Stöd Ukraina

Richyys blogg

Måndag 24 Oktober 2016 - Quito

Tillbaka i Quito efter spannade Bolivia

Hej! Du var man tillbaka i Quito dar Cornelia arbetar a sliter igen. Hon jobbar denna veckan ocksa och sedan flyger vi till Galapagos en vecka.

Planerna efter detta har forandrats ganska kraftigt, nar jag anlande till Bolivia for ett par veckorsedan namnde Corre att hon borde ta tillfallet i akt och stanna langre i Sydamerika for att faktiskt ha tid att resa runt lite ocksa och inte bara jobb. En mycket god idè sa hon kontaktade sin chef pa vinst och forlust och blev forbluffad av att hon ganska snabbt fick ett ja, visst stanna du en manad till. Josses tanke jag, va roligt de hade varit om jag ocksa kunde stanna och fa mojligheten att backpacka ordentligt med henne och inte bara ett par veckor. Till min forvaning och stora gladje fick aven jag ett ja sa vi blir tillbaka i Sverige forst 12 December, November ar ju sa himla i Sverige trakig enda :P.

Men Boliva var de ju ja, hade ju lite myror i brallan efter att ha varit pa denna gruppresan sa bokade upp mig kraftigt i Bolivia.

Forst Madid National Park 4d3n
sedan
Uyuni salt flats 3d2n
sedan
MTB-trip Choro 2d1n

Madid var riktigt bra,
vi akte bat 3 timmar upp langs med en flod, man kom in ordetligt i Amazonas (forhallandevis) till den Ecolounge som var var utgangspunkt. Jattevackert uppbyggt inne bland traden, kandes verkligen som att bo mitt i naturen. Forsta eftermiddagen angnade vi at att vandra runt i naromradet nagra timmar och leta efter djur, samtidigt berattad guiden for oss om olika medicinvaxter och annat anvandbart. Blev forfanad over hur jobbigt det var att bara ga runt, hog luftfuktighet och varmt!!

Andra dagen borjade vi med en trip till Papegojorna innan lunch, vi korsade floden till ett berg dar mass par av papegojor hade byggt sina bon (halor) i bergvaggen, blev en stadig vandring.

Efter lunch skulle vi traska till ett enklare camp dar vi skulle spendera natten. Tanken var att vi skulle vi en bild av hur det ar att leva i djungeln sa vi sattes i arbete att forska fixa var egna mat genom att fiska, forst forsoka hitta mask, de var inte de lattaste denna dag men vi lyckades tillslut. Darefter fick vi fiskeredskap a de var bara att borja fiska... Det var en fantastisk vacker kvall dar vi sag solen ga ner over floden och traden medans vi fiskade for fullt, men de gick inge vidare. Den andra gruppen lyckades faktiskt fa en fisk som vi delade pa. Men guiderna ville ju ha snalla turister sa de hade med sig extra mat utifall att vi skulle misslyckas.

Pa natt blev det en vandring i djungeln med ficklampa, stallet vaknar verkligen till och det ar mycket som later. Vi hittade inga storre djur denna natt utan den haftigaste var nog ett Tarantula bo dar hon hade ett gang ungar omkring sig.

Tredje dagen var det att traska tillbaka till campet och efter lunch lamnade de andra i min grupp. Jag stannade kvar eftersom jag hade bokat en dag extra med lite overlevnadsutbildning. Sagt och gjort, min guide bad mig att lamnar kvar allt. Det enda vi tog med oss var myggnat och var sin marchete, var lite orolig for att lamna kvar mitt vatten eftersom klimatet var sa himla fuktigt a varm men han sa, ingen fara, allt finns i djungeln! Efter ett tags vandring var det dags for vattenpaus, Jimmy hade spanat in en tjock “lian” som han hogg av 3 halv meter langa stumpar och gav en till mig, hall den uppochned och drick. Sagt a gjort, jag gjorde som han sa och ut forsade massa gott vatten ur grenen, skit coolt! Tydligen finns det flera olika sorter, man maste kolla att kottet har ratt farg, annars kan den vara giftig och man borjar spy istallet...

Vi fortsatter vandringen och ser farska spar av flera djur t.ex. jaguar och vildgris men inga i rorelse.
Efter nagra timmar ar vi framme vid en plats dar de har byggt upp ett tak sedan tidigare med hjalp av palmblad, det har dock vissnat nu sa Jimmy skickar ivag mig for att hamta en bunt palmblad av en viss sort, darefter visar han mig hur man flatar ihop dem.

Nar det har blivit morkt ar det dags att jaga middag, vi ger oss ut med var sin ficklampa till nagra mindre vattendrag, Jimmy hittar ett par fiskar som sover i det stilla vattnet, har slar dem i huvudet med macheten a vipps har vi mat. Pa vagen tillbaka springer vi aven pa en fagel som gommer sig bland bladen dar vi gar, den flyttar sig nagra meter nar vi kommer. Jimmy ar sedan snabb att smyga sig pa den och aven ge den ett valriktat slag, annu mer mat. Vi plockar fageln och virar in fisken i ett speciellt palmblad och grillar allt over elden, riktigt gott, inte behover man vara hungrig i djungeln!

Fjarde dagen vaknar man upp galert stel efter att ha sovit pa hard mark med bara 4 lager palmblad under sig. Vi traskar tillbaka, till frukost hugger vi ned en palm och ater “palmhjartat”. Senare springer vi pa massa apor som hoppar omkring uppe i traden. Forst Howler monkeys, sedan Capuchin monkeys och aven nagra Squirrel monkeys, vackra djur. Efter lunch blir det baten tillbaka till civilisationen, varit ren riktigt haftig upplevelse!

Uyuni salt flats
I kort, 3 dagar i Jeep dar det inte ar mycket vandring mest vyer och tagning av foton. Trodde det skulle vara lite trakigt men gruppen var trevlig och landskapet ar makalost och varierande.

MTB-trip Choro
Grym cykling i mycket vacker natur, utmanade downhill och schysst enduro. Vi cyklade fran 4000m ned till 1000. Pa vissa stalle var vi aven tvugna att bara cyklarna upp for trappor som Inkas byggt sa de var aven ganska fysiskt utmanade. Ingen annan hade tyvarr anmalt sig for denna tur se de var ganska dyrt, men jag kande att jag hade saknat att cykla sa mycket sa de fick vara vart de. Tack a lov var det Bolivia sa det var anda forhallandevis valdigt billigt med tanke pa att jag hade med 2 cyklande guider, en chaffor som korde till startpunkten och hamtade upp oss vid slutpunkten. Men inte bara det utan aven 2 stycken sherpas (packingsbarare) som hade gett sig ivag dagen innan oss for att hinna fram med talt och mat sa vi inte skulle behova ta det pa cyklarna. De lagade aven mat till oss. Sa 1 turist och 5 Bolivianer, lyxtursim :P

Just un haller vi pa och klurar pa var nasta destination efter Galapagos kommer att bli, Corre kommer att behova arbeta en vecka till for att fa klart sina ataganden har, darefter kommer vi nog att lamna lander for nya aventyr! :)

Vi hors!
Halsningar
Richard
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet