Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Plitvicka - Helt otroligt

Idag var det dags för utflykten som placerat oss här i inlandet av Kroatien. Plitvicka sjöarna är tre stora sjöar som sammansluts via forsar och vattenfall och skall vara något i särklass att beskåda. Mycket sant är detta...

Vi gick upp tidigt för att hinna fram till parken innan alla turistbussarna. Klockan 7:15 tuggade vi ner våran frukost och runt kl 8 var vi vid parken, reda att promenera så långt orken räcker till.
Vi vandrade ner via några branta vägar och möttes nästan direkt av parkens så kallade sevärdhet. Det är ett vattenfall med nästan 100 meters fall. Här samlas tydligen turister för att fotografera sig själva framför fallet.
Vi påbörjade sedan promenaden genom parken. Vattnet i sjöarna och de mindre forsarna är helt overkligt. Tusentals fiskar i olika storlekar samlas tryggt i de grunda partierna av vattnet och tittar nyfiket upp på en när man passerar förbi. I sjöarna och de djupare små vattenhålen i parken skiftar vattnet från klarblått till mer grönt och man stannar ständigt för att beundra färgerna.

De tre sjöarna är extremt lugna och man hör endast några få fåglar runt om sig i träden när man rör sig mellan områdena. I de två större sjöarna går färjor ständigt mellan olika punkter för att skyffla de mer lata turisterna mellan sevärdheterna. Färjorna är eldrivna och "brummar" försiktigt när de glider sakta över sjön.

På vägen tillbaka från andra sidan parken stannar vi till och hyr en roddbåt för 1 timma och tar oss sedan ensamma ut på det färggranna vattnet. Vi tar oss till ett par annars oanträffbara vattenfall via roddbåten och driver lätt på havsytan medan de nyfikna fiskarna samlas kring våra åror för att utforska det okända fordonet.

Om ni tänker besöka parken rekommenderar jag att ni om möjligt bosätter er en natt i området och åker till parken innan turistbussarna anländer. Har ni inte egen bil fungerar det att ta turistbussarna. Passa på att vandra runt de stora sjöarna istället för att åka färjan över sjön.

Efter 7 timmars besök i parken med ungefär 5 timmars vandrande så lämnar vi parken mycket nöjda för att ta oss 2 mil norr och bada i floden Korana. Korana är en flod som tillsammans med två andra passerar genom Plitvickasjöarna.
I bilen på väg upp föreställer jag mig hur skönt det ska bli att svalka sig i det varma vattnet än en gång.
Vi stannar i staden Slunj och tar varsin grekisk sallad innan vi slutligen hittar floden Korana.
Till synes är floden inte så vacker och ren som man kanske hade hoppats efter besöket i parken.
Nåväl, vi skall ju bara bada lite...
Vi kliver ner till flodkanten via en cementerad trappa och stoppar ner foten i vattnet för att åter känna den där överraskade känslan av hur varmt vattnet verkligen är här runt medelhavet...
Det är JÄVLIGT kallt! Det är ta mig fan som hemma på Gotland under försommaren...
Vi kastar oss i vattnet men beslutar oss efter en knapp minut att det räcker för detta badande och kravlar sedan upp på flodkanten för att återvända till vårat tillfälliga hem i Rakovica.

Kvällen spenderar vi på en lokal restaurang som rekommenderats av hotellvärden. Lokal betyder att den bara ligger 7 km från våran bostad. Min sambo testar en zagrebschnitzel och jag chansar på den lokala rätten vilket visar sig vara fläskkött på grillspett med pommes och går lätt ner i kistan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet