Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Måndag 19 Januari 2004 - Airlie Beach

Segling i Whitsunday Islands

Heeelgrymt! Har nastan precis kommit tillbaka fran segligen, ar solbrand och trott men vi har haft riktigt kul. I lordags kom vi till piren vid fyra tiden, gick ombord pa Romance med elva andra, varav tva svenskar. Sa vi regerade baten totalt med oss fem och vara nyfunna vanner Olle, Patrik, Sara och Johanna.... 11 svenskar totalt!
Seglade ivag och la till vid en av Withsunday oarna, tyvarr borjade det regna sa forsta kvallen blev inte sa lyckad. Hyttarna var jattesma och jag, Petra o Louise skulle dela en pa drygt 5 kvm eller nat sant. Maten var dock grymt god som var egen kock Jimmy tillagade varje dag. Antligen lite hemmalagad mat!! :) Forsta kvallen blev det pastagratang och annat gott...
Den natten var inte att leka med i det rummet, jag sov i en sang och petra pa golvet - det var sa varmt att jag nastan fick panik, urrk. Men men, vid sju-atta tiden kom en i crewet, Neville, in och vackte oss sa sen kakade vi frukost pa dack. Sen seglade vi ivag till Whitehaven Beach, dar vi var pa snorkelturen i tisdags. Det var lika fint denna gangen, uppe i skogen sag vi en stor varan ocksa - grymt! Badade i tva timmar innan det var dags att ga tillbaka till baten. Ganska roligt, pga av stingersasongen maste man ha stingersuits eller wetsuits pa sig hela tiden. Fick ha det i tisdags ocksa men da anvande vi dom bara nar vi snorklade. Nu hade vi och alla andra dom nar vi badade ocksa, ser ganska roligt ut :)
Tillbaka pa baten fick vi snacks och grejer medan vi seglade vidare. La till vid ett annat fint stalle dar nagra som skulle ta dykarcert skulle gora sina forsta dyk och dom som redan hade skulle dyka. I biljettpriset ingick ett provdyk sa efter att ha atit lunch korde dom in snorklarna och oss som skulle provdyka till stranden medan dom andra dok. Det fanns inte maskar till alla sa vi fick vanta pa stranden i typ tva timmar innan dom kom in med gummibaten och vi kunde prova att dyka. Trodde forst inte jag skulle klara det for nar jag fatt pa mig all utrustning kande jag att jag knappt kunde andas och att jag skulle fa panik dar nere pa botten sen. Men jag tog mig i kragen och fixade det, men nar vi skulle ivag da hade jag for lite tyngder pa mig sa jag kom inte ner. Lite komiskt, gjorde att jag blev mer nervos men jag vantade en kvart och sen nasta gang klarade jag det. Forst fick vi gora lite ovningar som att ta in vatten i masken och blasa ut det med nasan, ta bort luften och satta tillbaka den under vatten och sen lite tecken och grejer. Neville var instruktor och han hjalpte mig ganska bra med andningen och allt som gjorde en nervos. Sen dok vi ivag, jag och Stephanie, en tjej fran Schweiz. Det var tydligen bland dom varsta dyken Nev gjort men jag tyckte det var underbart att komma ner. Sag inte direkt nagra stora fiskar, men en massa fina koraller och det var tufft hela grejen att fa dyka. Var nere pa 7,4 meters djup - ganska tufft :) Ska definitivt ta dykarcert, tyvarr ar det lite voer min budget har men nagon gang i narmaste framtiden sa ska jag ner igen!!
Tillbaka pa baten fick vi vanta ett tag tills alla som dykt hade dykt. Sen seglade vi vidare till en mysig liten strand dar vi la till for natten. Helt stjarnklar natt, tror aldrig jag har sett en sa fin stjarnhimmel innan!! Det var lika stjarnklart dan innan men pga av regnet kunde man inte riktigt sitta ner och verkligen titta ut!
Fick grymt god middag igen, kott och potatis och broccoligratang och lite annat, marks nu hur mycket man verkligen saknar hemmalagad mat och sallad!! Aaah! :)
Sen skulle var kara Kiwi crew member Neville visa hur Nya Zeelandska drinking games gar till. Tror vi satt 15 pers uppe pa taket pa baten och spelade, grymt kul! Jimbo the chief var ocksa med, tillsammans med alla (naja, nastan) svenskar. Spelade forst 6 cups, maste komma ihag den sa vi kan spela darhemma, sen ett annat spel som vi brukar kora numera. Det ar cencur pa det mesta dar (forutm kanske the green little fella') men vi hade riktigt kul! haha :) Vid elva-tolv tiden kom skippern och sa att vi maste vara tysta och slacka lampan, sa vi fick avsluta. Sen stod jag och snackade skit med Nev och Tony, en av svenska killarna, innan jag och Louise och Sara la oss i dom stora naten som fanns langst fram pa baten. Helt underbart att bara ligga dar och titta pa stjarnorna. Skulle egentligen sova uppe pa taket men da kom en av dom andra i crewet med sin stora madrass och kudde sa jag snodde lite av det och fick sova riktigt gott heeela natten. Nice :) Vaknade imorse av att Neville stod och gjorde tecknet for okej nar man dyker typ tva centimeter fran mitt ansikte, haha. Gick upp och sen efter frukost skulle vi i och snorkla. Fanns stora fiskar precis vid baten som simmade jattenara och stotte till en flera ganger. Dom pa baten kastade ut lite mat och en fiskjavel trodde det var min hand sa han bet mig, fast det gjorde inte ont ;) Sen kom det delfiner, dom var inte langre bort an 20-30 meter sa man kan val saga att jag har simmat med delfiner nu ocksa! haha!
Efter timmars snorklande och sista dyk for dom andra borjade vi seglingen tillbaka till Airlie. Skippern sa att det skulle blasa lite sa vi maste lagga ner losa grejer och sa. Det var inte sa farligt till en borjan med efter nagon halvtimme sadar var det fetestora vagor som slog upp en massa vatten over baten. Billig karusell! Var riktigt kul fast lite jobbigt for man kunde knappt ga nagonstans pa baten. Jag satt uppe pa dack sa jag madde inte illa annat an efter lunchen som bestod av tva pizza slice. Kandes lite i magen, men jag klarade mig vilket vissa andra inte gjorde, haha! Dom fick lite problem med baten ett par ggr, lite laskigt men man orkar inte bry sig om sant langre - allting fixar sig alltid! Kom fram lite forsenade, men det var det vart for den stormen var bara rolig :) Blev rejalt solbrand pa armarna och underlappen, men det ar smallar man far ta! Nar vi skulle lagga till slutade nagot pa baten fungera igen sa man kunde inte styra. Det kom typ fyra fem stora gummibatar som knuffade in var stora bat i en lucka i hamnen. Trodde inte det var sa farligt men skippern och dom andra gjorde tydligen ett jattejobb - hihi.
Smog in pa vart gamla rum pa Magnums dar vara danska vanner forfarande bor kvar. Duschade och haller pa att tvatta nu. Inatt aker vi vidare till Hervey Bay dar vi ska aka ut till Frasier Island pa onsdag. Innan dess ar det fest har pa Magnums med alla som vart med pa baten!! Ska bli kul, dom i crewet ar lite roliga, sen annars ska vi festa och saga hejda till annat folk vi lart kanna har i Airlie. Kanns inte lika trakigt att aka harifran som det gjorde med Cairns, men eftersom vi vart har sa lange lamnar man en del bakom sig.
Efter denna seglingen kan jag ju namna igen att jag inte direkt langtar hem till kylan. Fast jag saknar er i alla fall, lite grann :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping
16 år sedan
Los Angeles
16 år sedan