Stöd Ukraina

Escs blogg

Måndag 18 Mars 2013 - Valladolid

Tulum - Valladolid

Vi började dagen med häng på hotellets strand ett par timmar innan vi gick för att äta vår sista frukost på Mateos; fruktkompott och varsin smoothie på färska frukter. Så goda! Efter det packade vi det sista och checkade ut, avvinkade av både vår hjälpsamma receptionist och städerskan. Vi gjorde ett nytt försök att besöka El Camello och denna gång fick vi bord. Tyvärr, kan tilläggas så är i efterhand. Vi beställde varsin ceviche, jag endast med fisk och S en mixad med fisk, räkor och bläckfisk. Det positiva var att det var väldigt billigt, det negativa att vi inte kunde äta det. Jag har varit så nöjd med att kräsna jag smakat så mycket nytt och ätit det mesta, men idag tog det stopp. Inte ens S som brukar äta det mesta kunde äta upp sin portion. Smaken är väl olika, detta var helt enkelt inte vår kopp te.

Vi förflyttade oss till ett café mittemot busstationen där vi köpte varsin glass istället, mycket bättre! Bussen vi åkte i till Valladolid var i mycket bättre skick än de svenska. Stolarna var mjuka som fåtöljer och på tv:n visades Transformers 3, dock dubbad! Väl framme på busstationen i Valladolid passade vi på att köpa biljetter till morgondagens tur till Chichen Itza. Efter 500 meter rak gångväg var vi framme vid hotellet El Meson Del Marques. Eller rättare sagt vid restaurangens ingång. Mot parken, som vi kom från, ligger en jättefin restaurang med bord spridda runt en fontän under bar himmel. Väl genom restaurangen kommer man till en andra innergård, själva hotellet som ligger runt en pool.

Efter att vi checkat in (vi fick t.o.m. en bell boy med oss) gick vi runt i den fina parken precis utanför entrén och fotograferade bl.a. kyrkan San Gervasio. Den koloniala stilen på staden är riktigt härlig att se med alla fina färger på byggnaderna,

Vi shoppade även lite. Hur ska vi få med allt hem? Det får bli ett senare problem. På kvällen åt vi på restaurangen som ligger i anslutning till hotellet. Lite skillnad mot de ställen vi ätit på hittills! Här hade de vita bomullsdukar på borden och kom och la ut tygservetten i våra knän osv. S beställde stuffed cheese och jag beställde traditional plate. Min mat var så god och smakrik, S tyckte att hans gryta var ok men inte mer. Ledordet vad gäller drinkar hittills är Mojitos till S och Caipirinha till mig, vi får passa på när vi har semester!

Imorgon åker vi tidigt till Chichen Itza. Vi får väl dränka oss i myggspray så vi inte får fler bett. De vi fått hittills kliar fullt tillräckligt. Efter det tänkte vi gå till cenote Zaci som ligger runt hörnet från vårt hotell sett, mitt inne i stan mao! Får hoppas det är lika häftigt som det låter.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet