Stöd Ukraina

Richyys blogg

Måndag 10 Oktober 2016 - La Paz

Sista delen av gruppresan

Hej pa er dar hemma eller vart ni nu haller hus:)!
11 av 15 veckor ar historia. Gruppresan avslutades i La Paz i fredags. Var ett kanslofyllt avsked, denna grupp blev ganska tajt med manga goda vanner.

Av totalt 18 sa fortsatter typ 10 pa nasta del mot Argentina. Nu ar vi 5 kvar i La Paz, alla utom jag aker hem imorgon mandag.

Jag daremot har tva veckor till mitt forfogande for att utforska Boliva. Skall bli mycket spannade, Boliva ar ett av Sydamerikas fattigaste lander sa kontrasterna annu starkare har. Dock tycks det finnas en fargstark kultur och fantastisk natur. Det har kliat lite i benen pa mig det senaste att jag vill ut pa aventyr i naturen sa det skall jag forsoka rada bot pa har i Bolivia.

Idag har jag bokat en vandringsresa inne i Amazonas i MADIDI National park 4d 3n. Har kan man aven valja att tesa pa en
overlevnadskurs dar man samlar sin egna mat och bygger sitt egna talt i djungel, lat coolt, kanske provar det. Nar jag kommer tillbaka till La Paz 15/10 skall jag forska hoppa pa en 2 dagars MTB resa som jag tror kan bli riktigt ball. Hade forst tankt att borja med cyklingen men tydligen var guiden borta och tavlade i en annan stad...

Sen om jag har tid kommer jag att aka pa tur till "The salt flats". Skall vara enastaende natur med saltoknen och miljoer utom denna varld, men det later mest som att man aker runt och tittar pa landsskap sa jag skall se till att vara aktiv innan.

Vad har vi nu gjort sedan sist, ser att de forsta bilderna ar fran Rainbow mountain. En bra hojdtraning dar vi besteg denna utsiktspunkt pa 5100 moh. Var en kravande vandring pa ca 5-6 timmar upp och sedan tillbaka. Beloningen var dock vart de da berget ar valdigt speciellt och vacker med alla dessa olika lager av mineraler som bilder som en regnbagslik vag som stracker sig over bergskammen.

Lares Trek
Eftersom klassiska Inka Trail var fullbokat sa gjorde jag och 6 andra en annan resa mot Machu Pichu. Den var en dag kortare men den hogsta toppen som vi passerade var ca 300 m hogre, 5100 moh. Var en harlig vandring uppe blad bergbyar dar folk fortfarande lever och gar omkring med deras underbart fargglada klader. Dock blev min mage lite ledsen natten mot andra dagen, den stora dagen da vi skulle vandra i ca 10 timmar och besitga toppen. Jag var valdigt lag pa energi hela nastan hela vagen upp, fick kampa som ett djur. 15 min fran toppen slappte det efter att jag hade spytt och blivit av med skiten i magen som hade stort mig.
Darefter var jag mycket piggare och vandringen ner i en dalgangen mot varat nattlager pa ca 3000 moh var underbar.

Machu Pichu
Vi motte upp den andra delen av gruppen som hade gjort Inka Trail vid Machu Pichu, for mig kandes det innan inte super viktigt. Man hade ju sett bilder pa internet a sa dar, men nar man val var pa plats blev jag forst helt tagen av den skona naturen runt omkring den gamla Inka staden med lummiga spetsiga toppar. Staden i sig ar verkligen sjalv ett enastaende arbete.

Vi akte tillbaka till Cusco och darefter till Lake Titicaca, en enorm sjo pa 4000 moh. vi akte pa en battur dar vi overnattade pa en halvo hemma hos lokalinvanare 2 och 2. Forsta stoppet pa sjon var hos en mindre familj, det mest udda med denna familj ar att de som ca 100 andra bor pa konstgjorda oar av en typ av vass. De vaver ihop dem i ca 1m chockt lager och sedan bygger de hus pa dem. var ca 40:e behover de bygga en ny o. Hos lokalinvanarna (homestay) bodde vi under valdigt enkla forhallanden precis som de gor. Aurora var var "Peru mamma" som lagade mat och larde oss lite om hennes familjs liv.

Nu var det dags att lamna Peru och korsa gransen till Boliva. Gruppresan var slut dagen efter 7/10.

Ha de gott sa hors vi!
//Richard
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet