Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 1 Juni 2008 - Bangkok

På rundresa i Thailand med 6 främlingar och en alltid leende thailändare

Vad får man om man tar fem australiensare, en kanadensare, en svenska och en leende thailändsk Gecko's guide? En bra start. Placera dem sedan i det exotiska Thailand i 2 veckor under sommaren 2002. Lägg till historiens vingslag, äventyr, grönskande natur och ett kök fyllt av chili, citrongräs och kokosnöt. Voilá, du har tillagat en kanonsemester!

Gecko's turen"Thailand At a Glance" började med att jag rätt trött, ensam och lite nervös stapplade in på mitt hotellrum i Bangkok. Här möttes jag av Tania, min rumskamrat för turen, som jag aldrig träffat förut. Hon var ungefär lika nervös och glad att få sällskap som jag så vi blev snabbt goda vänner. Natten i Bangkok följdes av en sightseeing-tur i tuk-tuk bland dess tempel och palats. Sedan tog nattåget oss norrut mot Chiang Mai där vi besökte fler tempel, hantverksbutiker och nattmarknaden. Vi åt i de lokala gatustånden och tittade fascinerat på högarna av friterade insekter. Morgonen därefter vaknade vi tidigt för att rida elefant genom djungeln. På vägen köpte vi färggranna souvenirer i en "hilltribe" by och åt lunch under en bambuflotte-färd på floden.

Efter ytterligare en natt i Chiang Mai tog vi en skumpig resa med lokalbuss till Thaton och fortsatte färden till Chiang Rai i en "long tail" båt på Kok-floden. Vi fortsatte mot gränsen till Burma och den Gyllene triangeln. Sedan var det dags för en rendez-vous med nattåget. Morgonen därefter tog vi en buss till Kanchanaburi och vårt flytande flott-hotell på floden Kwai. Vi kände de tragiska vingslagen från andra världskriget vid Dödens järnväg, bron över floden Kwai och Hellfire Pass.

Tack vare guiden Tee som ändrade lite i resrutten fick vi några härliga bad i vattenfallet Erawan innan vi fortsatte söderut mot regnskogen i Khao Sok nationalpark. Efter att ha trekkat, samlat på oss iglar, flytt från ormar och träffat apor, nådde vi Phang Nga-kusten. Vi utforskade mangrove-skogarna, limestone-grottor och den berömda James Bond-ön i en "long tail" båt. Sedan spenderade vi en natt i små bambuhyddor i den flytande fiskebyn Ko Panyee, och efter en mycket blöt båtfärd (med en mycket rädd kanadensare som inte kunde simma..) anlände vi till Rai Leh Beach som var sista stoppet på turen. Efter alldeles för få dagar att slappa på stranden var det sedan dags att återvända hemåt med en ryggsäck full av souvenirer, åtskilliga filmrullar, några nya vänner och massor av fina minnen.. (olyckligtvis även med en mycket ovälkommen souvenir - malaria, men det fick jag inte reda på förrän senare..).

INFO OM TUREN

http://www.geckosadventures.com
Gecko's har rundturer i mindre grupper både i Asien, Afrika, Mellanöstern och Sydamerika. Med en inhemsk guide får man bättre insyn i kulturen och får se mycket som man annars kanske hade missat. I en mindre grupp känner man inte sig som en skock får utan mer som ett gäng goda vänner. Lite som att backpacka fast i grupp! Gott om tid för egna utforskningar, om man vill, och flexibelt schema för att stoppa in extra äventyr. Om du saknar ressugna vänner och inte är så lockad av tanken att ge dig ut själv kan jag verkligen rekommendera att ta en ordnad rundtur! Har man tur träffar man vänner för livet! Har man ännu mer tur träffar man en livskamrat! :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ellinor
Ellinor säger om Ziestas bild "Vid dödens järnväg..":
Uuh dödens järnväg. Låter inte så spexigt precis...
26 maj 2008 16:54