Stöd Ukraina

Micas blogg

Fredag 30 Juni 2006 - Slovenien

Sagolika Bled

På torsdagskvällen kom vi till Bled i norra Slovenien. På vägen hade vi tagit ett stopp vid Postojnagrottorna som var en rolig upplevelse för stora och små. Först fick vi åka tåg ett par kilometer in i grottorna och sen vandrade vi runt bland stalaktiter och stalagmiter. Tänk att det tar upp till hundra år för dem att växa en millimeter!
Det var skönt att komma ut i värmen igen efter +8 grader inne i grottan, men strax hamnade vi i ett riktigt åskoväder med de största hagelkorn jag sett - som golfbollar! Vi fick ta skydd under en motorvägsbro för att rädda billacken.
Att komma till Bled var som att köra in i en gammal riddarsaga. Den vackra sjön omringad av gröna berg med snötäckta alper i bakgrunden, klippan med en tusenårig borg och så kyrkan ute på en ö i sjön...Jag åt en fantastisk sparris-pasta på kvällen med utsikt över sjön, men varning för glassen som smakade riktigt läskigt!
Morgonen därpå inleddes med en promenad/jogg runt sjön, det var väl en 6-7 km. Barnen fick äntligen användning för sina sparkcyklar!
Sen skulle jag handla matsäck och beställde 50 gram skinka. Det höll på att bli ett halvkilo, trots att jag fått tolkhjälp av en vänlig sloven-australiensare. Man säljer nämligen sånt i decigram i Slovenien..Ett annat decimalproblem hade dessutom länsat mitt konto eftersom jag läst mig till en felaktig kurs och fick 10 ggr så mycket pengar ur bankomaten som tänkt!
Vi har också varit uppe i borgen och beundrat de fantastiska vyerna från andra hållet. Nu styr vi mot Österrike!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Alperna med tre generationer
16 år sedan
Sommarminnen
16 år sedan
Kontrasternas land
16 år sedan
Planering inför sommaren
16 år sedan
Fantastiska Sverige
17 år sedan