Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 2 Maj 2004 - Canberra

Biltrubbel - eller man ska inte ropa hej...

Efter att blivit kord fran Runaway Bay till Brisbane av Dave och sedan tagit McAfferties-bussen kl 19 i fredags, anlande jag aterigen till Toowoomba tva timmar senare. Eftersom Thane lamnat sin lagenhet blev det till att bo pa hotell en natt (ett ganska sa sunkigt sadant med 'ungkarlsstuk'..) innan det var dags att bege sig ivag mot Melbourne.. Eller PLANEN var att bege sig ivag mot Melbourne.. Tyvarr hade det blivit nagot fel pa kullagret i ena hjulet pa bilen och efter att ha varit runt och kollat i tre affarer hittade vi till slut ratta sorten i en SKF-butik. Kul att se att SKF gor nytta runtom i varlden.. ;-) Vi akte hem till Thanes f.d arbetskamrat, italienskattade Guido, for att lana lite verktyg och fa lite hjalp. Som tur var var han hemma.. Nagra svettiga timmar senare (ja inte for mig dock.. jag sagt mest och laste..) var kullagret utbytt, det goda brodet med soltorkade tomater & avocado och Lemington-kakan (som karleksmums ungefar..tydligen valdigt typiskt australiensiskt) uppatna och kaffet uppdrucket, och vi sa tack och hej till Guido och hans fru Anita.. Eller sakta i backarna.. nar Thane gick in for att plocka iordning i garaget visade det sig att en liten del glomts sattas in.. Det var bara att plocka isar hjulet igen.. och stackars Guido och Anita fick vanta lite med att ga pa sin fodelsedagsfest..

Ytterligare nagra timmar senare gjorde vi om avskedet igen. Mot Surat och Thanes foraldrar.. Trodde vi ja.... Lagom till vi kommit till Toowoomba centrum borjade hjulet lata lite konstigt (inte sa konstigt.. det var pa vag att ramla av..) och bromsarna fungera halvbra.. sa det var bara att kora intill vagkanten och ringa Guido.. Tror inte han var sa glad att hora fran oss igen.. En stund senare kom en bargningsbil som korde oss tillbaks till huset. Jahapp. Nu var dock klockan nastan 19 och det kandes som en bra ide att skjuta upp problemet till morgondagen. Sa efter att Anita & Guido plockat fram extramadrass och tacken kom de antligen ivag pa sin fodelsedagsfest och jag och Thane foljde med deras grannar och kopte kinamat som vi sedan at framfor filmen 'Backfire'.. En riktigt usel komedi.. sa usel att den faktiskt var riktigt rolig.. Skamt som: 'Please accompany me to this party..'.. 'No, I can't play the piano'..
Sedan var det dags for ytterligare en natt i en dubbels.. erh madrass.. i ett frammande hus. Som tur var med dubbla duntacken for vinternatterna i Toowoomba ar inte att leka med! Speciellt som huset inte hade varken flerglasfonster eller uppvarmning.

Efter en ordentlig frukost i form av stekt agg, toast, kaffe och juice var det dags att for tredje gangen ta av hjulet.. Klokt nog i sallskap med nagon som var lite mer saker pa vad han gjorde; Guidos kompis mekanikern Rob. Sa efter ytterligare nagra timmar och en provtur bort till takeaway stalle for att kopa lunchburgare sag det hela faktiskt ljust ut! Sjalv ar jag ju pa semester och ser hela historien mest som ett aventyr.. och som tur ar verkar Thane ocksa ha humorn i behall och kunde skratta at alltihop.. Guido sa dock till honom att spara pa skrattet eftersom vi har fyra timmar framfor oss.. till Surat alltsa.. Sen aterstar ju en hel massa timmar soderut.. och for Thanes del: 'mot Darwin via Melbourne..'.. En liten omvag pa 200 mil som sagt..

Nasta gang jag skriver ar jag forhoppningsvis inte kvar i Toowoomba... :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet