Stöd Ukraina

Greklands blogg

Sista dagarna på Skopelos

Vi har nu bara två dagar kvar innan vi ska lämna Skopelos. Vi är inne på vår tredje och sista vecka.
Vår vistelse här har bara varit positiv. Vi gillar ön med dess stränder och människorna som bebor den.

En sista vända bort till Agios Gioannis och den underbara stranden igen får det bli innan vi lämnar ön.

Vi tar en tur upp till Glossa och Loutraki igen. Vi har bestämt att stanna till nere i byn och äta lunch. Vi finner en restaurang som ligger alldeles invid vattnet, så nära att vågorna faktiskt sköljer in. Den heter restaurang Flisvos.

Jag hinner inte mer än sätta mig ner vid bordet då jag ser en katt komma strosande. Först då blir jag medveten om att jag knappt sett en tiggande katt på ön. Jag gillar inte katter och särskilt inte tiggande sådana som jamar och nästan hoppar upp i knäet på en.
Döm om min förvåning när jag ser att den här katten enbart lägger sig ner och somnar gott. Den tittar bara upp på mig när jag börjar låta med kameran så jag tar en bild.
Lite grann tycker jag nog kanske om katter nu…..

Vi strosar runt nere i Loutraki en god stund. Här en gränd ner mot vattnet.

På vägen tillbaka stannar vi för att tanka. Jag vill sträcka på benen och ser att precis vid macken finns ett mysigt fik med underbar utsikt.

Vid vår favoritstrand vid Panormos kommer den här söta fiskebåten förbi. Jag gillar den med sina skarpa färger. Konstigt att jag tittade upp och såg den….jag är nämligen mitt inne i den spännande upplösningen i Robert Ludlums bok Sigma-gruppen. Läsvärd bok.

När vi på vår sista kväll ska gå ner genom Skopelos stad för att äta middag ser vi detta i nästan varje gränd. Man ska laga hålorna i marken och har lyft fram plastsäckar med sten och murbruk. Arbetet utförs förstås på den svalare delen av dygnet.

Innan dess har vi från vår balkong upplevt ytterligare bilåkande försäljare med både krukor och möbler på taket. Det är ju värre än Hemglassbilen.
http://www.reseguiden.se/forum/filmer/kruk-och-stolmannen-2295
Dela med andra:    

Kommentarer
Travelfun säger:
Åh...önskar att jag var där nu...:-) här är vädret si så där...
Kul med bilder och beskrivning. Skulle verkligen vara skoj att åka dit! Stränderna verkar ju vara underbara...
Postat 2009-08-03 14:39  Anmäl
Marex23 säger:
Mycket vackra bilder till din målande beskrivning. Det känns nästan som man är med på plats!
Postat 2009-08-02 19:08  Anmäl
Mjorumm säger:
Trevlig text och så fina bilder,blir riktigt sjuk på att resa dit jag med
Postat 2009-08-01 16:26  Anmäl
Rommetorp säger:
Har nu läst om din fina semester och den härliga ö Skopelos. Jag har aldrig varit i Grekland då jag har svårt att ligga stilla på en strand, men efter din fina blogg har nu nästan omvandlad mig jag få tala med min hustru om detta
Postat 2009-08-01 15:25  Anmäl
Sirapp säger:
Jag blir bara mer och mer övertygad om för varje blogginlägg att jag måste åka till Skopelos. Just nu längtar mitt hjärta efter Kykladerna och sen vill mamma till Italien... Ja, ja, det är bara tre somrar kvar sen åker jag och min kompis till Grekland själva och stannar hela säsongen! Då ska vi nog både hinna med Kykladerna och Skopelos :)
Postat 2009-08-01 14:11  Anmäl
Ivan säger:
Fantastisk med en så fin ö så nära Alonissos!
Postat 2009-08-01 13:15  Anmäl
Legusta säger:
Vilka vackra bilder hoppas ta lika fina på den gamla bohemisk lilla grekiska orten "Andifli" numera Kaş i Turkiet.
Postat 2009-08-01 13:11  Anmäl
Leroslover säger:
Vilken härlig resa ni gjort! Skopelos är en ö som vi absolut måste besöka så snart vi kan. Det var ju det där med semesterdagarna och så mycket man vill göra...
Postat 2009-08-01 12:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Teib
Teib säger om Greklands bild "Mysigt fik med mycket utsikt":
Ett glass? 14 glass! :-D Og en Mythos!
19 juni 2010 15:07
Marinah84
Ser inte helt fel ut minsann! Fin bild.
11 januari 2010 23:17
Arven
Arven säger om Greklands bild "Katt som INTE tiggde mat":
DU som inte ens gillar katter.
4 november 2009 22:37