Stöd Ukraina

Richyys blogg

Lördag 24 September 2016 - Arequipa

Fran Ecuador in i Peru

Hej!
Nu var det ganska langesedan jag skrev, det har varit ganska full rulle kan man saga. En nackdel med att resa i grupp sa som jag gor ar ju att det ar ganska intensivt och man ar ganska kort pa varje stalle.

Efter Cuenca dar jag skrev senaste inlagget sa korsade vi kransen till Peru till Mancora och dagen efter Huanchaco, bada ar bad och surforter men i Huanchaco fanns aven tempel byggda av "pre Incas" ca 2000 ar gamla.

Darefter anlande vi i Lima och det var dags for en del i gruppen att avsluta sin resa medens ett nytt gang anlande for att resa till minst La Paz Bolivia. 7 skona manniskor fran min gamla grupp var kvar och 11 till anslot vara 10 tjejer... Tydligen ar det vanligt att det ar mest damer som bokar gruppresorna, kanske delvis for att de ar mer utsatta som soloresinarer. Medelaldern blev nagot hogre nu, alla ar valdigt trevliga och annu ingen drama som man kanske hade varit radd for.

Efter Lima reste vi till Paracas, utanfor Paracas finns "poor travelers Galapagos". Vi akte ut pa en dagstur kring on, dar man satt i en bat och tittade pa massa olika faglar, sjolejon, pingviner mm. En frack tur.

Fran Paracas till Nasca dar "the Nasca Lines" finns. Detta var en plats med stark historisk ton, i oknen utanfor Nasca finns det namligen stora figurer ritade i sanden, ca 2000 ar gamla, vissa 100m hoga med perfekta linjer och former. Till viss del ett mysterium fortfarande idag hur de lyckades rita dem.

Chivey
Vi akte till bergsbyn och passerade min hittils hogsta punkt pa 4900 moh. Pa vagen hit akte vi igenom skyddade omraden dar Lamas, Alapackas och Pequeñas lever. Naturen kring Chivey var mycket vacker, har akte vi bla. pa dags trip till Colca Vally som ar en aning djupare an Grand Canyon i USA. Magnifikt! Har sag vi aven Kondorer flygandes omkring, en fullvuxen fagel har ett vingspann pa over 3 m!

Nasta anhalt ar Cusco, denna stad ar utgangpunkten for att besoka Machu Pichu. Jag kommer gora en 3 dagar 2 natters vandring i nareten som heter Lares Trek och inte den superkanda Inca Trail men den skall tydligen vara valdigt bra den med:).

Vi hors!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet