Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 22 Januari 2023

Sen kväll i Bangkok.

Mitt tåg till huvudstaden gick inte förrän efter fyra. Lite försenat var det också, men det kördes in under färden så ganska precis på utsatt tid så rullade vi in på den nya stationen som byggts. Den gamla hemtrevliga Hua Lamphong har tydligen ansetts som för liten så thailändarna har byggt ett riktigt skrytbygge som är den största järnvägsstationen i hela sydostasien. Den heter Bang Sue Grand Station och ligger i Chatuchak, norra Bangkok. Stod färdig för tre år sedan och blir kanske viktig med tiden, men just nu känns den mest bara stor, tom och ödslig. Fördelen med den att den är sammanlänkad med tunnelbanan, så när jag skulle ta mig till mitt boende så var det bara att ta blå linje 11 stationer bort. Sedan hade jag kunnat ta ytterligare en station med grön linje, men jag valde att gå ut på gatan och leta reda på en motorcykeltaxi istället. Gick snabbare då jag blev körd ända till boendeporten. En lång dag var det och jag satt mest nere i receptionen på kvällen och pratade med några av de anställda.

Stadsdelen där jag valde att bo denna gång heter Sukumvit. Det visar sig att det är samma stadsdel som jag besökte för fem år sedan tillsammans med en indier och en turk. Här är det verkligen full fart på kommersen med ett otal barer, restauranger, nattklubbar och övrig business. När jag igår kväll skulle gå hem så blev jag säkert tillfrågad ett tjogtal gånger om jag inte ville ha sällskap hem. Träffade t.o.m. på tre stycken muslimska kvinnor i sina typiska svart hucklen som frågade om jag var ensam. Jag skulle få det så skönt och bra. Men jag lyckades smita iväg och kom hem helskinnad. Lite sent, men ändå.

Finns ingen restarang på mitt boende, men det är inte långt bort till hotell Ibis där man har en bra frukostbuffe till överkomligt pris, så där har jag spenderat mina morgnar här i Sukumwit. Hade gjort upp med en tuktukkille om att han skulle hämta och köra mig till busstationen, men priset som vi hade kommit överens om kändes dyrt så jag gick och frågade en taxichaufför och han gav mig ett mycket lägre pris så han fick den körningen istället. Tuktukkillen kom precis när vi skulle åka och var naturligtvis förgrymmad över bommad körning, men jag sa att så kan det bli när man tar hutlösa rövarpriser.

Kom fram till Rayong där jag nu är och ska bli i fyra dagar är det tänkt. Behövde inte gå så långt från ändhållplatsen till hotellet. Hann ut för att ta en första titt på stan, men det var inte särskilt upplyftande. Den här biten av Rayong där jag bor är det inte många som pratar eller förstår någon engelska. Bor dessutom riktigt långt från beachen, dit det är dryga fem kilometer. Får ta mig en tur ned i morgon och kolla.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan