Stöd Ukraina

Escs blogg

Torsdag 14 Mars 2013 - Tulum

Resan hit Stockholm-Cancun-Tulum

Hej min familj och mina vänner!

Jag tänkte skriva lite här för att hålla er uppdaterade med vad vi har för oss. Jag skriver på iPaden, vilket inte är min bästa vän, så ni som läser får ha överseende med stavningen :)

Kl 04.30 svensk tid lämnade vi Ns hem på Kungsholmen, där vi snällt fick sova trots att han själv precis landat efter sin egna resa till Thailand. Efter en liten felkörning mot Täby hamnade vi slutligen i Arlandastad och fick lämnat bilen på långtidsparkeringen. Det blev lite stressigt så S glömde sina solglasögon i bilen. Han får införskaffa nya här istället.

Flygresan hit gick över förväntan. Trots ledsna barn, arga föräldrar osv gick de ca 12 timmarna ombord överraskande fort med hjälp av film på både iPad och flygets egna undehållningssystem. Kan känna att det inte var värt pengarna för det systemet då både bild och ljud var undermåligt, men det fick duga som tidsfördriv. Efter att ha tråcklat oss igenom passkontrollen blev S (såklart!) stoppad i tullen. Lustigt system, alla väskor scannas men sen måste alla trycka på en knapp. Om en lampa lyser grönt får man gå, lyser den rött gör de en extra kontroll av ditt bagage (Själv missade jag att trycka helt.. Förstod inte systemet.).
Jag blev utkörd genom skjutdörrarna av tullmannen, och fick lite smått orolig vänta tills S kom.
Det var så klart inget problem, bara rutinkontroll.

Efter ett snabbt ombyte på flygplatsens toalett till lättare kläder köpte vi bussbiljetter av bussbolaget ADO på en direktbuss ner till Tulum, med bara ett stopp i PcD på vägen. Även denna förflyttning gick smidigt. Resan gick genom inlandet, så vi fick inte sett så mycket på vägen mer än palmer, flertalet poliskontroller och ENORMA portaler vid infarterna till vad jag antar är riktiga lyxhotell då vi såg hummerlimousiners passera genom dem. Jag ska försöka komma ihåg att fotografera dem om vi tar samma väg till Cancun på tillbakavägen.

När vi väl kom fram till Tulum ort hoppade vi in i en taxi för att ta oss ut till hotellet Posada Punta Piedra. Det var en upplevelse och jag är glad att vi valde bort att köra här! Inga synbara filer, men bilarna sick-sackade sig fram mellan andra fordon, cyklister och fotgängare.

Mottagandet av hotellpersonalen var mycket trevligt. Hotellet ser litet och mysigt ut, sen är väl rummen lite väl spartanska men de är rena och fräscha! Vi lämnade in väskorna på rummet, sen satte vi oss på hotellets egna uteservering då vi var för trötta för att gå någon annanstans. Restaurangen tycks ligga jättefint precis över stranden, men det var lite svårt att avgöra då det var mörkt ute och då menar jag verkligen kolsvart!

Just nu är klockan 05.30 här och jag har varit vaken sen kl 01. Tur att vi bara planerar en dag på stranden imorgon, samt lite strosande runt om hotellet. Jag längtar tills det ljusnar så jag kan gå och lägga mig i en solstol (skriver "jag" då S antagligen inte längtar efter detta).

Hoppas ni har det fint därhemma!

/E
Dela med andra:    

Kommentarer
Esc säger till Hoffren:
Som jag skrev så är själva rummen rätt spartanska, men det är så värt det med den underbara stranden rätt utanför.
Bilder kan nog komma med dagens inlägg om jag lyckas! :) Imorgon planerar vi besök till Tulumruinerna och i övermorgon en utflykt till Coba och eventuellt dopp i någon Cenote. Sen kommer vi hitta på mer skoj än så, men det är den närmsta tidens planer!
Postat 2013-03-15 21:43  Anmäl
Hoffren säger:
Posada Punta Piedra såg ut att vara riiktigtt nice hotell! :D
Inte oväntat sanjin blev stoppad, han ser ju ut som en typisk smugglare! ;)

Njut och kräng upp en massa bilder! Blir det bara sol och bad eller har ni lite utflyker inplanerade?

//Peter
Postat 2013-03-15 16:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet