Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Måndag 11 Juni 2007 - Western Australia

Roadtrip i outbacken - del 1 - Darwin till Halls Creek

Det tog några dagar att proviantera inför roadtripen och skaffa diverse nödvändigheter som vattendunk, bensintank, gasolkök och liggunderlag. Men till slut var vi äntligen på väg!

Redan när vi kom en liten bit från Darwin kändes vinden svalare.. nästan kylig.. inte mig emot dock. Första dagen körde vi mest.. stannade över natten i Top Springs, en liten håla.. om ens det.. var bara ett roadhouse där. Eftersom vi kom fram när det var mörkt skippade vi att sätta upp tältet och tog istället ett dubbelrum. Åt i puben - fish & chips - och sedan upptäckte jag att toaletten hade 4 invånare.. en stor och 3 små grodor.. for er som inte har använt toaletter där det bor grodor (har inte alla det? ;-) ) så ramlar de ner när man spolar... Jättemysigt... T sa dock att han aldrig varit med om att de hoppat upp på en när man sitter pa toan...

Pa lördagen fortsatte vi på dammiga grusvägar.. Såg en fin gorge vid namn Saw Toot Gorge där det var helt folktomt och en mysig liten sjö.. Såg inga krokodilskyltar så man hade nog kunnat bada men onödigt att ta risker. Vägen därifrån till övernattningen Halls Creek var dock gropig värre.. Fast det var inget emot vägen till Purnululu National Park dagen efter.. Ojojoj... 52km av upp och ned, kringelikrokar, igenom vattendrag (bilen klarar visst ngn meter vatten.. har en 'snorkel' till motorn) och så som sagt extremt gropigt.. sa två hoppiga timmar.. innan vi kom fram till själva nationalparken och Bungles Bungles. Helt otroligt nog lyckades jag ändå SOMNA på vägen.. Måste ha varit väldigt trött.. Här såg vi Piccanninny Creek med Cathedral Gorge och sedan Echidna Chasm.. som var en smal passage rätt in i berget.. Trots att vi skyndade på hela dagen hann vi inte ut från gropvägen till det blev mörkt.. redan runt 17 började det mörkna och vid 18 var det becksvart... ännu guppigare i mörkret kan jag lova..

Lite synd att dagen tog så fort slut.. dagen efter gick vi därför upp tidigt och var på väg till Wolfe Creek Meteorite crater redan kl 6.30. Stannade på vägen och åt frukost.,.. dvs en burk med vita bönor i tomatsås. Kratern har bildats av en meteorit ca 300.000 år sedan.. är ca 60 meter djup och i kratern växer massa träd och blommor.. speciellt!
http://www.outback-australia-travel-secrets.com/wolfe_creek.html

Morgonen efter lämnade vi Halls Creek och körde vidare mot Fitzroy Crossing.

Forts del 2. http://www.reseguiden.se/minsida/ziesta/blogg/7382
Dela med andra:    

Kommentarer
Maowlin säger:
Hej! En bra stund efter din resa trillar jag in hit och hittar din otroliga reseberättelse. Jag och pojkvännen åker till Australien i augusti för att stanna i 10 månader med inte för mycket planer än. Känns som att man inte får missa några av dina ställen! Fast, wolfcreek hoppar jag gärna över eftersom jag sett skräckfilmen och är löjligt rädd för såna (; Tack för att du delar med dig av bilder och text!
Postat 2009-02-25 17:30  Anmäl
Ziesta säger:
Tack! Kul att du gillade reseberättelsen! :-) Kan verkligen rekommendera Australiens ödemark om du inte har varit där ännu. :-)
Postat 2008-01-31 21:38  Anmäl
Madi säger:
Det här kallar du en liten resumé? Jag njöt i fulla drag när jag läste den och fick resfeber (igen) Fina bilder också.
Postat 2008-01-31 14:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ellismellis
Ellismellis säger om Ziestas bild "Liten oas vid Bungle Bungle":
Vilka härliga färger!
20 januari 2008 19:33