Stöd Ukraina

Micas blogg

Måndag 3 September 2007 - Sölden

Alperna med tre generationer

Farmor har länge drömt om att få se Alperna och farfar vill helst inte åka någonstans alls. Å andra sidan vill farmor inte åka utan farfar. Vad gör man då?
Jo, man lockar med barnbarnen och plockar med mormor och morfar. Sen gäller det för mig och maken att planera ihop allas viljor på bästa sätt.

Vi bestämde oss för följande:
- Två bilar där maken och jag kör var sin. Då har vi friheten men de äldre slipper köra.
- Förbokade boenden den första tiden för att slippa krångla när vi är så många.
- Ett antal säkra kort, dvs ställen där vi själva varit tidigare och vet är bra.

Vi startade med en bilresa ner till Trelleborg och sedan nattfärjan till Travemünde. Då kunde vi äta frukost på båten och sedan ge oss iväg pigga och utvilade längs Autobahn.

Första övernattningen hade vi bokat i Rothenburg ob der Tauber, där det var medeltidsfestival. Musik och teateruppträden pågick lite överallt i den ringomgärdade staden. Vi fick våra första öl på en gatuservering och på kvällen var det dags för resans första (men inte sista) wienerschnitzel.

På söndagen gjorde vi lunchstopp i Füssen och tillbringade sedan några timmar vid Neuschwanstein. Vi med pigga ben promenerade upp till slottet och de andra åkte bussen. Sedan fortsatte vi in i Österrike och kom framåt kvällen fram till Sölden i Österrike, mitt i alpvärlden.

På måndagen vaknade vi till strålande sol och tog kabinliften upp till Gaislachkogl på drygt 3000 meters höjd. Här var det bistert, runt nollan, men fantastiskt vackert!

Efter att ha beundrat utsikten en stund åkte vi tillbaka till Mittelstation och började vandra därifrån. Mormor med astma och dåliga ben valde att sätta sig med en bok efter en stund. Farmor och morfar fortsatte en stund till innan de vände tillbaka till liften, medan vi andra gick hela vägen tillbaka ner till byn. Det var en rejäl promenad som kändes i benen! Som tur var fanns det en och annan alm...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Alperna med tre generationer
16 år sedan
Sommarminnen
16 år sedan
Kontrasternas land
16 år sedan
Planering inför sommaren
16 år sedan
Fantastiska Sverige
17 år sedan