Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

På kunglig mark.

Hua Hin, där jag nu befinner mig har jag känt till långt innan jag for till Thailand första gången. Läste någon gång i min ungdom att det var den dåvarande kungens favoritplats i landet och han hade sitt sommarpalats här i staden. Det är också en väldigt populär plats för thailändarna att semestra på och numera samlas det också mycket utländska turister på orten. En hel del svenskar och andra utlänningar har också bosatt sig här, en del på heltid en del över vintern.

Själv har jag alltid valt bort staden då jag trott att den skulle vara för turistbetonad. Visst är det mycket turister och mycket barer och sådant som byggts upp för deras skull, men förvånande nog så tycker jag om staden. Kom hit i tisdags och den här gången så blev jag avsläppt inne i stan. Lyckades få chauffören att släppa av mig så jag bara behövde gå något hundratal meter för att komma till mitt boende. Här i byn så bor jag nog så centralt som det nog går att komma, men ändå på en bakgata där det är tyst och lugnt. Jag har mindre än 100 meter till järnvägstationen och bara det dubbla bort till en härlig nattmarknad där jag flanerar runt på kvällarna och kollar in folkliv samt smakar på vad som bjuds för gatumat. Många små grillspett med allehanda godsaker på blir det. På närmaste lite större gata så har jag också en uppsjö av restauranger som serverar riktigt bra frukost.

Ned till beachen är det lite längre, men inte mycket mer. Cirka 500 knappa meter så är jag nere. Just där jag kommer ned så är det mycket berggrund och stora stenblock i vattnet och här blåser en del så vågorna blir ganska kraftiga, så man får passa sig så man inte slungas in i något hårt. Man kan ta sig en liten bit söderut och då slipper man stenar och berg, men då är beachen ganska smal vid högvatten istället. Men några maneter ser jag inte till här.

Ramlade igår in på en fastighetsförmedling för att få ett lite hum om prisläget i byn, men inser är här är nog lite för dyrt för mig. Visst, det finns lägenheter i min prisklass också, men då blir det mest bara ett rum och ett pentry och längre ut från centrum.

Var iväg till järnvägsstationen idag och köpte mig en biljett upp till Bangkok i morgon. Hade väl egentligen tänkt hoppa över den staden då den är för stor för mig, men det är svårt att undvika den om man ska vidare österut sedan. Så ett par nätter får det bli.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan