Stöd Ukraina

Greklands blogg

Grekerna använder hjälm på motorcykeln

Det är dags att lämna Skopelos mot Skiathos.

Vi har förbokat boende på Skiathos där vi bestämt att tillbringa de sista fem nätterna på vår resa.
Nu uppstår det lite problem.
Båten, Speed Cat, som vi tänkt ta ligger inne för service och avgår inte kl 12.00 som planerat.
Vi blir hänvisade till Hellenic Seaways och deras stora färja Skiathos Express.
Jag åker gärna med större färjor än instängd på de små snabba båtarna men upptäcker att avgångstiderna inte var så lysande.
Vi har att välja på att åka tidig morgon 6.30 eller sen kväll 20.00.
Vi väljer den tidiga morgonbåten.
Jag ringer till Leni på Blue Horizon på Skiathos och meddelar vår tidiga ankomst. Tyvärr kan hon inte ge oss rummet tidigare då det är bokat och inte heller kan hon skicka någon att hämta oss.

Vi får skjuts ner till hamnen av vår Gianni på Thea Home. Vi tackar för oss och lovar att komma tillbaka. Ett löfte som inte alls kommer att vara svårt att hålla.

På färjan ser vi Skopelos stad i sin morgonskrud. Jag minns min morgon då jag vaknat och sett soluppgången. Fram med kameran och fota den vackra vyn.
Trots den tidiga timmen är det varmt och vi njuter ute på däck. Måsarna följer färjan.
Skiathos stad är också vacker i sin morgonskrud.
Vi tar våra rullväskor och börjar traska längs gatan Papadiamantis som i vanliga fall rymmer ett myller av människor. Denna tidiga timme är det alldeles lugnt.
Vi vandrar förbi utomhusbiografen som bla visar filmen Mamma Mia, såklart.
Det dröjer inte länge förrän vi når Blue Horison där vi lämnar våra väskor.
Nu vill vi ha frukost! Vi sitter länge och äter och går sedan till uthyraren för att ordna med motorcykel.
Killen vi hyr av är en riktig pratkvarn. Jag frågar honom om den nya hjälmlagen dvs jag har märkt att fler greker numer använder hjälm än tidigare.
Jo, jag har rätt, säger han. Den nya hjälmlagen innebär böter på hela 360€ om polisen kommer på dig med att inte använda hjälmen. Vidare förklarar han att om man betalar inom 10 dagar så rabatteras böterna till enbart hälften att betala.
Hjälmlagen efterföljs av fler och fler berättar han eftersom det svider hårt i plånboken.
Inne i staden och på den sk Ring road ser polisen helt mellan fingrarna och bötlägger ingen.

Vi tar motorcykeln och åker till Xanemo. Stranden ligger alldeles vid flygplatsen och planen startar och landar alldeles ovanför oss. Häftigt!
Vi åker till Vronolimnos för att äta lunch. Stranden är knökfull med folk och solsängar står på rad och det är jättetrångt. Hög musik strömmar ut ur högtalare. Skiathos är en helt annan typ av ö än Skopelos. Lockar lite yngre folk med party i blicken.

Salladen Porto paradiso som vi äter är så dyr att vi väljer att dela på en portion.
Salladen är mycket god, inte tal om annat.
Den består av gravad lax och kapris förutom sallad, gurka och tomat. På toppen en jättegod senapsdressing.

Tillbaka till hotellet för att installera oss på rummet.
Vårt rum är ett eget på toppen av husen med utsikt åt alla håll. Högt upp med utsikt över hela Skiathos stad.
Jag får för mig att göra en Henna-kur. Värmer vatten och kletar in hela håret. På med en plasthätta och sen sitter jag så på altanen i två timmar med en bok och njuter. När det är dags att skölja ur det så finns inget varmvatten. Hasse för springa ner och fråga.
Jodå, vi ska vatten strax.
Inget varmvatten efter ytterligare en halvtimme.
Det kommer till slut och jag är glad att jag använder min Henna med naturliga örter och inga kemikalier som svider och är farligt. När det nu tog sådan tid.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Marinah84
Marinah84 säger om Greklands bild "Skopelos i morgonskrud":
Mysigt ljus!
11 januari 2010 23:16
Arven
Arven säger om Greklands bild "Fiskmås":
Fin bild. Bra fångat.
4 november 2009 22:38