Stöd Ukraina

Escs blogg

Tisdag 19 Mars 2013 - Valladolid

Dag 6 Chichen Itza och cenote Zaci

Vi vaknade tidigt ännu en dag så strax efter sju gick vi ner till restaurangen. Jag åt fruktkompott medan S tog Mexican style eggs. Till det serverades kaffe och färskpressad juice. Så fridfull miljö att äta i, med blå himmel och porlande fontän.

Kvart över åtta åkte vi ADO till Chichen Itza och var framme vid nio. Vid den tiden var det relativt tomt på folk. S fick snabbt tag på en privat guide, Guillermo tror jag att han heter. Han visade oss runt de närmaste två timmarna och berättade ingående om de olika byggnaderna och pekade ut olika detaljer som var ristade i dem. Han försökte även visa oss ett par olika fåglar, som tycktes ligga honom varmt om hjärtat. Det blev en dyr dag, men det kändes lätt värt det med tanke på allt som vi annars inte hade lagt märke till på egen hand. Efter att vår guide visat oss runt beslöt vi oss för att stanna kvar en stund och strosa runt på egen hand och ta lite fler bilder. Jag förstår varför Chichen Itza klassas som ett utav världens sju underverk! Det är helt klart ett måste om man besöker Mexico. Ännu en gång märkte vi att det lönade sig att vara på plats tidigt, då entrén var fylld med folk när vi lämnade stället. Inte heller försäljarna var påträngande så tidigt på dagen, då de var i full färd med att plocka fram sina varor, vilka de måste plocka ner och ta med sig hem varje dag då det egentligen är förbjudet för dem att vara där.

Bilden ovan är huvudbyggnaden, El Castillo. Det är på den byggnaden som den befjädrade ormguden Kukulkan visar sig två ggr om året, 21 december samt 21 mars, vid solnedgången. Vi hade tänkt lägga in vårt besök till 21 mars, men ändrade oss då vi såg filmer på Youtube om hur mycket folk det skulle vara där då.

Bilden nedan visar Temple of the Skulls, där förlorarna av bollspelet (tog inga bilder på bollplanen med mobilen) fick sina avhuggna huvuden uppsatta på pålar. Det sägs att bollspelet spelades för att blidka gudarna och få en bördig jord att odla grödor på. Vår guide visade oss även en cenote där dykare har funnit 200 skelett av män, kvinnor och barn. Männen offrades för att ge starka krigare, kvinnorna för bördigheten t.ex. vid långvarig torka och barn för att ge friska barn.

När vi stod och väntade på bussen tillbaka kom vår guide ut, han skulle åka och äta sin middag. Så vi fick pratat lite extra med honom, vilket var trevligt. Det visade sig att han bor med sin fru i Merida, men samtidigt pratade han om att han hade med sig tre olika middagar i en liten by i närheten av området, som hans fru lagat vilken han berömde som en duktig kock. Då han jobbar sex dagar i veckan tolkade jag det som att han är borta från sin familj under den tiden. Trist, men det är så många lever tycks det.

Väl tillbaka i Valladolid gick vi och åt på restaurang Zaci, helt ok mat om än lite smaklös. När vi skulle betala kom servitören med två shots "on the house". Den ena var tequila, helt ok, medan den andra var någon slags sprit gjord på nektar, mycket god! Då vi ätit på restaurangen fick vi gratis inträde till cenoten Zaci, en cenote mitt inne i staden. Fantastiskt fin! Jag tog mig ett dopp bland alla fiskar, riktigt uppfriskande. Känns sjukt att de byggt runt den, med rasrisk osv. "Zaci" betyder vit örn och var stadens ursprungliga namn, innan spanjorerna kom dit och döpte om den, vilket vår guide från förmiddagen berättade för oss när vi sa att vi skulle dit.


Dela med andra:    

Kommentarer
Einne säger:
Hej!
Vad härligt det såg ut
Var det enkelt att åka ADO till Chichen Itza? Vartifrån åkte ni? Hur lång tid tog det?
Postat 2015-05-21 21:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet