Stöd Ukraina

Escs blogg

Fredag 22 Mars 2013 - Playa del Carmen

Playa del Carmen - Xcaret

Igår tog vi det bara lugnt och låg på stranden hela dagen, badade i det varma vattnet, drack drinkar och hade det allmänt slappt. Vårt hotell Posada Mariposa har ett samarbete med Mamitas Beach Club så vi får rabatt på solstolar och parasoll, så vi valde även att äta frukost där. Alla hotell vi har varit på har delat ut handdukar, så min lilla backup-handduk var helt onödig, förutom vid mitt dopp i cenote Zaci i Valladolid. På kvällen åt vi middag på 100% natural, riktigt god mat som kändes väldigt nyttig.

Det känns som att det svämmar över av skandinaver i PcD, överallt hör vi svenska, norska och danska. Vi får tänka oss för vad vi säger. :) Vårt hotell på femte avenyn ligger mitt i smeten, så det är bara att svänga höger utanför entrén och strosa så långt man orkar så kan man hitta i stort sett allt, i alla fall allt som en turist kan tänkas behöva. Som sagt, stor skillnad mot vårt första stopp i Tulum, med vår i stort sett egna strand och max fem souvernirbutiker.

Idag åkte vi till Xcaret, en eko tema-park. Vi började med att besöka fjärilspaviljongen, vilket är världens största fjärilsanläggning. Hela luften vibrerade av fjärilar i all världens färger, så fina. Resten av dagen bestod av att vi gick och gick och gick.. Och sen gick vi lite till! Under denna dagslånga promenad hann vi med att se jaguarer, pumor, sjökor, delfiner, apor, tapirer, flamingos, sköldpaddor, hajar osv osv. Det var med andra ord många intryck på en väldigt kort tid. Vi lånade snorkelutrustning och simmade en av de tre rutterna som fanns på området. Tyvärr hamnade vi i närheten av ett par som mest ägnade sig åt att plumsa omkring och på så sätt jaga iväg all fisk. Men ett par stycken fick vi sett ändå. S fick till och med en fiskkompis på strax över decimetern. Jättegullig! Fisken simmade först runt mig, men när jag viftade bort den sökte den sig till S istället. När jag vände mig om såg jag hur den simmade med S under hans mage, vilket S inte ens var medveten om! :)

Efter all denna aktivitet belönade vi oss med en Pai ai med rom, så god! Jag har försökt googla receptet, men inte lyckats.. Det var i alla fall något med jordgubbar och ananas ihopmixat till en iskall slush. Blir till att prova sig fram i sommar. ;) Hela dagen avslutades med showen Xcaret Mexico Espectacular med över 300 st artister. Showen var riktigt medryckande och rekommenderas starkt! Imorgon blir det till att förflytta sig igen, till det sista hotellet innan hemresan på Isla Mujeres.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet