Stöd Ukraina

Ivans blogg

Tisdag 24 Mars 2009

Passpolisen

Nu har jag hämtat ut mitt Nationella id-kort hos passpolisen.
Kallas också för e-legitimation eftersom det har ett chip för elektronisk legitimation.
Detta är dock ännu inte klart. Blir bankernas sak att gå vidare med det.

Detta "e" har av en del trots stå för EU. Därför har id-kortet felaktigt även kallats för EU-legitimation.
Det gäller dock bara för fulla medlemmar i Schengenländerna. T. ex inte för Storbritannien. Där behövs fortfarande passet.

Har själv två pass. Ibland är visahandläggningen lång och man är av med passet under den tiden.
Behöver man då resa ut är det bra med ett extra pass.
Visa till Ryssland brukar ta tid. Har man dessutom gjort något fel får man inte besked om det förrän man skall hämta visat efter fyra veckor.
Nu kanske det inte ens räcker med visa till Ryssland. Behöver kanske kunna bevisa att man inte haft något att göra med Melodifestivalen.
Märkligt att detta kom från SVT. Där brukar man ju använda opportunistens strategi: Cykelmetoden. D.v.s. hukar uppåt och trampar nedåt.

Varför nu Id-kortet? Jo, när midnattssolen börjar visa sig norröver blir det dags för Norge och Nordkapp.
Har hört att med norska stämplar i passet, finns det vissa länder man inte kommer in i!
Eller har jag missuppfattat?
Dela med andra:    

Kommentarer
Magica säger:
OBS! Mitt förra inlägg var ingen kritik på textens utformning, ibland tycker jag att det blir roliga dubbeltydningar i svenska språket bara.
Postat 2009-03-28 12:41  Anmäl
Magica säger:
Jag tycker det är fint att e-legitimation bara gäller för citat: >>fulla medlemmar i Schengenländerna. T. ex inte för Storbritannien.>> NÄ, men då går väl jag och tar en whiskey så här på lördagsmorgonen då så att e-legitimationen gäller säkert. Men inte trodde jag att Storbritannien var torrlagt på alkolhaltig dryck. Det var nytt för mig.
Postat 2009-03-28 12:08  Anmäl
Ivan säger:
Det var flera som inte förstod att det var en hoax.
Därför ursäkten.
Vågar sticka ut hakan eftersom jag gillar Norge, norrmän och inte minst norskor.

När jag började jobba som guide/reseledare redan under studietiden blev det många resor till Norge (med buss). Både sommar och vinter.
Har många vänner kvar. Så många att jag blev inbjuden till förfesten i Lillehammer inför OS.
Var tillräckligt galen för att själv pröva på störtloppet i Kvittfjell.

Vet mycket väl det där om stämplar. Reste runt i Syrien och Jordanien i slutet av förra året.
Postat 2009-03-25 23:47  Anmäl
Thorgu säger:
Hej Ivan
Om du skojar lite behöver du inte be om ursäkt. Om du bytt ut "norska stämplar i passet" med ett annat land t.ex Israel, skulle det inte ha blitt en lika rolig historia. Eller har jag missuppfattat?
Hälsningar Thorbjörn
Postat 2009-03-25 21:58  Anmäl
Rommetorp säger:
Ja Ivan du kan få folk att tro på allt men klurig är du
Postat 2009-03-25 17:18  Anmäl
Candy säger:
Ivan den luriga:-) Men ni vet aldrig vad dessa (vi) norrmänn får för oss att hitta på...
Postat 2009-03-25 17:09  Anmäl
Ivan säger:
Jag måste nog framföra en ursäkt här till dem som tog min påhittade Norgeskröna på allvar.
Förlåt!
Postat 2009-03-25 11:07  Anmäl
Crista säger:
Kan ju va bra att ha....men är du rädd för stämplarna kan du ju använda bara det ena passet till Norge och hålla det andra rent från norska stämplar :-)
Postat 2009-03-24 19:34  Anmäl
Sierra säger:
Du är klurig du...:-)
Postat 2009-03-24 18:53  Anmäl
Mariana säger:
Tur man inte får stämplar i passet i vanliga europeiska länder numera. Detta med Norge var intressant, ska kolla med en närstående som reser både dit och annorstädes. Annars är det intrikat att läsa UD:s rekommendationer ...
Postat 2009-03-24 18:48  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan