Stöd Ukraina

Brigittas blogg

Lördag 7 Mars 2009 - Sharjah

Sharjah, Dubai och Chokladfestival i Linköping

Var med äldsta dottern en vecka i Sharjah. Vi behövde se solen och valde Sharjah istället för Salalah i Oman. Ville se något nytt och det fick vi. Om Oman är 25 år efter oss i utvecklingen, så är Sharjah 10 år före oss. Ja, egentligen mest Dubai, men Sharjah är på stark frammarsch. Vi reste med Fritidsresor och bodde på Lou Lou'a Beach, ett hotell med egen strand och uppvärmd pool. Underbart för oss som gillar att bada och det var underbara bad i havet med en vattentemperatur på 21 grader. Vi insåg snabbt, att några längre promenader var varken Sharjah eller Dubai gjorda för, utan då det var väldigt ont om trottoarer eller övergångsställen, så fick man ta hotellets gratisbuss till något köpcentrum och promenera där. Och det var inga problem, då alla köpcenter var stora med massor av affärer. Så köpcenterbehovet blev mättad efter denna vecka! Men det var häftigt med alla moderna skyskrapor, som var rätt vackra och som inte stod tätt intill varandra. Det fanns gott om luft mellan dem. Oftast var det garage från våning -5 till våning 4 och sedan lägenheter, för bilar fanns det gott om. Turen på 12 km till Dubai kunde ta allt från 15 minuter till nästan 3 timmar på dessa 8-filiga vägar! Så man fick verkligen planera utflykterna! Inte torsdag kväll, för då börjar deras helg! Nu har man sett världens högsta byggnad, Burj al Dubai, 780 m! Och den ska vara 800 m när den invigs den 1/9. Även Burj al Arab, världens enda 7-stjärniga hotell är en speciell byggnad. Moderna men vackra former. I Sharjah finns den "Blå Souken" en vacker gammal byggnad, så det var inte bara moderna byggnader. Och "palmöarna" vilka skapelser! Man måste se dessa på ort och ställe! Detta är en resa jag verkligen kan rekommendera.
Förra helgen åkte min arbetskamrat Kristina och jag på en bussresa med Sällskapsresor till Chokladfestivalen till Linköping. En trevlig resa med massor av choklad. Även lunchen var med choklad. Bönor i chili och choklad, dressing med vit choklad, köttgryta i mörk chokladsås, kycklingfile panerad i 90 %-ig choklad, lax med chokladtäcke. Det var ok rätter, men vi föredrar faktiskt chokladen till efterrätt. Efter lunchen var det bara att gå och testa choklad med ost, vin, tea, kaffe, korv m.m. och köpa choklad. Färska härliga chokladpraliner. Efter några timmar var man rätt trött på choklad just den dagen, men dagen efter smakade den köpta chokladen mums igen. Det var en trevlig utflykt, även om medelåldern var ca 75, men vi måste ju träna för vårt nästa liv som pensionärer, visserligen har vi några år kvar dit. Man får ju så roligt man gör sig och vi hade kul. Det var skönt att låta någon annan köra oss och vi satt och hade det trevligt på bussen och slapp bry oss om trafik eller väg.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Jag älskar choklad, men helst mörk. Men det vete gudarna om jag skulle vilja smaka alla de rätter du beskrev. Men det var säkert roligt. Dubai har jag inte varit i, så det var trevligt att läsa om det.

Gilla
Postat 2009-03-08 17:51  Anmäl
Sierra säger:
Kul att du besökt Förende Arabemiraten. Det är verkligen annorlunda mot andra delar av världen. Mycket sevärt.
Postat 2009-03-07 19:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet