Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Måndag 7 Juli 2008 - Stockholm
Resealbum: Båtluff 2008

Sammanfattning av Folegandros :-)

Folegandros är numera vår favoritö nummer 1. Vi trivdes redan från början! Vi skaffade oss boende i Chora och gjorde dagsturer därifrån. Vi stannade på ön i 2 nätter, och det kändes lagom för den här gången. Om vi kommer tillbaka behövar vi inte ens fundera på. Fast det kanske dröjer ett par år.

Efter en natt i Pireus tog vi en morgonbåt med avgång 07.15. Resan till Folegandros tog ganska exakt 3 timmar med Flying Cat 3. Tråkigt bara att man måste sitta inne... :-(

Hur som helst; resan gick bra, inte allt för guppigt, och vi satte oss för att vänta på bussen. Efter en halvtimme (bussen kom efter en kvart) var vi framme i Chora. Jag sattes på busstorget, på en trappa i skuggan och tvingades vakta packningen medan mamma och pappa letade rum. Måste erkänna att det var ganska skönt, ända tills pappa kom och ville byta av mig... hm... jag - leta rum?! Jag hade ju mamma i alla fall, även om hon aldrig varit i Grekland. Jag fick förklara att Domatia betyder rum på grekiska. Det hade pappa glömt att berätta, eller så visste han inte det ;-) Nu gick det bättre. Mamma fixade ett rum på hotel Meltemi, med hjälp av lite grekiska som hon lärt sig av mig (och som jag lärt mig av en kompis och hennes pappa när vi satt i bilen på väg till Vemdalen för 4 gången :-) Jag kännde mig stolt :-)

Så det tog alltså tot. 1 ½ timme att hitta rum. Men vilket rum sen. Mamma fick verkligen in en fullträff! Vi hade "begränsad" havsutsikt och fin solnedgång från balkongen. Dessutom slapp jag sova i extrasäng! :-)

Klockan 12 och vi gick och satte oss för att äta lunch på en av tavernorna. Mums. Grekisk sallad är bara för gott. Miljön och "utsikten" var det heller inget fel på.

Lite senare tog vi bussen till Angali och badade en stund där. (Bild finns i tidigare blogg)

På kvällen gick vi ut och åt yttligare en middag, men innan dess knattade jag och pappa upp till Panagiakyrkan för att beundra solnedgången, och för att pappa var tvungen att filma. Jag fota. (vi har en timmes film med oss hem, på 10 dagar.. hm...) Solnedgången var väldigt vacker i alla fall :-)

Dag två tog vi bussen till Angali igen, och åkte vidare med badbåt till Agios Nikolaus. En jätte fin strand där vi hade tänkt äta lunch, men alla tavernor var stängda så vi fick ta en tidigare badbåt än planerat tillbaka till Angali för att äta lunch där.

Badbåt på väg till Agios Nikolaus.

Vi hade härliga dagar på underbara Folegandros. Den finaste kyrkan hittade vi i utkanten av Kastro. Det var fantastisk utsikt från kanten vid kyrkan ut över havet.

En av kvällarna var det bröllop på ett av torgen. Det dukades fint, och alla som ville kunde följa skådespelet. Brudparet kom senare på kvällen.

Nu visar jag en bild som för mig visar Chora i ett nötskal. Här är sååå mysigt på kvällen.

Sista dagen packade vi ryggsäckarna och for ner till hamnen. I brist på annat att göra satte vi oss på ett Kafé och åt. Fast klockan var 10 på förmiddagen. Jag åt Grekisk Sallad, pappa en andra frukost, och mamma drack kaffe. Efter det gick vi (med ryggsäckarna) till Vardia. Har skulle det badas!

Detta är min favoritstrand i Grekland! Jag HATAR att ligga och sola. Jag klarar inte av att ligga still i värmen. Däremot rör jag gärna på mig! Jag tycker det är skönt att promenera i värmen, men ligga still?! Usch! Jag tycker det är hur tråkigt som helst, istället brukar jag ligga i vattnet 30 minuter, sola 5 minuter, i vattnet igen osv. Men här behövde jag inte göra det :-) Det fläktade skönt, fast det gick lite vågor också, så jag var ju i vattnet i alla fall. Men det var ändå inte speciellt jobbigt att ligga still för en gångs skull. Skönt!

Efter 3 timmar på denna underbara strand gick vi tillbaka till hamnen igen. Båten avgick 30 minuter försenad, klockan 16.00! På väg mot Milos........
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Chaio
Chaio säger om Sirapps bild "Solnedgång, Folegandros":
Även jag gillar solnedgångar, så det får bli en favo för mig oxå...
31 juli 2009 02:39
Gbenskar
Gbenskar säger om Sirapps bild "Vardia":
Så kul du ser ut att ha.
28 april 2009 19:25
Ingridhell
Ingridhell säger om Sirapps bild "Taverna på ett av torgen":
Så mysigt det ser ut att sitta i skuggan under trädet.
19 november 2008 11:45