Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 16 Maj 2004 - Melbourne

Cirka 4000 km senare i Melbourne..

Tankte det var bast att skriva ett litet inlagg sa ni inte tror att jag har forsvunnit ute i odemarken.. :-) Ca 4000 km senare (alltsa inte direkt fagelvagen fran Toowoomba till Melbourne) har jag och Thane nu kommit till Melbourne och traffat Tania - ytterligare en van fran Thailandresan 2001.

Har varit en underhallande roadtrip pa 8 dagar! De flesta stallen vi varit pa ser nog inte sa ofta backpackers... Har sovit (och frusit..) bade i talt, husvagn, cabin, hotell, ho (med tva prickar.. staden Hay alltsa...).. Konstigt nog heter de flesta pubar hotell har.. men det ar ingen garanti for att de har accomodation.

Avverkat vagar av bade grus och asfalt.. langa rakstrackor som slutar i horisonten och bulliga kullar.. Rod sand med torra buskar, vindistrikt, apelsinodlingar, vidstrackta jordbruksfalt.. Upplevt solnedgangar pa vidstracka falt innan det plotsligt blir kolsvart och kangururna hoppar runt pa vagarna.. Aventyret att stanna vid vagkanten och ga in i morkret och kissa bakom en buske ('jag ska inte tanka pa ormar.. jag ska inte tanka pa ormar..').. Tagit 'smoko' (fikarast) i form av kex med tonfisk pa alla mojliga stallen.. pa ett berg med utsikt mot staden Griffith, vid vattenreservoirer, hogt upp i nationalparken Grampians med maktiga skogar och berg i total tystnad.. Atit kvallsmat i form av konservburkssoppa over oppen bbq-eld pa campingplats i Minindee och sedan inte velat lamna den varma goa brasan.. som turligt nog fortsatte brann sa vi kunde ata frukost (det 'vanliga', vita bonor i tomatsas..) vid den dagen efter.. Sett Great Ocean Road med sina fantastiska klippformationer.. Echuca med gammaldags gagata och hjulangare vid Murray River.. fotat lokala turistattraktioner som jattevaderkvarn, stor tjur och en ute (en slags bil) pa en pelare i ute-huvudstaden Deniliquin (tror jag det var..) och som tur var har dagarna for det mesta varit klarbla!

Lyssnat igenom Thanes 10 kassettband, med favoriter fran hans cdsamling, ett antal ggr.. Som tur var har vi ratt lika musiksmak.. Hade nog varit jobbigt att tvingas lyssna pa opera eller hip hop dagarna i anda.. Sett bade smastader i mitten av ingenstans som knappt nagon hort talas om och turiststallen.. Platser med namn endast de lokala invanarna vet hur man uttalar.. Narrandera.. Umburumberka.. Jerilderie.. En harlig kansla, att vara 'on the road'.. :-) Och himla kackt att ha en bil att sprida ut sina grejer i jamfort med bara en ryggsack.. Blir nog till att kolla igenom den lilla roda forden ordentligt innan jag slutligen sager hejda till Thane.

Men nu ar vi alltsa i Melbourne! Iforrgar var vi pa bio.. En australiensisk film saklart.. 'Strange bedfellows' med Paul Hogan (crocodile dundee).. Himla kul sa se den om den kommer till sverige! Igar gjorde jag och Thane stan medan Tania jobbade.. eller gjorde och gjorde.. sprang runt och letade bussstation forst.. och sedan skyndade vi ivag med sparvagn mot St Kilda och Luna park (tivoli) for att hinna dit innan morkrets inbrott.. Lyckades visserligen men dessvarre stangde Luna Park redan klockan 18 sa vi hann kika darinne precis 10 minuter innan grindarna stangdes. Lite oturligt! Blev liten promenix pa piren istallet med utsikt mot Melbourne skyline och middag innan vi tog taget tillbaks till Tanias foraldrars hus och fortsatte foregaende kvalls samtal om resor med dem. De ar himla gastvanliga och trevliga! :-) I eftermiddag ska jag och Tania aka ivag till Phillip Island och kolla pa pingvinparad.. :-) Thane har akt vidare uppat mot Darwin. Jag tankte dock lifta med honom nagra tusen kilometer till upp till Alice Springs, sa imorgon tar jag taget till Swan Hill dar bilen antligen ska repareras ordentligt..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet