Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 8 Maj 2004 - Brisbane

Pa vag i outbacken..

Efter den lilla bilincidenten kom vi faktiskt fram till Surat och Thanes foraldrar utan storre problem. Dock bara hans mamma hemma. Hans pappa var uppat norr och skot kangurur. Stannade dar ett par dagar.. Jag sag mest pa nar Thane packade om sina attiraljer for att kunna flytta till nya jobbet i Darwin.. sag pa lite australiensiska filmer.. (med intressanta titlar som 'he died with a falafel in his hand'...) och tog en tur till Roma for att framkalla filmrullar (uppe i 17!) och utratta arenden. Kanns verkligen att det borjar ga mot vinter har nu. Dagarna var val ok men natterna... brrrr.. 7 grader! de tyckte att jag borde vara van vid kyla.. Jovisst.. UTOMHUS ja.. men inte inomhus.. men sa ar det val nar man har hus anpassat for varme.. och dessutom inte bryr sig om att stanga ytterdorren.. tur att det fanns elektrisk filt iallafall..

I torsdags kom vi antligen ut pa vagarna. Hello outback! Rod sand, torra buskar, bla himmel.. pittoreska landsvagshak dar den kvinnliga bartendern kallar en for alskling och igenbommade stader dar butikerna liknar alcatraz (som Bourke dar vi endast stannade for att fylla pa sockerhalten i form av cream soda och Lamington.. galler for fonstrena.. tydligen hog brottslighet.. tyvarr beroende pa stor andel aboriginisk befolkning). Som tur var sa var inte alla stader sa.. Igarnatt stannade vi i Cobar och bodde pa hotellet med den langsta verandan pa sodra halvklotet.. Igarkvall kom vi fram till gruvstaden Broken Hill. Var pa ett konstgalleri med australiensiska konstnaren Pro Hart. Han verkade ha en forkarlek for myror (ska symbolisera gruvarbetaren) och fina oljemalningar av livet i outbacken. Hade tankt overnatta pa det hotell som forekommer i filmen 'Priscilla - oknens drottning' (om nagon sett den.. om ett gang transvestiter..) men det kandes inte riktigt vart 80$.. Typiskt nog ar det utstallning i stan hela helgen sa de flesta andra hotell var fullbokade.. Fick bli campingplats och medhavt talt istallet. Inte for att jag vill klaga men utan den langa, varma dusch jag tog i morse hade jag nog forfrusit bade det ena och andra... (och da hade jag anda pa mig bade nattlinne, fleecetroja och sweatshirt..) Borde skaffat en sovsack som klarar grader under 10...

Nu ska vi aka ivag och ta en titt i dagsljus pa de skulpturer som vi igarkvall endast skymtade i solnedgangen.. samt en tur till spokstaden Silverton.. I krokarna dar spelades forresten filmen Mad Max 2 in.

For ovrigt sa funkar mobilen lite daligt har ute i odemarken.. och sms har ju en tendens att forsvinna inom 48 timmar sa om jag inte skulle svara sa vet ni vad det beror pa..

Solveig: Ja.. det ar konstigt. Saltlakrits som ar sa gott.. Na... Dave spottade ut det ratt omgaende.. och Thane ocksa.. Hur var cortegen? SOm vanligt?
Jenny: Usch da.. later som lang arbetsperiod.. Hur var det pa Liseberg? Nat nytt i iar?
Susanna: Grattis till 4-arsdagen! Later mysigt med hotellvistelse! :-)
Anna: Usch da.. kranglar din bil ocksa?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet