bakgrunden till det hela så går det att läsa mer om det på följande tidigare inlägg:
link url=http://www.resdagboken.se/m/Eman77/edbs-volontar-i-peru-hosten-2010-405868/dagbo...Getaway kommer på besök igen/link
link url=http://www.resdagboken.se/m/Eman77/edbs-volontar-i-peru-hosten-2010-405868/dagbo...Bakom kulisserna på Getaway/link

Inslaget går att se här:
link url=http://video.au.msn.com/watch/video/travel-for-a-cause-helping-perus-kids/x6edwg3Traveling for a cause: Helping Peru's kids/link

Blir inte lite sugen på att åka tillbaka när jag ser avsnittet, härligt att bli påmind om vilken otrolig upplevelse jag fick vara med om i Peru! Enjoy :-)
Torsdag 25 November 2010 - Cusco
Är tillbaka i Sverige igen sen nästan en vecka tillbaka men vill ändå berätta om min sista tid i Peru.

Så kom då till slut veckan som jag fasat inför dom senaste tre månaderna, min sista vecka med Peru's Challenge. Helt galet vad fort tiden har gått sen jag satte min fot i Cusco första gången i början av september!!

Veckan började med att vi i måndags hade vårt officiella farväl till barnen och lärarna uppe i Pumamarca. Två andra volontärer, Meredith och Rosie, skulle åka vidare på tisdagen och jag på torsdagen så vi valde att slå ihop våra avsked till ett även om jag hade två dagar kvar på skolan efter det. Efter en något splittrad dag med bland annat traditionsenligt(?) bärande av "mudbricks" och gympalektion med treorna och fyrorna så var det dags för avskedet. Avskedet bestod av tal från rektorn, volontärmanagern och från några av barnen innan det var dags för det stora kramkalaset. Klassvis ställer alla barnen upp sig på led och går en och en fram för att krama Meredith, Rosie och mig, en känslosam och härlig upplevelse. Speciellt jobbigt blev det när barnen viskade "kom tillbaka" i örat på en, jag är väldigt glad över att jag hade solglasögonen lättillgängliga!! Hoppas dessutom att jag nångång kommer tillbaka till Pumamarca!

Jag bestämde mig för att den sista veckan skulle bestå av så många klasser och så mycket tid med barnen som möjligt så tisdagen bestod, förutom lite byggande på det andra växthuset, av min första och enda bildklass, och onsdagen bestod av dagisklass, engelska med klass 6 och gympa med klass 1 och 2. Barnen var medvetna om att det var min sista dag på plats så kramkalaset från måndagen fortsatte även den här dagen. Speciellt klass 1 och 2 fick mig att nästan bryta ihop då dom efter gympaklassen alla omringade mig och överöste mig med kramar! Fick dessutom en överraskning när några barn från klasserna 4,5 och 6 kom fram till mig strax innan det var dags att lämna skolan och lämnade ytterligare blombuketter, och ännu fler kramar :-) Om jag var någorlunda förberedd på avskedet under måndagen så kom det här helt oväntat och kändes oerhört starkt!

Jag kommer sakna dom här barnen som i princip inte har nånting men som ändå visar en oerhörd glädje och värme nåt oerhört. Är så glad för att jag fick uppleva dom här månaderna i Peru, något jag kommer bära med mig resten av livet, tack link url=http://www.edb.comEDB/link för att jag efter 6 års sökande till den här platsen äntligen blev dragen :D
  • Onsdag 17 November 2010 - Cusco
    Vi tog en liten promenad från Pumamarca till Quilla Huata förra veckan för att se hur långt arbetet med Marisas hus kommit och gissa om vi blev glada när vi kom fram till huset och såg hur det såg ut. Det saknas fortfarande dörrar och fönster och andra våningen har än så länge inget golv men tjurarna var ändå uppe på taket.

Tydligen flyttade familjen in i huset fyra dagar tidigare, riktigt kul!! Gissar att det är svinkallt på nätterna men det gick inte missta sig på hur glada dom var över sitt nya hus!! Häftig känsla att veta att man var med från första spadtaget och att dom nu bor i huset :D
  • Tisdag 16 November 2010 - Peru
    Vilken fantastisk, makalös och magisk helg jag hade förra helgen!! Efter många veckors väntan och efter att ha sett alla mina andra volontärsvänner göra inkaleden så var det äntligen dags för mig att vandra den långa vägen till Machu Picchu. Cirka 4,5 mil av vandring, mestadels uppåt eller neråt, med fantastiska vyer och omgivningar mest hela vägen. Kort(?) sammanfattning kommer här :-)

Helgen började i fredags morse med att jag blev hämtad från volontärshuset för att bli transporterad till Plaza de armas där jag skulle få möta mina vandrarkollegor för första gången. Väntade mig att kanske möta en 5-6 stycken till som jag skulle vandra med men det visade sig att min grupp bestod av 26 personer!! Aningen större än jag väntat mig. En saling blandning av folk från Peru, Argentina, Chile, Brasilien, Australien, Nya Zeeland, Storbritannien, Spanien och så jag då från Sverige. Efter en stunds bussresa och snabb frukost i Ollantaytambo kom vi fram till startpunkten för leden, KM 82. Även om jag inte kände nån av personerna i gruppen vid det här laget så kände man ändå spänningen i luften. Efter det klassiska gruppfotot och viss nervositet vid startpunkten för leden (mitt passnummer stämde inte med numret på min biljett) så påbörjade vi vår vandring.

Första dagens vandring är relativt sett lugn och skön och börjar utmed Urubamba-floden innan den svänger söderut och aningen mer uppåt. Efter den skönaste natten på leden i Wayllabamba (den enda natten på gräs) var det väckning klockan 5 för vad som sägs vara den jobbigaste dagen på leden, och det får jag nog hålla med om att den var. Som guiden beskrev det så består dag två av 5 timmars vandring uppåt och 2 timmars vandring neråt, bra träning för benmusklerna med andra ord! Under dag 2 når man ledens högsta punkt och första pass, Warmiwañusca, eller Dead womans pass som det kanske är mer känt som på ungefär 4200 meters höjd. Då har man klättrat ungefär 1100 meter uppåt från Wayllabambas 3100 meter. Tyvärr hade vi inte vädret riktigt med oss den här dagen så utsikten från passet var i det närmaste obefintlig, men hellre här än vid Machu Picchu vilket jag kommer till så småningom :-)

Väckning dag 3 klockan 05.30 till en helt magisk utsikt, bifogar kort :-) Dag 3 sägs vara den "kulturella" dagen då man passerar ett antal olika inkaruiner på vägen, Runkuraqay, Sayacmarka, Phuyupatamarka, Wiñay Wayna m.fl, förhör på dom här namnen kommer efter jag är hemma igen! Återigen en dag med helt fantastiska vyer och även vandring bland molnen vid vissa tidpunkter. Man passerar dessutom ledens två resterande pass den här dagen men inte riktigt lika höga som Dead womans pass.

Sista natten spenderas bara en knapp timmes promenad från Sun gate där man förhoppningsvis får en första blick över Machu Picchu, om man har vädret med sig. Gaten till leden öppnar 05.30 så för att hinna med packning och frukost så är det väckning 03.30 som gäller, kändes inte riktigt humant men vad gör man inte?! :-) Vid den tidpunkten så var det kolsvart ute men allteftersom solen steg så märkte vi att himlen var i det närmaste molnfri, bara att hoppas att vädret var lika bra över Machu Picchu...och det var det!! Tyvärr hann vi inte fram till Sun gate för att se soluppgången över ruinerna men utsikten där uppifrån var ändå helt makalös. Firade vår "framgång" med en liten smutt Belvedere vodka som en av dom andra i gänget hade haft med sig under hela vandringen, inte varje dag man dricker vodka vid 6-tiden på morgonen, tur det :-)

Efter en kort vandring från Sun gate på kanske 45 minuter så är man framme vid Machu Picchu, 3 dagars vandring har äntligen lett fram till det här ögonblicket! Riktigt skön känsla! Det är bara att sälla sig till hyllningskören för denna plats, helt makalöst hur Inkafolket kunde konstruera en så magisk stad på en sån magisk plats! Vi började vårt besök i staden med att återigen ta ett klassiskt gruppfoto framför staden följt av två timmars guidad rundtur bland ruinerna. Efter det var det dags för oss att själva utforska ruinerna och insupa atmosfären och energin på platsen, orkade dock inte med det särskilt länge, den tidiga morgonen satte tydligen sina spår. Det gjorde dock inte så mycket att jag valde att lämna Machu Picchu rätt så tidigt den här dagen då jag, till skillnad från dom flesta andra i min grupp valt att stanna kvar i Aguas Calientes en natt och sen åka upp till Machu Picchu igen morgonen efter, ett beslut jag absolut inte ångrar!

Andra dagen tog jag mig återigen upp till Machu Picchu på dom slingrande serpentinvägarna. Den här dagen med det främsta målet att klättra upp på berget Wayna Picchu, berget som sticker upp i bakgrunden på dom klassiska bilderna av Machu Picchu. Dom tillåter bara 400 personer upp på det berget per dag och jag lyckades klämma mig in som person nummer 388 den dagen! Efter en dryg halvtimmes snabb och brant klättring var jag uppe på toppen och jag fick se Machu Picchu från "andra hållet" också, en perfekt avslutning på en perfekt helg!! :D

PS. Det är inte lätt att gå ner från drygt 700 foton till 50 så om ni vill se en mer utförlig bilddagbok från Inkaleden så kommer jag så snart som möjligt uppdatera min Picasa-sida, http://picasaweb.google.com/martin.eman enjoy :-) DS.
    Onsdag 10 November 2010 - Cusco
    Helgen som var har varit väldigt spännande och rolig här i Cusco och Pumamarca! Anledningen som ni kunnat link url=http://www.resdagboken.se/Web/Apps/Diary/EntryPresentation.aspx?id=234&epsla...läsa om tidigare/link är att vi har haft besök av det Australiensiska reseprogrammet Getaway. Senast dom var här var för ungefär 4 år sen och om jag förstod det hela rätt så resulterade sändningen av programmen då i mer än 250 intresseanmälningar och volontäransökningar till link url=http://www.peruschallenge.comPeru's Challenge/link, förhoppningsvis kommer sändningen den här gången resultera i minst samma antal ansökningar.

Veckan som gått har mestadels bestått av att finputsa saker och ting på skolan så att den ser ut så bra som möjligt inför kameran, väggmålningar har putsats upp, bänkar, fotbollsmål m.m. har målats på nytt, staket har fixats m.m. Skolan ser verkligen helt fantastisk ut just nu, otroligt vad lite färg kan göra!

Då "volontär managern" var upptagen med att välkomna dom nya volontärerna så fick jag uppdraget att försöka se till saker och ting flöt på så bra som möjligt på plats, att klasserna startade när dom skulle, att skolbarnen var på dom platserna som teamet ville att dom skulle vara på m.m. Riktigt kul uppdrag då det innebar att jag fick följa inspelningarna på nära håll hela helgen. Jag fick dessutom "namnet" jefe av dom andra volontärerna under helgen, spanska för chef, vilket kändes helt ok att bli kallad :-) Dock tyckte australiensarna det var kul av en helt annan anledning. Jefe är tydligen väldigt likt ordet "heifer" som på engelska betyder kviga! Mindre roligt när dom berättade det :D

Lördagens inspelningar gjordes uppe vid skolan i Pumamarca medan söndagens gjordes vid en pool nere i Cusco. Av dom knappt 30 barn som var med vid poolen så hade 3 simmat tidigare, för dom andra var det första gången så det var verkligen en grundkurs i simning som gällde, riktigt kul att vara med om, även om poolen var svinkall!

Jag hade blivit förvarnad om att dom var intresserade av att intervjua mig också med tanke på anledningen till att jag är här och jobbar som volontär, dvs (för er som inte vet) att min arbetsgivare link url=http://www.edb.comEDB/link ger två anställda om året chansen att åka hit och arbeta som volontärer, men tyvärr så blev inte det av vilket var lite synd. Hade varit kul att få sprida informationen om hur andra företag också kan jobba när det gäller välgörenhet.

Ser verkligen fram emot när avsnitten väl sänds i Australien och då även finns tillgängliga på nätet vilket antagligen kommer dröja några månader. Ska bli kul att se hur två dagars arbete krymps nere till några minuter på tv och hur dom får fram dom otroliga förändringar som har skett i Pumamarca sen dom var här senast.
    Tisdag 2 November 2010 - Cusco
    Den här veckan är ganska stor och viktig för link url=http://www.peruschallenge.com/Peru's Challenge/link! Anledningen till det är att Australiens motsvarighet till När och fjärran eller Packat och klart, link url=http://getaway.ninemsn.com.au/Getaway/link, kommer på besök igen!

Senast dom var här var för knappt 4 år sen och många av dom som är volontärer från Australien idag hänvisar fortfarande till programmen som sändes då som inspiration till varför dom kommit hit till Peru. Förhoppningsvis ger även dom nya avsnitten i Getaway samma spinoff-effekt många år framöver!

Den här veckan kommer därför till rätt stor del bestå av att städa iordning uppe vid skolan och förbereda så mycket som är bara möjligt inför fredagens och lördagens inspelningar. Förutom att städa kommer vi förhoppningsvis även påbörja flytten av dagens kök till dess nya lokaler som färdigställdes för några veckor sen. Om ni kollar på dom gamla Getaway-avsnitten (länkar nedan) så ser ni att det gamla köket precis var klara till avsnitten som sändes då. Det gamla köket kommer framöver användas som materialrum, och dagens materialrum kommer inom kort inredas som skolans första bibliotek!

Länkar till dom gamla avsnitten av Getaway:
    Avsnitt 1: link url=http://getaway.ninemsn.com.au/fssouthamerica/peru/253215/perus-challenge-i"Fact sheet"/link, link url=http://video.au.msn.com/watch/video/perus-challenge/xbb6k84?tab=m186&mediaid...video/link.
    Avsnitt 2: link url=http://getaway.ninemsn.com.au/fssouthamerica/peru/254849/perus-challenge-ii"Fact sheet"/link, link url=http://video.au.msn.com/watch/video/perus-challenge-ii/x2nqwcx?tab=m186&medi...video/link.

Förutom instpelningarna så är det återigen dags att säga adjö till föregående månads volontärer och hälsa dom nya volontärerna välkomna, kommer bli en intensiv och rolig vecka!
  • Söndag 31 Oktober 2010 - Peru
    Vanligtvis ganska slappa söndagar (när man är kvar i Cusco iaf) byttes den här söndagen ut mot en utflykt på cykel från Cusco till Pisac. Visade sig bli en rätt slapp utflykt ändå för det var utför i princip hela dom knappt 2 timmarna som det tog till Pisac. En utflykt som gav oss fantastiska vyer över link url=http://en.wikipedia.org/wiki/Sacred_Valley"sacred valley"/link med snötäckta bergstoppar i bakgrunden och en mäktig syn av link url=http://en.wikipedia.org/wiki/PisacPisac /linkfrån andra sidan av dalen jämfört med när vi vandrade bland inka ruinerna i Pisac för link url=http://www.resdagboken.se/Web/Apps/Diary/EntryPresentation.aspx?id=234&epsla...några veckor sen/link.
  • Tisdag 12 Oktober 2010 - Arequipa
    En veckas ledighet innebar en lite längre utflykt från Cusco, den här gången till Arequipa och Colca Canyon.

Arequipa, även kallad den vita staden, är Perus näst största stad med en befolkning på runt 900 000 invånare. I Arequipa besökte vi bland annat museumet som har link url=http://en.wikipedia.org/wiki/Mummy_Juanitaisjungfrun Juanita/link på display, en mycket intressant utställning om ett otroligt livsöde! Vi besökte även link url=http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Catalina_MonasterySanta Catalina klostret/link där större delen av klostret är öppet för turister men där det fortfarande idag finns ett 20-tal aktiva nunnor i ett hörn av det här kvarterstora klostret i centrala Arequipa.

Efter Arequipa var det dags för resans höjdpunkt, Colca Canyon och kondorerna! Vi bodde i en liten by som heter Cabanaconde som ligger i princip precis på krönet till Colca Canyon, världens näst djupaste canyon slaget med 150 meter av närliggande Cañon del Cotahuasi men ändå dubbelt så djup som Grand Canyon, en mäktig miljö. Första dagen i Cabanaconde innehöll en tre timmars hike ner i canyonen till ett ställe som kallas The Oasis, och en oas är det verkligen! Bättre placerad pool får man nog leta efter!

Andra dagen startade tidigt med att vi och lokalbefolkningen som skulle åka till Cruz del condor för att sälja sitt handarbete trängde ihop oss på ett lastbilsflak för en halvtimmes resa till utkiksplatsen för kondorerna, en häftig upplevelse. Vi hade inga större förväntningar när det gällde att se kondorer då två tidigare volontärer varit där några veckor tidigare och bara sett en kondor men vi fick alla våra förhoppningar uppfyllda. Kondorer är oerhört mäktiga med ett vingspann på upp till 3 meter, en mäktig upplevelse att se hur dom här stora djuren svävade uppåt på dom uppåtgående vindarna i canyonen!

Veckan efter var mindre rolig då jag blev bestulen på min nya systemkamera och det visade sig vara rätt problematiskt att fixa en polisrapport för stölden men som en guide sa till mig en gång, Peru är som Adidas slogan, "Impossible is nothing"! En intressant upplevelse av hur det Peruanska polisväsendet fungerar :-)
  • Måndag 11 Oktober 2010 - Cusco
    Månadsskiftet har passerat vilket innebar att säga farväl till föregående månads volontärer och välkomna den nya gruppen av volontärer. Ser verkligen inte fram emot mitt farväl om knappt två månader för det kommer bli tufft att säga hej då till barnen på skolan! Farväl i Pumamarca innebär diverse tal, sång från barnen och till slut en kram från precis alla barnen på skolan, från kindergarten upp till 6:e klass, den delen kommer bli jobbig i slutet av november! I samband med avslutningen nu senast invigdes även dom två senaste tillskotten till skolan, det nya köket och den nya matsalen, skönt att barnen inom kort slipper sitta utomhus och äta varje dag!

Efter en veckas ledighet, vilket inte är vanligt tydligen, (återkommer till det i senare inlägg) så var det i lördags dags att välkomna oktober månads volontärer. Återigen majoritet från Australien men även några amerikaner och en fransyska. Kändes välbehövligt med nya krafter i gänget, kommer bli en bra månad det här! :D
  • Lördag 2 Oktober 2010 - Peru
    Mitt försenade rapporterande av utflykter fortsätter :-) Den här gången från helgen den 18 och 19 september då vi besökte "the Sacred Valley" med stopp i Chinchero, Urubamba, Ollantaytambo och Pisac. En helg med fokus på Inka-ruiner, textilier, shopping och fantastiska vyer!

I Chincero (födelseplatsen för regnbågen enligt Inka) fick vi till att börja med en uppvisning av hur Inkafolket gör för att få till färgerna till sina fantastiska textilier, därefter besök i kyrkan i byn (fantastisk interiör som jag tyvärr inte fick fota :-() där det pågick ett bröllop som vi snyggt snikade oss in på en liten stund.

På väg till nästa stopp på resan stannade vi i Urubamba för att äta lunch på en haciende med en grym utsikt, allt ackompanjerat av panflöjtsmusik :-) Nästa stopp på resan var Ollantaytambo (säg det 10 gånger snabbt om ni vågar :-)). Enligt Lonely Planet det bästa överlevande exemplet av stadsplanering från Inka tiden, stan har tydligen varit bebodd sen 1300-talet. Det avslutade första dagen på turen och natten spenderades på hotell Royal Inka i Pisac, sååå skönt med en dusch med bra tryck i för en gångs skull :-)

Dagen efter var dedikerad till Pisac, till att börja med för att återigen vandra omkring bland Inkaruiner med, som vanligt, fantastiska vyer. Det utgjorde första halvan av dagen. Efter en välbehövd lunch så ändrades fokus nämligen till shopping. Marknaden i Pisac på söndagar är grym och priserna är minst sagt trevliga, kan dock bli desto dyrare att frakta hem allt på planet i december men det är ett senare problem :-)

Svårt att beskriva i ord hur allt var så jag hoppas bilderna kan förmedla det, en bild ska ju tydligen säga mer än 1000 ord :-)