Stöd Ukraina

Maremas blogg

Lördag 11 September 2010 - Cusco

Första veckan i Pumamarca

Första veckan som volontär här i Peru har varit något av en berg-och-dalbana för min del, tror ni kommer förstå varför om en liten stund :-)

Veckan började med att vi i måndags blev hämtade vid huset som vi bor i för att för första gången åka upp till den by och skola som vi troligtvis kommer jobba mest i den närmaste månaden, Pumamarca. Pumamarca ligger ytterligare ungefär 200-300 meter högre upp än Cusco (så på typ 3600 meters höjd) och för att ta sig dit så måste man åka en minst sagt skakig bilresa på 20-30 minuter.

Väl framme vid skolan så fick vi en introduktion av Jane om hur det kom sig att hon för ungefär 8 år sen bestämde sig för att lämna Australien för att bosätta sig i Peru och jobba med att hjälpa några av dom minst priviligerade i det här landet, nästan värt att göras en film om!

Det var frukostdags för barnen så alla gick runt där med varsin röd mugg och en fralla. När dom gick förbi oss sa dom alla i kör "Buenos dias amigos", man märker att dom är glada över att vi är här!

Hjälpte min rumskamrat Paul med en gympalektion som han höll i och försökte mig på att springa några meter också, blev kanske 100 meter totalt, inte lätt att låta bli när det finns en fotboll att jaga. Det skulle jag inte gjort! Blev mer eller mindre sängliggande det närmaste dygnet med en släng av höjdsjukan, inte roligt men nu vet man hur det känns också :D

Vårt huvudsakliga fokus den här första månaden kommer vara konstruktionsarbete. Det ska byggas hus till dom som blev av med eller fick skador på sina hem under skyfallen i början av året, tak till brödugnen, läggas plattor i ett nytt klassrum, byggas växthus m.m. Allt detta ska helst bli klart innan regnperioden börjar om ett par månader, arbetshandskar på med andra ord! Kul att arbeta med hela kroppen för omväxlings skull :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet