Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 15 Mars 2008 - Göteborg

Räkor, ost och ett glas Dukoral

Hällde de färska räkorna i en stor skål och ställde fram på vardagsrumsbordet. Brieosten hade redan blivit sådär lagom krämig. Ugnen pep vilket innebar att den värmda baguetten borde vara klar. Åtminstone kändes det så på doften av "nybakat" bröd. Guideböckerna om Marocko var framlagda i soffan, redo att bläddras i och drömma sig bort sådär några veckor i förtid. Så korkade jag upp flaskan, årgång 2008 Dukoral.. och lät dess innehåll porla ner i vinglaset. Det doftade fruktigt, jordigt, ektunna och smakade fullkomligt vidrigt..

Nä.. det funkar inte riktigt att smyga in Dukoralen i fredagsmyset. Dels för att man helst inte ska ha ätit något en timme före och efter man dricker det.. och dels för att det inte direkt smakar som något man vill dricka för nöjes skull.. Men nu är det uppdrucket i alla fall.. Man häller den lilla flaskans innehåll i ett glas vatten blandat med natriumbikarbonat och efter två doser så får man upp till 85% motståndskraft (tror jag det var) mot otäckheter som turistdiarré och kolera.

440 kronor kostade det.. Funderade en liten stund på vaccinationskliniken om det var värt det.. och i jämförelse med att ligga däckad på hotellrummet hela veckan och bli stammis på toaletten så kändes det som en klok investering. Ska inhandla Trevis på Apoteket också så får jag förhoppningsvis ännu bättre skydd. Det verkade i alla fall fungera i Thailand när jag var där 2002. Åtminstone blev jag inte sjuk. I magen. Fick dessvärre malaria istället men det kan ju knappast Dukoral klandras för.

Jag var lite orolig för eventuell förekomst av malaria i Marocko.. men det stod inget nämnt alls om malaria-risk i vaccinationsklinikens pärm så jag får väl lita på det. Om det hade stått "minimal risk" så hade jag hamnat i valet och kvalet. Vet visserligen inte hur stor sannolikheten är för att drabbas av malaria två gånger i livet.. men jag har inte alls någon lust att forska vidare i den frågan.

Sen är det bara packningen kvar! Har hört ryktas om att det är bra med lite varma kläder också för kyliga kvällar och nätter.. och att man helst ska ha hyfsat heltäckande kläder. Mina reskamrater är redan på plats därnere så jag väntar på rapport.


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Sulan
Sulan säger om Ziestas bild "Ett glas Dukoral.. ":
Dukoral är väl ändå ett vaccin mot kolera...
16 juni 2008 10:34