Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Tisdag 10 Januari 2012 - Siem Reap

Sista dagen i Kambodja

På barnens önskan startade dagen vid poolen. Klockan 13.00 kom vår tuk tuk förare (guide) Lim och hämtade oss för en sista utflykt. Vi åkte ut till den stora sjön Tonle Sap för att titta på The floating village. Det var dammig tur men fantastiskt att se landsorten längs de små vägarna också. Vi tog en båt ut till flytande byn. Det var rätt dyrt men värt pengarna. 45 dollar för 3 vuxna. Vi hade en egen båt till familjen och vår guide Lim följde med på turen så vi kunde bestämma vad vi ville se. Den flytande byn bestod av ca 300 hushåll, skolor, polisstation, tempel och stadshus. Allt detta stod upplåta ca 5-6 meter över marken nu när det var torrperiod. Det var maffigt att gå längs nugaten och tänka på att allt detta ligger under vatten 6 månader per år. Vilgot blev imponerad av de flytande svinstiorna. Sedan hade vi önskat att få besöka en skola så det fick vi göra inne i byn. Det gjorde ett stort intryck och är svårt att beskriva. Skillnaderna är enorma mot hemma så klart och att barnen måste ta båten till skolan större delen av året. På hemvägen stannade Lim för att visa oss risfälten och dess plantor.
Dagens 6 timmarna tur betalade vi Lim 15 dollar för. Eftersom det var sista dag så fick han en del dricks eftersom han guidat och tagit hand om oss i 3 dagar. Vill någon kontakta honom för att få hans service så kan ni maila: limyiv@yahoo.com. Vi rekommenderar honom varmt!!

/E & J
Dela med andra:    

Kommentarer
Kerstin säger:
Hej igen. Jag har mailat med Lim och berättat om en svensk familj som rekomenderade honom :) Han kommer att vara vår guid också ! Jag ska hälsa till honom.
//Kerstin
Postat 2012-10-24 22:25  Anmäl
Piraterna säger till Kerstin:
Hej! Vi rekommendera verkligen att ni kontktar Lim. Lova att ni hälsar från oss. Han har bra engelska och mycket vänlig. Ha en underbar resa!
Elaine Fribyter
Postat 2012-10-24 19:58  Anmäl
Kerstin säger:
Hej. Har läst om er fantastiska resa och det har varit jätte intressant. Jag Åker till Kambodja med mina barn i vinter och kommer att kolla om Lim kan vara vår guide också.

Mvh Kerstin
Postat 2012-10-21 12:59  Anmäl
Sofiaray säger:
Hej allihopa!! Vi har läst och följt med på ert äventyr i Vietnam och Kambodja. Allt verkar så spännande och exotiskt, speciellt för barnen, jätte-bra av er att planera resan så fint. Lily undrar när ni kommer hem igen? Kramar Tim, Sofia, Alice, Lily, Kalle och Eddie
Postat 2012-01-10 22:05  Anmäl
Sjrvarfarmor säger:
Jag läser och förundras över allt ni får se och vara med om.
Fantastiskt med guiden ni fått tag på också. Det ovärderligt att få så
personlig och skräddarsydd guidning - måste vara, särskilt i en så
främmande och annorlunda kultur.
Ha det nu bra vidare, både med resor och i Bangkok.
Längtar!
Kramar!!
Postat 2012-01-10 21:38  Anmäl
Gittap säger:
Oj, vad jag känner för att återgå (åtminstone tillfälligt :-)) till mitt gamla jobb när jag läser detta. Vilken artikel det kunde bli om den flytande byn! Och vilka bilder! Låter som ett jätteintressant ställe. Ha en fortsatt bra resa! Önskar Birgitta & Co
Postat 2012-01-10 20:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan